Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mesar i hönshuset  (läst 1230 gånger)

Tjockstahönan

• Småland
mesar i hönshuset
« skrivet: 25 nov-07 kl 13:21 »
Vi har problem med att det flyger in småfåglar, talgoxar och blåmesar genom hönsluckan.  De sitter sen och kalasar på hönsens mat. Risken är att tättingarna för med sig smitta när de sitter och basjar i maten.

Om hönsen är inne blir dock småfåglarna utjagade!

Är det någon som haft samma problem och har en lösning så att småfåglarna inte flyger in men att hönsen kan gå ut och in obehindrat?

Sally

Re:mesar i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 18:04 »
Jag har samma problem...och mottager gärna tips om hur man löser det. På vintern har det t.o.m. hänt att småfåglarna "sover över" i hönshuset. Men då ska det vara riktigt kallt.

Sally
Går det...så går det!

Hasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-07 kl 18:16 »
Jag har inte höns, men jag lärde katterna att gå genom en "lucka" som bestod av hängande plastremsor. Först en remsa i kanten, vänta ett tag så de vande sig vid den, sedan en remsa till o s v. Till slut trängde de sig ut genom en öppning som var helt täckt med plastremsor. Kan man lära hönsen sådant?

snorpan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-07 kl 18:49 »
Det låter ju riktigt fiffigt för att hålla småfåglarna ute, men jag undra just vad som kan få katterna å hunden att inte gå in i hönshuset ??? :P
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-07 kl 19:01 »
Har samma problem och vet inte hur jag ska lösa det. Har dock skaffat ladugårdskatter, kanske kan de få bukt med problemet. :-\
« Senast ändrad: 25 nov-07 kl 19:01 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser