Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finnes snart - slakteri att hyra in sig i  (läst 2069 gånger)

louise

• Gäst
Finnes snart - slakteri att hyra in sig i
« skrivet: 05 dec-07 kl 21:07 »
Jag planerar ett slakteri och förädlingslokal för gris, lamm, fjäderfä och kanin på min gård i Svenljunga, sju mil sydöst om Göteborg. Tanken är att man hyr lokalen och slaktar själv. Det blir kontrollslaktat kött som ni kan ta rejält betalt för.

Starten blir när jag helt enkelt vet att jag har tillräckligt med kunder, då skickar jag genast bidragsansökan för Eu-bidrag, och om de beviljar bidrag, sätter bygget igång bums.

Ni som är intresserade, hör av er med en gång! Pm:a mig här eller mejla gunnarsboseko@yahoo.se. Uppge antal slaktdjur/år, vilken tid på året ni vill använda lokalen och vad ni tror är en rimlig hyra för ert företag för att det ska bära sig ekonomiskt.

« Senast ändrad: 05 dec-07 kl 21:11 av Lollo »

RiverCottage

• Halland
Re:Finnes snart - slakteri att hyra in sig i
« Svar #1 skrivet: 09 dec-07 kl 12:41 »
Se där ja!
 ;D
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-07 kl 20:43 »
Jomen så konkret är det! Trodde jag liksom sa det. Men jag behöver ju en hel del fler lektioner innan jag klarar av det där själv:) Men en dag är jag lysande grisslaktare!

RiverCottage

• Halland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-07 kl 06:44 »
Såklart, Övning ger färdighet.

Och får du till en shysst lokal, med rätt utrustning så underlättar det något enormt, med rätt enkla medel kan man få till en slaktlokal.

Betonggolv, med en grovbrunn, skena i taket där du fäster slaktgalgen och vinchviren osv. Sen låter du skenan löpa vidare in ett kylrum, så slipper det bli massa tunga lyft.

Kan nog bli riktigt bra.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 dec-07 kl 11:17 »

Betonggolv, med en grovbrunn, skena i taket där du fäster slaktgalgen och vinchviren osv. Sen låter du skenan löpa vidare in ett kylrum, så slipper det bli massa tunga lyft.

Kan nog bli riktigt bra.

Oj! jag hör att ni inte har nån större erfarenhet om lagarna som styr hur en livsmedelslokal ska se ut....riktigt så enkelt brukar det sällan bli.. ::)

« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 11:18 av Fridolf2 »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 dec-07 kl 11:28 »
Oj! jag hör att ni inte har nån större erfarenhet om lagarna som styr hur en livsmedelslokal ska se ut....riktigt så enkelt brukar det sällan bli.. ::)

Håller med Fridolf.
Har nämligen en granne som har slakteri.... och som brukar berätta om alla regler som finns... och alla kontroller som finns...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

RiverCottage

• Halland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-07 kl 22:03 »
Haha! Ja, jag avsåg inte att det räckte med en vinch och en transportskena i taket direkt... Hade det räckt hade jag haft ett eget slakteri för längesen.

Men underskatta inte Lollo, jag tror faktiskt hon har rätt bra koll på vad som krävs.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-07 kl 22:29 »
Tack tack cottage! Jag orkar inte genomlida "förhöret" jag fått under får-tråden på samma tema:)

Och inte är du heller så dum så att du tror att det räcker med betong och en skena i taket!

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-07 kl 10:10 »
Ja, jag kollade igenom det och det var ju en del.. ;) Och tro mig, jag är ingen pessimist, jag får alltid höra att jag är en sån obotlig optimist och ingen fattar att jag orkar. Men det finns en del som bekymrar mig när det gäller dina ideer, och då bl.a att du skriver att du varit nära att gå i däck i höst.. För ska du dra igång en sån här sak så måste du vara i toppform, eller omge dig med människor som delar din entusiasm, och det är sällan man hittar såna.
Jag vet lite vad jag talar om, för jag har haft ett potatisskaleri i 18 år, och då är det klassat som den lägsta riskhanteringen. Men man blir ändå förvånad vad kontrollanterna hittar på, och ett stort bekymmer som jag hoppas dom kan ta tag i, är att det är så personligt vad dom säger, när dom byter jobb, och det gör dom ofta, så kommer en ny med nya tolkningar av reglerna. Ex; Jag hade inget kylum, eftersom jag skalade varje morgon och körde ut direkt, dom två första kontrollanterna tyckte det var helt i sin ordning, men när den tredje kom hit så var det tvärstopp, hon tolkade paragrafen på ett annat sätt.  När jag byggde satte jag upp en typ av lysrör i taket, det gick bra i 2 år, tills plötsligt en ny tjej menade att dom inte var godkända, så det var bara att byta. En annan tvingade mig att sätta upp stuprännor på ladugården, eftersom vi la skal på gödselplattan. Dom tog hit polisen med helikoptrar för att fotografera en damm som bildats på gården, och anklagade mig för att vara kommunens värsta miljöbov, när sen alla prover var tagna så blev det tyst, för det visade sig att vattnet inte alls var så förorenat.
Som du förstår utvecklade detta sig till en personlig vendetta mellan mig ock vissa kontrollanter, men när dom gick i däck så matade dom ju bara på med nya, medan man själv alltid måste stå pall.
Jag fick allt godkänt och körde på, men all glädje och entusiasm var som bortblåst, och livet var bara en enda lång plåga, enda roliga var att man uppskattades hos kunderna, och tacka fan för det, nyskalad potatis varje morgon sju dagar i veckan året runt..som sagt, 18 år pallade jag, sen var det slut.
Så har du tur och får en bra kontrollant, så kan det gå jättebra för dig, men några stora pengar kommer du inte att tjäna, det gör man inte på mat, för den ska av någon konstig anledning helst vara gratis och inte höjas i pris, fast allting annat höjs ständigt...
Så jag önskar dig ett ärligt lycka till.. :)

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 dec-07 kl 10:53 »
Ja, din historia låter inte rolig, och jag räknar med att möta något liknande. Men jag har fått kontakt med en rådgivare som ska hjälpa mig in i kontrollanternas "psykologi". Och vad gäller Livsmedelsverket rekommenderar han att alltid få fakta från generaldirektören, eftersom de ändå alltid säger olika allihop.

Vet inte när du slutade med dina potatisar, men de har ju gjort om lagen en del som ger mycket tolkningsutrymme. På ett sätt bra, kan jag bevisa att min modell är hygiensk måste de acceptera det. Å andra sidan finns utrymme för kontrollanten att hitta på egna konstigheter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser