Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det bästa med min ras  (läst 7311 gånger)

amarantus

• Gäst
Det bästa med min ras
« skrivet: 27 nov-07 kl 09:58 »
Nej ser man till ullen så verkar Merino vara "fel" ras. Tack för alla svar, förresten :-*.
Den andra, och viktigare frågan; nämligen avsättningen för levande djur, där är nog Merino ett alternativ.

Jag grunnar vidare och ser gärna att även andra "snöar" in på raser/egenskaper/projekt man brinner för.

Tex, VAD är det BÄSTA med just den ras DU/NI har? I vilket avseende som helst.....................inte bara ull eller levandeförmedling, utan ALLT!!

Att jag just älskar Gutar är:

Att de har handtag= perfekt när man måste hålla fast djuret!
Att de oftast släpper sin ull själva.
Ullen är vacker till att tova.
Gutar är otroligt vackra och ser ut som urdjur!
Bra sly ätare och tåliga för vind och kyla.
Tåliga i den bemärkelsen att mina kan gå in i en del av ladan på mjuk halmbädd och ta skydd när det stormar och snöar men gillar att tom ligga ute i en uppstampad ring och håller värmen med varandras sällskap, och då mitt i natten ibland.....precis som de helt enkelt väljer ngt av alternativen och att båda är lika njutbara.
Sen kan jag hitta dem längst in i ladan och idissla i en hög likaså
 :)
De behöver inte extra tillägg av pellets i stor grad, utan vi ger lite under smällkalla vintern från handen och de har perfekt hull o hälsa ändå.
Har inte några andra raser att jämföra med men mina är mkt bra mödrar och klarat av förlossningarna utan problem.
Mycket trevliga och lugna tackor men det beror säkert inte på rasen i sig utan vad man gör dem till ;)

Skulle vilja säga att jag hittat rätt ras :D
« Senast ändrad: 28 nov-07 kl 09:01 av Charlotte »

Henning

Vad är det bästa med din ras?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-07 kl 10:24 »
Jag tar upp Anettes förslag i en ny tråd.

Har erfarenhet av några raser som jag har eller haft själv.
Vissa fördelar kan vara nackdelar i en annan produktionsform men vi kan ju hålla oss till det positiva.

Gotlandsfår: Stark flockinstinkt, lätta att valla med hund men sprider sig mer än andra raser på betet. Lätt att få tama, lätta lamningar, unik naturgrå, lockig och glansig ull som ger utmärkta skinnegenskaper.

Gutefår: Smarta, mycket trevligt temperament, härdiga, goda mödrar, lätta lamningar, ger fina mattskinn.

Finull: Stor tillväxtpotential, hög fruktsamhet, lätta lamningar, finfibrig och högklassig ull.

Rya: Lätta lamningar, lång vågig ull som är lätt att spinna.

Leicester: Bra grovfoderomvandlare, lång glansig ull, ger vackra skinn.

Texel: Lätta att hägna in, lugna, betar väldigt effektivt på gräsmark,
Mycket högt slaktutbyte, låg fettansättning, bra klassning.

Det här är några av mina erfarenheter. Jag har inte sneglat på rasbeskrivningar.

Nu är det din tur.
« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 10:25 av Henning »

LångeMicke

• Västergötland
Re:Vad är det bästa med din ras?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-07 kl 17:57 »
Trevligt initiativ!

Svärdsjöfåren: Mycket sociala djur, stark flockkänsla (de delar hellre upp sig i smågrupper än de sprider ut sig), mycket finfibrig bra ull, stor variation (både färg och ulltyp) i gruppen, de är lättfödda och tar gärna en stor andel sly i kosten om de kommer åt.

Som sagt var, en del fördelar för husbehov är nackdelar i större produktion (och vise versa).

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Martin S

« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 18:45 »
Värmlandsfåren:

Det bästa är ullen som grundlag för hantverk eller småskalig maskinspinning. Här finns alla de färger ett får kan ha. Renaste vitt och svart är sällsynt, men beige, gyllenbrun, mörkbrun, gråbrun, ljusgrå och svartgrå är vanliga. Även ullkvalitéen spänner över et stort spektrum, från finull til gobläng. Den är ofta lättspunnen, håller sig lätt ren och luftig på djuret. Underullen är relativt lång, och kan lätt separeras för hand. Då får man en mycket mjuk ull.

Fåren har rätt stärk flockkänsla, men deler sig gärna i familjegrupper. De flesta har bra temperament och är oskygga, men jag har upplevt nervösa djur också.

Lammen ger relativt bra slagtkroppar (bra i lantrassammanhang). Det är dock stor variation även på den punkten. Väldigt snygga mattskinn.

Rent subjektivt, men viktigt för mitt val: fåren och baggarna är vackra och trevliga at se på när de går runt här hemma. Det är kul att ha får där det är lätt att känna igen varje individ.

Äntligen är det en praktisk fördel att rasen har bliveit så pass vanlig, att man kan hitta andra besättningar i rimligt avstånd.

På minussidan har jag upplevt: Trånghornade baggar, klövproblem (hålvägg) och en agressiv bagge. Räcker inte till någon vettig statistik eller jämförelse med andre raser

Ullens variation kan naturligtvis ses som en nackdel om man inte vill jobba med den.

- det blev lite långt. Hoppas att ni med andra raser balancerar upp det.

« Senast ändrad: 27 nov-07 kl 19:07 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 19:04 »
Nåja, vi skal inte glömma att blandrasfår av mer eller mindre okänd härstammning kan vara bra också.  :)
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-07 kl 19:11 »
Haha det värsta är när man tar på "gå till de 50 senaste inläggen" och så får man upp "Vad är det bästa med din ras?" Jag blir lika paff varje gång innan jag ser att det står i kategorin Djur/Får  ;D ;D ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

amarantus

• Gäst
Re:Merinofår?
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 08:51 »
Fast nu får man  ju inte göra så enligt vårt djurskydd  :-\
*djurplågeri liksom*

Fast mina e tama som tur e så det krävs inga direkta handtag, men krisar det sig så kan jag väl luta handen emot handtagen då da ;)

gurkan

« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 09:14 »
Fast nu får man  ju inte göra så enligt vårt djurskydd  :-\
*djurplågeri liksom*

Mama Mia! Var står det?

gurkan

« Svar #8 skrivet: 28 nov-07 kl 09:15 »
Haha det värsta är när man tar på "gå till de 50 senaste inläggen" och så får man upp "Vad är det bästa med din ras?" Jag blir lika paff varje gång innan jag ser att det står i kategorin Djur/Får  ;D ;D ;D

;D  ;D  ;D

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 28 nov-07 kl 09:19 »
Mama Mia! Var står det?
I "tolkning av djurskyddreglerna för djurskyddsinspektörer" kanske  ;)  8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gurkan

« Svar #10 skrivet: 28 nov-07 kl 09:47 »

;D

Troligen...

birgit

• Gäst
Re:Det bästa med min ras
« Svar #11 skrivet: 28 nov-07 kl 12:41 »
Det står absolut inte i djurskyddsreglerna att man inte får hålla fast får i hornen. det står däremot att man ska hantera dom så att det inte orsakar onödigt lidande.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 nov-07 kl 12:49 »
Men det känns inte okej att hänga i ullen heller.. ska man ta stryptag?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 28 nov-07 kl 13:52 »
Jag brukar försöka att snabbt ta tag runt halsen (kanske lite stryptag ;)) och sedan ställa mig gränsle över och hålla i, tur man har rätt små får och ganska långa ben ;D
 När jag planerat att fånga fåren brukar jag använda min korta Herdestav med halskrok, den är bra!
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

amarantus

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 nov-07 kl 14:16 »

;D nä det e inte lätt........

Handtagen på gutar kan säkert missbrukas men det gör inte jag iallafall.
Om jag håller i hornen då en tacka är mindre tam och vi måste verka klövarna så står hon still, inte lider hon och hoppar ifrån el så.
Vi har testat halsband men hon verkar få panik och gör allt för att sno runt sig så det kändes hemskt.
Om det skulle vara förbjudet att hålla i hornen så är jag förvånad att Veterinären "flera" gärna håller i hornen om det behövs.

Jag har haft får utan horn och det var svårare att hålla runt kroppen och det blir en tvångshållande effekt som en del gör allt för att kränga sig ur, så jag känner inte att Gutar lider av hornhållning. men att dra fåret eller att den drar ifrån kanske inte e lämpligt.
Var däremot tvungen att dra baggen från parkeringen en gång i hornen men han förlät mig förhoppningsvis då det var en krissituation!

Charlotte! Herdestav ja har jag tänkt på då det är ett ypperligt sätt att hantera får sägs det men mina är som sagt 6 st tackor där 5 är tama som hundar så behovet finns inte just nu :) men ngt att tänka på i framtiden.....
 ;)

birgit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 nov-07 kl 14:18 »
Fast herdestav kräver lite mer teknik med hornfår, för det är lätt att fastna i hornen om fåren flyttar sig.
tror knappast det är mer djurplågeri att ta tag i hornen. Just den delen av kroppen är de ju rätt okänsliga på (stångas med huvudet).
Dra i ullen är säkert inte skönt + att de kan få blåmärken som syns vid slakt.

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 nov-07 kl 14:26 »
Ok Birgit ngt att tänka på för oss med Gutar! Tack :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 nov-07 kl 14:36 »
Kor och renar fångas ju med ett rep runt hornen... ???

Jag upplever att mina kan det där .. tar jag ett grep om hornen så står dom blixtstilla direkt, dom vet att dom är fast.
Jag ser till att hålla närmast huvet.

att sätta halsband på dom är mycket värre, då sprattlar dom hejvilt och stryper sig.. det har jag gått ifrån.. Gränsle över fåret och ett stadigt grepp om hornen och det är hellugnt.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

agge

« Svar #18 skrivet: 28 nov-07 kl 14:40 »
Min ras är Texel eller ska bli för vi siktar åt det hållet när vi nyrekryterar,
ännu har vi några finullskorsningar o Oxf.D kvar
Vi började med Oxford Down - de var underbara djur men lite svåra lamningar och lammen blev lätt feta. Sedan köpte vi in finullskorsningar på Scans inrådan, helt fel ras för oss.

Texel tycker jag är en mycket lättskött ras.
Lätta att hålla innanför stängsel,
lätta lamningar,
Framför all en lugn ras vilket är viktigt för oss då vi har tackorna i ett strövområde där det vistas mycket folk och hundar.

Man får ofta hör att Texel är dåliga mödrar,
Någon som vet varför de fått det ryktet  ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 28 nov-07 kl 17:39 »
Kor och renar fångas ju med ett rep runt hornen... ???

Ja på film.... fångas kor i hornen. Jag har aldrig varit med om att någon människa med
sunt förnuft  fångar kor i hornen. Hornen kan gå av !!
Desutom strider det mot djurskyddsreglerna att.ex leda eller dra kor/tjurar i hornen.

Det står absolut inte i djurskyddsreglerna att man inte får hålla fast får i hornen. det står däremot att man ska hantera dom så att det inte orsakar onödigt lidande.

Läs....
Mama Mia! Var står det?
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 09:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser