Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?  (läst 10820 gånger)

Bovanägare

• Gäst
SV: Städar i hönshuset..
« Svar #40 skrivet: 23 feb-08 kl 18:52 »
Jag skulle nog ställa in en byggfläkt efter jag kört med högtrycken :) Jag har en grovdammsugare som man kan suga vatten med mycket praktisk. Jag brukar inte använda högtryckstvätten inne i hönshuset utan mera svabba av med desinfektion efter grovrengöringen och sopning :P

fjäderfän

SV: Städar i hönshuset..
« Svar #41 skrivet: 23 feb-08 kl 21:08 »
rengör hela hönshuset med virkon s och sen måla med släkt kalk så får du bort alla sjukdomar och skit som kan finnas i hönshuset.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Städning
« Svar #42 skrivet: 13 mar-08 kl 21:54 »
Hej alla inbitna höns freeks *hehe* Här har ni en till... som e nyfiken på hur ni städar era hönshus.
Är juh snart dax för det nu. Våren nalkas och hönshuset behöver städas.

Berätta hur ni gör och vad ni använder för medel osv...

Är nyfiken på att få höra....

tulipan

Hönshasse

• Backetorp
SV: Städning
« Svar #43 skrivet: 14 mar-08 kl 09:31 »
Jag väntar till det blir så varmt att hönsen kan bo ute några nätter. Sen sprayer jag vegger och tak med ajax för jag skrubber allt med piasavakvasten. Sen är det bara att spola med högtryck. Det som tar längst tid är att vänta till det är torrt igen för jag sprajer Virkon S över allt.
Alltid skönt med ett nystädat hönshus. ;D
Aliquando et insanire iucundum est

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #44 skrivet: 14 mar-08 kl 23:10 »
vågar du verkligen ha dina höns ute över natten? Här hade jag inte vågat det. Vet att vi har räv här runt omkring.. och sen har vi en jädrans massa rovfåglar. Så här får det nog bli en 1 dagars städning :-)

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #45 skrivet: 18 mar-08 kl 08:09 »
vågar du verkligen ha dina höns ute över natten? Här hade jag inte vågat det.
Ingen fara med hönsen, även om jag hadde 5 duvhökar i skogen och båda räv och grevling i närheten.
Jag har galler över hönsgården och nät nergrävt langs gården. Hadde problem med rovfåglar och tröttnade.
Kolla www.backetorp.nu. Galleret är inte snyggt men det fungerar. Både mot snö och rovfågel. ;D
Aliquando et insanire iucundum est

bea

SV: Städning i hönshuset..
« Svar #46 skrivet: 20 mar-08 kl 19:34 »
Jag städar som vanligt!
Skyflar/sopar ut allt spån.....och sen fyller jag på nytt .
Skrapar/byter ut sittpinnarna och "skit hyllorna"
Putsar fönstrena och gör rent fläkten...också brukar jag köpa nya blommlådor med ett par års mellanrum de är det bästa jag haft till mat och vatten!!!har haft massa olika dyra otympliga vatten och foder automater men blommlådor är överlägset bäst tycker jag, och billiga!!
Jag har ett relativt nytt hönshus då maken byggde garage där jag hade mitt gammla :-\
Så det har inte blivit så skitigt ännu men ett problem som jag tampas med är väggarna (dum som jag var så satte jag inte plast matta där med)
utan väv målad med våtrumsfärg.....och jag vet inte riktigt hur hårt jag vågar gå på väggarna utan att färgen lossnar.
Men mina funderingar är att när mitt andra lilla hönshus blir klart så flyttar jag nog hönorna en vecka eller nått så att jag kan göra riktigt rent!!
Men ute över natten det vågar jag inte ha dom!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser