Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt  (läst 2886 gånger)

Syster Yster

slakt
« skrivet: 29 okt-07 kl 13:15 »
Hejsan,

funderar på att köpa ett par grisar till våren för att slakta till hösten/vintern.  Jag kan/vill inte slakta hemma, utan vill överlåta detta till någon som vet vad de gör och som har rätt utrustning.  Hur är det om man kör grisarna till ett större slakteri?  Får man garanterat tillbaka den grisen man lämnat, eller får man bara x antal kilo griskött tillbaka?  Det är ju lixom ingen mening med att föda upp en glad gris för att få en 'lessen' tillbaka...  

Hur är det annars, finns det några mindre slakterier som man annars kan vända sig till i V:a götaland?

Någon som har någon aning om vad en slakt och grovstyckning kan kosta?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:slakt
« Svar #1 skrivet: 29 okt-07 kl 13:19 »
Det finns småslakterier lite varstans. Kolla i telefonkatalogen.

Vi betalar för slakt 375 kr per gris och styckning 5 kr/kg.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 29 okt-07 kl 13:22 »
Finns det "hemslaktare" att anlita kanske?
Då slipper grisarna stressen och man får garanterat äta "sin" gris.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-07 kl 23:49 »
Det finns ju en del småslakterier som du kan anlita..vi kör våra till Skövde, då är det visserligen fler, men jag tror det är ok att komma dit med ett par i en transport också, för det som kostar slakteriet är ju intransporten.. Vi betalar ungefär 10-12 kr/kg för både slakt och styckning, och vi är säkra på att det är samma grisar.. Och då är det ju även vet-besiktigat, vilket jag tycker är bra. Det blir det ju inte om du anlitar nån gubbe som kommer hem till dig och slaktar, för det brukar ju också gå att få tag på, även om jag personligen skulle ha lite svårt att ha ihjäl ett par grisar som man haft hela sommaren, det är på nåt sätt lättare när det är några hundra, då är det inte så personligt...Att skjuta nån som är sjuk eller bruten är ju en annan sak, men jag tycker allt att även det är jobbigt.

Syster Yster

« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 07:07 »
Det finns ju en del småslakterier som du kan anlita..vi kör våra till Skövde, då är det visserligen fler, men jag tror det är ok att komma dit med ett par i en transport också, för det som kostar slakteriet är ju intransporten.. Vi betalar ungefär 10-12 kr/kg för både slakt och styckning, och vi är säkra på att det är samma grisar.. Och då är det ju även vet-besiktigat, vilket jag tycker är bra. Det blir det ju inte om du anlitar nån gubbe som kommer hem till dig och slaktar, för det brukar ju också gå att få tag på, även om jag personligen skulle ha lite svårt att ha ihjäl ett par grisar som man haft hela sommaren, det är på nåt sätt lättare när det är några hundra, då är det inte så personligt...Att skjuta nån som är sjuk eller bruten är ju en annan sak, men jag tycker allt att även det är jobbigt.

Ok, tack för tipset.  Tycker också att det skulle vara jobbigt att själv slakta "nasse".  Men om man får det tillbaka styckat, så känns det ju inte riktigt som någon kelgris längre...  Det är Skövde slakteri då, antar jag.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-07 kl 10:15 »
Japp...Ja det är jättepraktiskt, du får tillbaka allt fint förpackat i lådor.. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 08:07 »
Om Du inte vill göra det hemma så finns ju alternativet att vara med Nasse tills han är död.  Då har Du bättre koll på att de inte sätter en elpådrivare i baken på honom som en sista hälsning från människosläktet.

Själv är jag för att göra det hemma för att grisen ska slippa åka omkring och hamna i nya miljöer.  Om det finns någon som kan och vill komma hem till Dig och Nasse och göra det, kan Du ju vara med tills han är död, och sen överlåta hantverket till slaktaren.  Kanske be någon granne att gräva ner "räntan" så slipper Du se den.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gurkan

« Svar #7 skrivet: 02 nov-07 kl 08:37 »

Jag tycker absolut du ska ta hem en slaktare. Grisarna får dö hemma och du är med hela tiden och ser att allt går juste till.

morellen

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-07 kl 19:38 »
Hur får man kontakt med någon som kan komma hem och fixa slakt o grovstyckning? Är också inne på det här med hushållsgrisar och så någrafår men då måste man ju veta var man skall vända sig när det blir dags.

gurkan

« Svar #9 skrivet: 03 nov-07 kl 09:36 »
Hur får man kontakt med någon som kan komma hem och fixa slakt o grovstyckning? Är också inne på det här med hushållsgrisar och så någrafår men då måste man ju veta var man skall vända sig när det blir dags.

Jajo, det kan ju kanske vara lite svårt. Men fråga runt bland bönderna i trakten, de borde känna till någon. Vi hittade vår genom en kompis. Och det är en fantastiskt bra slaktare, lugn och snabb!
Lycka till!

Syster Yster

« Svar #10 skrivet: 04 nov-07 kl 06:51 »

Jag tycker absolut du ska ta hem en slaktare. Grisarna får dö hemma och du är med hela tiden och ser att allt går juste till.

Det verkar som om en del här har väldigt dåliga uppfattningar om slakterier i allmänhet.  Är det verkligen så illa?  Jag utgår självklart från att det går juste till även på ett slakteri. Är jag blåögd då?  När vi har avlivat hästar så har vi gjort det på slakteri.  Det har alltid fungerat bra. Men de kanske tar särkild hänsyn till hästägare?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 08:45 »
På de få slakterier jag besökt har allt gått lugnt till, och varit helt ok. Det som gör att jag föredrar ett hemslakt är att djuren slipper okänd miljö, transporter osv.
Jag skulle själv hellre dö hemma, än på sjukhus tex...
Landsflykting i storstan...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 16:49 »
Jag tror många bildar sin uppfattning om slakterier på det som ibland syns i massmedia, och det som syns är ju bara när nåt går snett, alla dom tusentals gånger allt fungerar är ju inte så intressant. Moderna bedövningsmetoder är ju enligt mig också lite stillsammare, t.ex bedövningen med gas. men visst har även jag tänkt att man skulle ha hemmaslakt, och då med ett rum där dom får gå in och äta och bo några dagar , och sen sövas i sömnen, det vore ju den totala friden. Men är det nån som är beredd att betala vad det kostar?? Köttet ska ju helst vara så gratis som möjligt, och många bryr sig ju inte om hur grisarna har det i livet utomlands, i burar, på helspalt utan tillstymmelse till strö, så hur ska vi då kunna få betalt för en ännu humanare slakt än vi redan har? För alla borde ju inse att det kostar.
Jag tycker vi har en bra avvägning mellan rationalitet och humanitet här i Sverige, därmed inte sagt att inget kan göras bättre.
Men jag måste säga att jag beundrar dom som jobbar på slakterierna och med transporter dit, det kan inte alla gånger vara så roligt att utföra sitt jobb så gott det nu går, och ändå alltid bli ifrågasatt.
Dom som hämtar grisar här gör ett bra jobb, visst kan han tappa humöret ibland också, men jag som jobbar med grisar hela dagarna, måste säga att jag förstår det, det är inte alltid så lätt att handskas med slaktsvin som ligger på 130 kg, en del är ju totalt omöjliga att rubba, och med den styrkan som dom har så är man helt maktlös, både jag och frugan har farit iväg handlöst när någon har satt den sidan till. Och detta är ju inte som en del menar pga att dom vet att dom ska till slakt...nä, det kan precis lika gärna vara när man ska ha ut dom ur sin födelsebox för att släppa dom på bete ::)
Så det här är inga enkla frågor som löses av folk som sitter vid ett skrivbord och hittar på regler som dom tycker verkar bra, utan alla som håller på med det måste bidra med sin erfarenhet.
Och enligt mig så är det inte självklart mer etiskt att skjuta grisar hemma på gården, när dom står och äter bland sina kompisar, för det är ju vad som behöver göras om man helt ska undvika stress, som ju som sagt kan uppkomma bara du ska ha ut den ur boxen...men är det etiskt???Ja, det är frågan ??? ???

Syster Yster

« Svar #13 skrivet: 06 nov-07 kl 07:26 »

Men tänker man sig att köra till slakteri för att slippa vara med om det sorgliga med slakten, då tycker jag man ska överväga både det ena och det andra (det ena; ska man verkligen skaffa gris, det andra; ska man verkligen äta kött).

Nu är det i och för sig inte det sorgliga i slakten jag vill undvika i första hand, utan det kladdiga.  Det skulle bli många vegetarianer i det här landet om kravet för att få äta kött var att slakta hemma...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 06 nov-07 kl 07:39 »
Nu är det i och för sig inte det sorgliga i slakten jag vill undvika i första hand, utan det kladdiga.  Det skulle bli många vegetarianer i det här landet om kravet för att få äta kött var att slakta hemma...

Tycker det är förhållandevist rent att slakta. Tror många skulle bli förvånade över hur oblodigt det är, iaf att hemslakta lamm. Finns bara ett moment som är blodigt, därefter är det ganska rent. Lite halkigt kanske.

Fast grisslakt kanske är annorlunda? Har svårt att tro det. Man tömmer väl på blod i början även där? Och under kontrollerade former, det är ju inte det att det sprutar blod på väggar och tak.

Visst att se en massa tarmar etc kanske kan äckla någon (fast bara om man vet att det är tarmar, ser mest ut som en välsorterad delikatessdisk i mataffären med en massa underliga korvar), men blodigt är det iaf inte tycker jag.

Men det är förstås helt OK att lämna in till slakteri om man föredrar det. Många slakterier tar gärna emot besökare om du vill titta hur det ser ut och går till.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 07:44 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser