Jag har bara persoliga erfarenheter av lite olika allmogefår.. vad gäller skötsel osv..
e största av allmogefåren jag haft var Hälsingefåren.. ganska krafitga o rejäla för att vara allmogefår.. Duktiga mödrar, älskar att beta sly.. Lätt klippt rya ull vanligast... ibland med man hår... endel grövre ull endel mkt mjuk o mer finulls lik.
Tama o trevliga får..
Kom över dem av en händelse då de skulle säljas..
hittade sen nytt hem till dem..
Har även haft Några Gestrikefår.. Mkt tama o trevliga, dukitga mammor, hade en horn tacka, mkt mjuk o fin rya ul, men endel man hår.. smäckrare o mer finlemmade än hälsingefåren. Lätt klippta.. Hittade nytt hem till dem.
Dalapälsfåren.. mer vaksamma mot främmande människor. Men kom gärna fram o prata med husbonden. endel tama andra försiktiga... ser efter sina lamm mycket noga.., duktiga mödrar, bräker nästan inte alls, väldigt tysta.. mkt stark flockkänsla.. ofta mkt mjuk o fin fibrig ull, lammskinnen är JÄTTE mjuka o vissa lamm har framslammslock..
Lätt klippta.. små o lätthanterliga.. ca 35 kg levande vikt.
kan lamma året runt. passar men inte baggen så får de lamm 2 ggr per år. hitade nytt hem till dem.
svärdsjöfåren. tam, pratar mycket... bräker... bra moders egenskaper, lite större än dalapäls, mer högbenta, ofta mkt finfiberig ull, "tyskull" hårt knuten korkskruvs lock,, förekommer, endel har ull av finulls typ andra lite mer rya ...
lätt klippta.. lätta att tycka om...

sen mina favoriter...
Roslagsfåren..

De har jag haft i 12 år... mina gammel tackor är så personliga... lätt lärda o trevliga.. lite lågställda..
små, näpna, smäckra väger ofta bara runt 35 kg... vilket gör den lätta att hantera.. vid klippning osv..
rya ullen är MKT lång... blir nästan ner till klövarna på endel om de bara klipps en gång om år..
en del har gobelängull..
mkt tama o trevlga.. lätta lamningar. får oftast bara ett lamm..
Lammar året runt.. kan också lamma 2ggr om året.
Mina favoriter är ändå roslagsfåren.. beror nog på att jag haft dem längst...

ofta oerhört lättklippta.
har ju haft drygt 130lamningar under åren.... av roslagsfår.. o visst har det varit ett o annat felläge, någon missbildad, har faktiskt haft 3 flask lamm under åren....men i det stora hela så har de oftast skött sig helt själva.. ofta bara ligger lammen där.. om visst har de även varit nogn sjuk i bland.. någon lamningsförlamning, CCN, parasit problem...men oftast är de pigga o glada..
Varför jag tjatar ok´m klippning är att jag brukar ibland klippa lite får åt bekanta o grannar osv..
har då klippt allamöjliga både köttras korsningar o vanligare finull, lester,gotland osv..
endel köttraser är ju mer svårklippta...
är nog jag som inte har rätt typ av skär kan tänkas..
sen är jag ju så bort skämd med mina små får som är så lätta att sätta så när jag går i närkam med em 100kg kött tacka så blir det ibland svettigt..

då längtar man hem till sina små nätta får..