Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandling av ohyra  (läst 32052 gånger)

Kerstin L

• Gäst
Re:Behandling av ohyra
« Svar #80 skrivet: 03 jan-05 kl 14:52 »
Nu har jag varit i kontakt med fjäderfäavdelningen på SVA och frågat om bekämpningsmedel för ohyra på höns. Jag har fått tillåtelse att återge svaret här:
------------------------------------------------------------
Hej, ursäkta dröjsmålet med svar. Helgerna kom mellan.

För närvarande finns varken registrerade läkemedel eller bekämpningsmedel som får användas till fjäderfä mot parasiter. Det finns dock sedan en tid tillbaka bekämpningsmedel som kan användas på licens för att sanera bort kvalster från hönshus (ej att behandla fåglarna med och kräver en utbildning som lantbrukare brukar ha). Ett läkemedel som kan användas till fåglarna är på att väg för licensanvändning till fjäderfä. Situationen ser alltså mer lovande ut än på länge. När detta medel kommer är inte klart ännu.

Om man ändå väljer att använda illegala medel (alltså till exempel insmugglade medel eller sådana som finns i Sverige med bara är godkända till andra djurslag) så bryter man mot läkemedels- och livsmedelslagstiftningen. Bestämmelserna har kommit till för att skydda livsmedelskonsumenter, dvs oss människor, mot främmande ämnen  (t.ex. parasitmedel) i vår mat. För godkännande krävs komplicerade studier av resthalter i livsmedel för att kunna fastställa karenstider. Så länge läkemedelsföretagen inte väljer att genomföra sådana studier kan medlen inte godkännas. Lagstiftningen gör ingen skillnad på om fjäderfäna faktiskt bara används till sällskap eller om de håll för att producera ägg/kött.

Etotal är ett medel mot loppor hos mink och har aldrig varit godkänt för användning till fjäderfä.

Hoppas att detta var svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning

Désirée jansson
Fjäderfäavdelningen
-------------------------------------------------------------------
Vem som helst får inte använda bekämningsmedel för att utrota ohyra på höns och det finns inget medel som är tillåtet att "pudra" direkt på hönorna.

Susanne

« Svar #81 skrivet: 03 jan-05 kl 15:21 »
Tack för delgivandet av informationen Kerstin L!  :)

Låter ju bra att tillåtna medel är på gång! Men vad ska man behandla med innan dess om man inte ska låta hönsen gå med parasiter? Finns det bara "naturmetoder" som aska och olika örter om man ska vara laglig? Det skulle isåfall bli tufft för mig med örtbehandling eftersom jag tror det örter som beskrivits som avskräckande mot ohyra inte växer här... Eller ska man bryta mot lagen och använda medel som inte är ämnat för höns, eller låta ohyran vara kvar och låta det bli en djurskyddsfråga istället?  :-\ Jag skulle nog föredra det förra iallafall och se till att bli kvitt ohyran. Som jag läste någonstans: " Det är ingen skam att få ohyra, men däremot att låta den vara kvar!" Nått sånt var det iallafall...

Kerstin L

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 03 jan-05 kl 17:02 »
Susanne,
Det är hemskt men om man ska följa lagen så ska hönsen avlivas om de lider och är i dåligt skick. Är du verkligen säker på att dina höns har ohyra?
Ett annat tips är förresten att ha ett vinter och ett sommarhönshus. Röda hönskvalster, som gömmer sig i springor på dagen och kryper fram på natten för att suga blod från hönsen, överlever inte i ett nerfruset hönshus och högst 9 månader i normal rumstemperatur.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #83 skrivet: 03 jan-05 kl 17:21 »
Man bryter inte mot lagen om man använder Etotal på höns MEN man tar ansvaret själv och kan inte ställa tillverkaren till svars om de blir dåliga av behandlingen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Susanne

« Svar #84 skrivet: 03 jan-05 kl 18:51 »
Susanne,
Är du verkligen säker på att dina höns har ohyra?

Nej, mina höns har ingen ohyra. Det jag har haft är benkvalster på några av hönsen, men sedan behandling har jag inte återfått det. Jag frågade av rent intresse.  :) Bara för att jag varit förskonad från kryp så är jag ju inte garanterad att inte råka ut för det.

Kerstin L

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 03 jan-05 kl 20:44 »
Susanne,
Jag förstår precis, känner likadant själv, ingen kan vara säker på att inte drabbas.

Kicki,
SVA:s besked om att Etotal är olagligt att använda på höns är glasklart. Läs deras svar en gång till.
Dessutom är medlet mycket giftigt. Jag har en burk hemma och varningstexten är omfattande. Man ska använda skyddsglasögön och handskar och man måste också förhindra att medlet sprids ut i naturen eftersom det är speciellt skadligt  för vattenlevande varelser.
Jag tänker aldrig använda medlet igen och jag uppmanar alla andra att inte använda det heller. Följ lagen och tänk på miljön!
Men du kan väl berätta mer om Frontline som du har använt. Vad står det på burken eller flaskan? Vad klassas det som? Det kanske är lagligt om det inte klassas som bekämpningsmedel eller läkemedel. Finns det på apoteket?  

manna

• -
« Svar #86 skrivet: 03 jan-05 kl 21:29 »
Frontline säljs på apoteket. Du kan ringa 0771-450 450 (dygnet runt) och ställa dina frågor.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Charlotte

• -
« Svar #87 skrivet: 04 jan-05 kl 00:58 »
 Tydligen så bryter man alltså mot lagen om man använder Etotal på andra djur än minkar.... Men jag använde det på Shetlandsponny för länge sedan på veterinärs rekomendation, ska jag anmäla veterinären?? ;) Vet även hönsägare som blivit rekommenderade det tidigare (och det har aldrig varit godkänt för andra djurslag än minkar). Då är vi alltså lagbrytare om vi använder Frontline också?? (Som inte är godkänt ännu). För att inte tala om Esbetre till kaninerna som bara är godkänt för fjäderfä!!
 Undrar om det är vi djurägare som vill våra djur väl som är värsta bovarna eller lagarna som är märkliga....
 Och alla dessa olagliga veterinärer.....
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

• -
« Svar #88 skrivet: 04 jan-05 kl 08:53 »
Men, vilken djungel! Konstiga - och tydligen olagliga - preparat i vild blandning med olagliga veterinärer (!?) och förvirrade djurägare! Det är ju inte konstigt att man får gråa hår...

Jag har endast använt frontline på hund och katt (fanns det inte ett "mildare" preparat tidigare?) och undrar vilken skillnad det är att dutta gift på en vovve eller en höna. Är det pga att risken är större att man käkar upp hönan än hunden?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #89 skrivet: 04 jan-05 kl 10:07 »
Nu har jag läst texten igen och ändå inte funnit att de skulle vara olagligt att använda Etotal (Observera att jag själv egentligen INTE förordar etotal utan bara vid yttersta nödfall, t.ex. om Frontline inte skulle funka) utan det som står är att är olagligt är att använda de insmugglade medel som också förekommer "under bordet" på marknaden. Etotal säljs ju helt lagligt och öppet på Granngården och det är helt upp till var och en att på eget ansvar att använda det efter fförstånd MEN att tillverkaren endast tar ansvar för det djurslag det är avsett för. Det ordet "får användas" gäller de som kan ställas till svars, t.ex. veterinärer och andra befattningshavare - annars skulle inte medlet få säljas på öppna marknaden utan vara licensbelagt, vilket det inte är. De som har minkfarmer köper inte sina medel i småförpackningar på Granngården.
Frågar du om antibiotika till t.ex. höns finns det inga sådana heller, inte esbetre för kanin, inte radital för vakteluppfödning, inte ögondroppar till höns, inte homeopatmedicin för barn, inte mjölk direkt från ladugård till människa, inte  frontline mot mjällkvalster på kanin och marsvin m.m. fungerande och verkligt bra metoder och medel MEN som vi användare inte kan stämma någon för om något skulle gå snett utan vi får ta eget ansvar för.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #90 skrivet: 04 jan-05 kl 14:21 »
Det är väl ingen vettig människa som nackar sina höns för att de utsatts för ohyreangrepp? Jag kan inte förstå varför allting måste göras så otroligt invecklat. Det finns ohyremedel på marknaden som är effektiva. Att de saluförs för andra djurslag än höns, kan väl knappast innebära att det skulle vara straffbart att använda. Visst får man då själv ta ansvaret, men det gör man väl dagligen på olika sätt när man håller husdjur.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Anna.D

« Svar #91 skrivet: 04 jan-05 kl 18:57 »
Jag bryter nog hellre mot lagen än att mina höns ska ha ohyra.Och händer det en gång på tio år så är väll man inte så hemsk för det. :)/Anna.D

Electronica

« Svar #92 skrivet: 05 jan-05 kl 19:42 »
"Alternativ.nu är ett forum för människor, föreningar och grupper som arbetar för en demokratisk, solidarisk och ekologisk livsstil på en levande landsbygd. Alternativ.nu är religiöst och partipolitiskt obundet och drivs utan vinstintresse"

Jag trodde inte att det fanns folk som diskuterade bekämpningsmedel här, men ack vad jag trodde fel!!

Inga av dessa preparat som nämns här är godkända att användas av KRAV-anslutna, dvs. "ekologisk" och detta är ju ett forum för just den alternativa rörelsen, tappar inte hela rörelsen trovärdighet??
« Senast ändrad: 05 jan-05 kl 19:45 av Electronica »

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 05 jan-05 kl 20:35 »
 Just i detta fallet så skulle jag faktiskt strunta i vad KRAV säger....(Obs, är inte KRAV-ansluten) Alternativet skulle ju vara att avliva alla mina hönor om jag fick  ohyra på dom... Och det är inte ens ett alternativ för mig... Inte när det finns verksamma, beprövade medel (inte vetenskapligt men väl praktiskt beprövade).
  Även om inte dessa medel är tillåtna enligt KRAV, så ska vi tänka på att även KRAV-anslutna SKA behandla sina djur med parasitmedel av olika slag OM det är nödvändigt.... Att vara KRAV-ansluten innebär inte att man låter bli att skydda sina djur från lidande (som kraftiga parasitangrepp är). Man måste bara ha konstaterat parasitangrepp och inte använda medlen rutinmässigt i förebyggande syfte.
                      Mvh
                  Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #94 skrivet: 06 jan-05 kl 14:45 »
Jag håller till viss mån med dig "Electronica". Jag anser att man inte ska använda några kemikalier alls om det inte är absolut nödvändigt och det är det oftast inte. Därför gillar jag inte tips som ofta ges om kemikalieanvändning i förebyggande syfte (t.ex. aska eller etotal i badsand, Virkon S vid städning av hönshus m.m.) MEN då våra djur får ohyra måste vi ta ansvar för deras välbefinnande och befria dem från det snabbt och effektivt, även om det kanske till och med krävs bekämpningsmedel! Dock finns ofta andra lika bra medel, t.ex. tea treeolja mot benkvalster (fick just ett mail från en nöjd och glad hönsägare som behandlat sin flock som nu var helt fri), vitlök mot förkylningar, frontline mot löss o.s.v. men vid kraftiga angrepp, om man inte tycker dessa metoder hjälper eller man av någon anledning anser att man måste ha ett omedelbart resultat finns det inget annat att välja på än att ta till kemikalier, antibiotika eller bekämpningsmedel.
Oavsett vilken behandlingsform man väljer gäller det att vara tillräckligt noggrann och envis så all ohyra verkligen blir HELT utrotad och inte bara minimerad. Lyckas man bara med detta är min erfarenhet att djuren sedan förblir ohyrefria så länge inte ny ohyra kommer utifrån t.ex. med nyinköpta men begagnade reden, äggkartonger eller djur från hobbybesättningar. Därför är det så väldigt viktigt att man ordnar någon form av karantänutrymme där alla inköpta kan få vistas ca. 3 veckor så man slipper få in smitta, vare sig av ohyredjur eller sjukdomar
- Detta anser jag ingå i ekologisk hönshållning: Ett värdigt liv i ett rent hönshus och med naturlig utevaro, giftfritt foder, frihet från ohyra med både behandlingar och förebyggande åtgärder utförda så skonsamt och giftfritt det någonsin är möjligt.

Har kursverksamhet!

Anna.D

« Svar #95 skrivet: 06 jan-05 kl 17:09 »
ursäkta men man kan väll tycka det är kul med höns utan att vara krav-människa ut i fingerspetsarna.Alla är väll välkomna att diskutera här.Tycker att man kan lära sig mycket här av erfarna personer./Anna.D

ragnarsvedje

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 06 jan-05 kl 19:08 »
ursäkta men man kan väll tycka det är kul med höns utan att vara krav-människa ut i fingerspetsarna.Alla är väll välkomna att diskutera här.Tycker att man kan lära sig mycket här av erfarna personer./Anna.D

Jo alla är välkommna här, men frågan var nog snarare om den diskussionen hör hemma här. Det finns väl all möjliga forum att diskuttera kemikalier på.

Skall vi här på "alternativ" sajten diskuttera bruk av konstgödsel, användningen av bekämpningsmedel, eller nåt liknande och hänvisa till att det var det ända som gick att använda för att lösa sina problem?

Isåfall håller nog tröskeln för ekologiskt att suddas ut och bli något som finns i vissa delstater i USA där några kallar sig "organic farmers" bara genom att använda mindre konstgödsel och minst skadliga utav de kemiska preparaten.Denna inställning har jag mött utav många odlare som inte vill ställa sig bakom ex. krav's regler.

Jag har själv odlat eko. de senaste 20 åren, hållt djur i 10 år och aldrig behövt gå till "granngårn efter kemiska preparat, och jag har många bekanta som lyckas med detta också.Det är den enkla varianten att ta till kemiska medel. Det är som tidigare nämns utav bla. "anders" mfl. att hålla djuren borta från ohyra genom genomtänkt skötsel och kontroll. Upptäcker man ohyra eller sjukdomar i tidigt stadium är det lätt att åtgärda. det är väl detta som skall diskutteras här! Knepen som får oss att slippa använda kemiska medel.

Gemensam för de flesta kemiska preparat är att dom dödar, och inte bara det du vill ha bort för stunden, dom dödar de allra viktigaste små liven på köpet.Vårat mikroliv som gör grovgörat åt oss.  Det tog mej 5 år att få ordning på mina hårt kontsgödslade marker, marken var helt död på mikroliv, i takt med avsaknaden av kemikalier och god gödsel samt brukandet av jorden så skjuder nu marken av liv.Med en 100% ökning av skördemängd.

Nä visst, inte har detta exempel med just medel för ohyra på höns att göra utan visar endast min inställning till total avhållsamhet till kemiska medel eller medel man behöver tjocka lager av PVC handskar för att klara av att jobba med.

Jo det kan väl tyckas harmlöst att då köpa en flaska etotal eller vad nu heter, men då skall hela kedjan räknas in, det finns folk som arbetar med skiten. I många fall i länder där avsaknaden av miljölagstiftning är total. därtill alla utsläpp som dessa orsakar vid produktion och användning.Det räcker ibland med ett par droppar för helt slå ut dricksvattnet i din brunn.Rent teoretiskt iallafall,sen att man överlever ändå hör ju inte hit.

Varje gång man köper sig en flaska bekämpningsmedel göder man den skitigaste och mest livshotande rörelse som denna jord skådat, skulle vara militärismen som är värre isåfall.

Det finns aternativ till kemiska preparat, biologiska preparat men så länge folk efterfrågar de kemiska så förblir de biologiska dyra och svåråtkomliga.Och inte är det ju storhönserier som går till odal och köper etotal.Försvinner dessa produkter från konsument ledet så kommer konsumenter ifrågasätta fortsatt bruk inom djurnäringen.

Vem som helst kan idag gå in på coop och köpa produkter som skull kunna slå ut vilka ekosystem som helst eller vilka vattensystem som hellst, ifall nån sjuk jäkel får för sig nåt sånt.

Inom alternativrörelsen har det alltid pratats om konsumentmakt .Använd den och vi vår en renare och bättre värld. iallafall en förhoppning om en sådan.

Charlotte

• -
« Svar #97 skrivet: 06 jan-05 kl 19:26 »
 Det är ju bara att gratulera dig Itwt att du aldrig har behövt använda några kemiska medel....
 Själv har jag använt lusmedel en gång på ett får och  en häst, jag känner mig inte som en miljöbov ändå.
 Avmaskat får har jag också gjort då jag köpte in får som hade mask och inte mådde bra av det.
 Katterna och hundarna avmaskas också vid behov.
 Men det är väl bästa att sluta delge sig av erfarenheter och lyssna på dom som kan.....
 Jag kommer aldrig att ställa mig bakom KRAVs regler eftersom jag tycker det är en otrolig dubbelmoral i att inte få köpa ekologiskt odlat foder av grannen pga att han inte är KRAVansluten men helt okej att transportera från Skåne och hit till Norrland. Att det sen får säljas Ekologiskt  importerat kött från andra sidan jorden är också för mycket för mig....
 Men trots det har det aldrig förekommit bekämpningsmedel på vår gård och konstgödsel är det länge sedan vi slutade med....
 Jag tycker i alla fall att det är trist att ni vill ha någon sorts censur här och kommer nog att söka upp något annat forum där man t o m får diskutera hur man bäst hjälper sina djur om dom mår dåligt. Kemiskt eller inte....
                     Mvh
                   Charlotte

ragnarsvedje

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 06 jan-05 kl 21:13 »

Jag kommer aldrig att ställa mig bakom KRAVs regler eftersom jag tycker det är en otrolig dubbelmoral i att inte få köpa ekologiskt odlat foder av grannen pga att han inte är KRAVansluten men helt okej att transportera från Skåne och hit till Norrland.

Att det sen får säljas Ekologiskt  importerat kött från andra sidan jorden är också för mycket för mig....
Men trots det har det aldrig förekommit bekämpningsmedel på vår gård och konstgödsel är det länge sedan vi slutade med....

Meningen med KRAV är kontrollen av medlemmarna, skulle man kunna köpa utav bonden intill som inte är krav så försvinner ju pålitligheten och meningen med hela medlemstanken, därmed inte sagt att din granne skulle producera sämre mat.

Går din granne med i KRAV så kan han ta ut ett högre pris för det han säljer, medlemsavgiften är således redan finansierad.Då skulle vi ju slippa långa transporter.

Importerat KRAV- kött är bättre än konventionellt importerat kött. Bättre även för producenten i brasilien, och för den brasilianska jorden. Men bäst för oss är ju att köpa inhemskt ekologiskt kött och helst då från din granne även om han inte är KRAV, men producerar eko.

Att vi skickar mat kors och tvärs är ju inte KRAVS fel.
« Senast ändrad: 06 jan-05 kl 21:13 av intrancewetrust »

Charlotte

• -
« Svar #99 skrivet: 06 jan-05 kl 21:47 »
 Ja, jag vet att KRAV är ett kontrollorgan.....
Men jag kan inte ställa mig bakom en organisation som godkänner importerat kött överhuvud taget som ekologiskt.... Det är min ståndpunkt.
 Sen får det importerade köttet vara hur ekologiskt producerat som helst i hemlandet.
 Som en mycket liten producent som kanske ev. skulle få lite foder över något år eller säljer lite överskott av sin produktion finansieras inte medlemmsavgiften med mervärdet på produkterna....
 Och jag trodde denna sida var till för dom mycket små producenterna?? Eftersom vi numera ska tänka på vad vi skriver här så att vi inte faller utanför ramarna för vad/vilka forumet är tänkt för...
                         Mvh
                      Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser