Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för avlopp i vattenskyddsområde?  (läst 3031 gånger)

Huggorm

• Gäst
Vad för avlopp i vattenskyddsområde?
« skrivet: 01 dec-07 kl 17:21 »
Jag har köpt mig ett gammalt torp, som skall byggas om och fungera som bostad. Något rinnande vatten eller avlopp finns inte, men skall alltså skaffas. Problemet är att hela tomten befinner sig inom vattenskyddsområde...

Vilken typ av avlopp kommer dom att kräva i och med detta? Jag förstår att det varierar mellan olika kommuner, men vad brukar vara det vanliga? Någon sorts trekammarbrunn som skall tömmas med slambil? Helst skulle jag se att den inte behövde tömmas, eftersom jag inte vill ha in en stor , tung lastbil på min lilla grusväg och över gärdet.

Någon som har ritningar på avlopp som borde duga för att klara reglerna?

Filip Skräplund

Re:Vad för avlopp i vattenskyddsområde?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-07 kl 18:33 »
Skaffa nån form av komposterande toalett så räcker det förmodligen med BDT (bad-dusch-tvätt)-avlopp.

http://www.avloppsguiden.se/
« Senast ändrad: 01 dec-07 kl 18:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 dec-07 kl 19:52 »
Där fanns en hel del information, jag skall sätta mig och försöka komma fram till vad som passar bäst. Synd att inte min kommun (Munkedal) var med i deras lista så jag kunde slå fast vad som gäller på en gång.

Men en ytterligare fråga, som jag inte hittade svaret på, på en gång i alla fall:

Finns det regler för hur nära tomtgränsen man får lägga sitt avlopp? I mitt fall skulle det kanske passa bättre att lägga det en bit bort från huset. Där finns gott om plats, och dessutom är det fall hela vägen. Grannen på andra sidan stenmuren är ett pappersbruk, dom har en nyligen fälld skog där. Sannolikt inga klagomål alltså. Vidare undrar jag om det kan bli problem med långa avloppsrör/slang i sådana fall, det är nog bortåt hundra meter från huset. Men som sagt fall hela vägen.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 01 dec-07 kl 21:24 »
Det bästa är att fråga kommunen först vad som gäller beträffande avloppet, det är ju ändå den som har sista ordet.
Man ska ha tillstånd av grannen för byggnad närmare än 4,5 meter från gräns, troligen gäller det avlopp också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 dec-07 kl 14:44 »
Du får väl istort sett använda vilket avlopp som helst - bara det är ett "slutet system" eller kommunalt.

Alltså, inget får läcka ut?

Har själv ett torp inom gränsen. (Halva tomten)

Dessvärre står dasset på fel halva..

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 19 dec-07 kl 14:51 »
Kan bli knepigt då om man inte ens får infiltrera bad- och tvättvatten.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #6 skrivet: 31 dec-07 kl 00:15 »
Där fanns en hel del information, jag skall sätta mig och försöka komma fram till vad som passar bäst. Synd att inte min kommun (Munkedal) var med i deras lista så jag kunde slå fast vad som gäller på en gång.

Men en ytterligare fråga, som jag inte hittade svaret på, på en gång i alla fall:

Finns det regler för hur nära tomtgränsen man får lägga sitt avlopp? I mitt fall skulle det kanske passa bättre att lägga det en bit bort från huset. Där finns gott om plats, och dessutom är det fall hela vägen. Grannen på andra sidan stenmuren är ett pappersbruk, dom har en nyligen fälld skog där. Sannolikt inga klagomål alltså. Vidare undrar jag om det kan bli problem med långa avloppsrör/slang i sådana fall, det är nog bortåt hundra meter från huset. Men som sagt fall hela vägen.

En titt i www.avloppsguiden.se kan kanske vara till hjälp.

Leif   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser