Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutelamm  (läst 4028 gånger)

DEDE

Gutelamm
« skrivet: 25 nov-07 kl 20:35 »
Har slaktat fem lamm av guteras med en snittvikt på 13-14 kg slaktkropp är det normalt för lamm födda i mars/april? nästa undran är måste man verkligen ge kraftfoder till en genuin lantras dom borde väl klara sig med et som växer eller.

en i stora drag mkt nöjd första årsfårägare.

DEDE :)
Fårägare vid smultronstället nr 1 i Varberg

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gutelamm
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 21:28 »
titta på trådarna som finns.. det finns en om gutelamm..

(Jag börjar tro att mina har utsatts för strålning eller annat som är så ruskigt stora..................................................)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Henning

« Svar #2 skrivet: 25 nov-07 kl 23:48 »
Har slaktat fem lamm av guteras med en snittvikt på 13-14 kg slaktkropp är det normalt för lamm födda i mars/april? nästa undran är måste man verkligen ge kraftfoder till en genuin lantras dom borde väl klara sig med et som växer eller.

Lammens födelsevikt har stor betydelse för höstvikten, liksom tackornas utfodring under den första tiden av digivningen. Sedan har det avgörande betydelse om betet är smakligt och näringsrikt. Tarmparasiter kan sätta ner tillväxten.

Lantraserna är ofta bättre på att förädla lite magragre marker men köttraserna är effektivare där gräset växer frodigt.

Ett bete på hösten är oftast närinsfattigt och kanske inte ens räcker till underhåll åt några får oavsett ras. Det är ofta svårt att slutgöda  utan kraftfoder. När man stallat in lammen och har tidigt skördat ensilage kan det också gå bra.

Första försöket var inte så tokigt med 13-14 kg. Det kommer troligen att bli bättre ju mer erfarenhet du får. (Det är en tydlig skillnad på vikterna från bagg och tacklamm.)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 07:33 »
Första försöket var inte så tokigt med 13-14 kg. Det kommer troligen att bli bättre ju mer erfarenhet du får. (Det är en tydlig skillnad på vikterna från bagg och tacklamm.)

Nådde också 13-14 på slaktkroppen (med ben alltså) på mitt största gutelamm så här första året. Ett kvarvarande lamm var av samma storlek. Slakt i september och framåt.

Men två slaktade bagglamm hade betydligt lägre vikt, nere på 8-9kg på slaktkroppen, och då blir det inte mycket kött när man styckat och filéat. De baggarna var tvillingar, de större tacklammen var ensamma på sin mor.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 08:07 »
Gutefårföreningen har en föredömlig handbok på nätet, här är avsnittet om kött:

http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2053-54.pdf

Där ses, at slaktvikter på 18-20 kg är möjliga vid höstslakt under optimala förhållanden. 13-14 kg är dock vanligt. Det rekommenderas at spara sådanna lamm til våren för bättre slaktvärde...
Men vad jag kan räkna ut äter de upp värdeökningen under tiden, så jag tycker inte du har gjort fel i at slakta.

I texten står en bra tumregel: Slaktvikt = levandevikt delad med 2, minus 5 kg.
altså levandevikt 45 kg / 2 = 22,5 - 5 = 17,5 kg slaktvikt. (ungefär)

Förr i världen sparade man ofta lam til våren, men det var också för at få köttet när man behövde det.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 08:13 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 nov-07 kl 08:34 »
Förr i världen sparade man ofta lam til våren, men det var också för at få köttet när man behövde det.

Idag kallas det fenomenet för den mindre romantiska benämningen
LEVANDELAGRING  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 nov-07 kl 16:47 »
Tycker absolut inte man ska stoppa en massa kraftfoder i gutelamm. Det förtar ju också effekten av betessäsongens nyttiga omega 3.
13-14 kg är ok för gutelamm på hösten. Tyvärr tycker inte slakteriet det. Kanske borde vi gute- och lantrasägare jobba för att efterlikna villsau-laget i Norge. De har avtal med slakterierna och maxbetalning ligger runt 12kg. Väger de över 14 förlorar de pristillägget, för då anses det att man stödutfodrat dom och då räknas de inte som villsau.
Kan det bli bättre? Föds vid betessäsongens start, kommer hem på hösten och så slakt.

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 26 nov-07 kl 19:06 »
Mina lamm föddes i april, har aldrig fått annat än gräs (bete), vi slaktade nu i November och de vägde 24 kg urtagna och flådda!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 26 nov-07 kl 21:01 »
En bekant hade fyra gutebagglamm i år. De föddes i april och hade endast gått på bete och vägde mellan 18,5 och 21,5 kg slaktvikt. De slaktades i september.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Martin S

« Svar #9 skrivet: 26 nov-07 kl 22:19 »
Många olika vikter...

Gutefår varierer mycket i vikt även som vuxna. Variationen är mycet större än för en modern ras. Därför har lammen olika genetiska förutsättningar för hur stora de kan bli.
Om de når den vikten beror på antal lamm, på mamman, på betet och på parasittryck.
Men har man man lite mindre lamm behöver det alltså inte vara för att man har gjort det dåligt. Man får se på föräldrana också.

Kanske borde vi gute- och lantrasägare jobba för att efterlikna villsau-laget i Norge. De har avtal med slakterierna och maxbetalning ligger runt 12kg.

12 kg låter trots allt som lite för gutelamm... men vist, ideen om att ha en fast idealvikt är smått absurd. Det är ju också skillnad på en kalkon och en vagtel, fast en marknad för båda.

Större raser väger å sin sida över idealvikten om de går för länge, fast köttet blir absolut inte sämre för det.

Så man borde kanske ha en specialklassning på båda sidor om butiksklassningen. Men det måste ju hänga ihop med en marknad för produkterna. Sådant kräver mycket att bygga upp.

« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 22:37 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 05 dec-07 kl 10:00 »
Jag kommer inte sällan över 20 kilo på gutebaggarna. Utan att på något sätt vara vetenskaplig tror jag allt hänger på bra bete och riktigt bra grovfoder, skördat i rätt tid. När jag försökt öka kraftofodergivan har det bara inneburit fettavdrag. Bland mina gutar verkar det som lammen är särdeles beroende av att dia länge. Har vid ett par tillfällen mist gutetackor när lammen varit mer än tre månader. Dessa lamm blev betydligt mindre.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Fåraherden

• -
« Svar #11 skrivet: 10 dec-07 kl 08:58 »
Slaktade några gutebaggar för husbehov i helgen. De föddes i början av maj. Slaktkropparna 16, 18, 21 samt 20 kilo.
De var nästan helt fria från synligt fett. Tog en dorset-funullskorsning samtidigt, där var det mer fett.
Guteherrarna har levt rövare aldeles särskilt de senaste veckorna. Kanske det bidragit till bristen på fett. De har succesivt destruerat inredningen i vår ladugårdjavascript:replaceText(' ;D')
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

203 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser