Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till en 20v minigris?  (läst 8316 gånger)

teufel

Mat till en 20v minigris?
« skrivet: 18 nov-07 kl 21:26 »
Hej!

Hur mycket mat ska man egentligen ge en 20 veckor gammal minigris?

Hon får ungefär 2-3 dl suggfoder/korn-blandning per dag just nu, plus små grönsaksbitar när vi övar tricks och hon har varit duktig.

Är det tillräckligt eller för mycket?
Har inte hittat nån bra bok eller nån site som beskriver hur foderstaten ska se ut för minigrisar, bara för slaktsvin.

Mvh Patrick

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Mat till en 20v minigris?
« Svar #1 skrivet: 19 nov-07 kl 12:20 »
Halloj

Jag tycket att dagsransonen för din gris låter rimligt, men det är väldigt individuellt på hur mycket mat en minigris behöver. Glöm inte att även minigrisar behöver grovfoder (ex. hö) för att hålla magen i trim och motverka magsår.
Hur grisen bor och hur mycket motion den får, spelar naturligtvis en stor roll.
Man måste lära sig att "se" hullet för att avgöra om det är bra eller inte.
Det finns tyvärr ingen svensk litteratur om minigrisar, men några tips kan du hitta på min hemsida. www.minigrisar.se

Jag har två snuttar hemma som är 22 v. Båda är blivande avelsdjur.
Det är Madicken som bor inne med oss och galten Lever som bor ute/i stallet (med en kastrat som sällskap.)
Dessa två är kullsyskon, men är väldigt olika. ::)
(Bilderna är tagna igår)

Madicken är en bortskämd liten dam som har väldigt bedjande ögon som är svåra att motstå  ::), men vi försöker att inte ge henne för mycket "gott". Hon har lätt för att lägga på hullet.
Henne ger vi ca 2-3 dl suggfoder-kornblandning per dag. (+ lite annat... :-[)
Precis som du. ;)

Lever däremot, är svår att få upp i hull. Han är galt och har en massa hormoner och energi över som han inte vet vad han ska göra med.
Han får ungefär 5 dl/dag (lika mycket som vi ger våra vuxna :o) men har svårt att hålla hullet ändå. Men han får inte så mycket "onödigt gott" heller.

Det jag igentligen ville få fram med detta långa inlägg är att man måste prova sig fram för att se vad som är bäst för just min gris.

Har du någon bild på din nasse? :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 19 nov-07 kl 12:28 »
Jag glömde säga tt Madicken är 26 cm hög och 43 cm låg (fr. öra till svansrot) så du får en storleksuppfattning på henne. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

teufel

« Svar #3 skrivet: 19 nov-07 kl 13:26 »
Hej!

Jo, det glömde jag ju - visst får hon även hö - dagtid när hon är i stallet.
Fast det verkar mest som att hon brôtar omkring i det... :)

Jag har bilder, men inga bra.
Försökte ta bilder med mobilkameran när hon försökte jaga en pet-flaska med hål och godsaker i, men det blev bara blurr av bilderna.
Ska försöka ta lite bilder med en riktig kamera när hon hoppar över bommar på marken i paddocken. :)

Mvh Patrick

teufel

« Svar #4 skrivet: 19 nov-07 kl 22:39 »
Sådärja!

Då fick jag äntligen en bild på Greta - som manekängar med nytt fleecetäcke.  :P

Fast jag lyckades inte skicka upp nån bild hit, så jag lade den här istället:
www.aktivhast.se/greta.jpg

Mvh Patrick

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser