Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäst före - datum, för betäckning  (läst 1166 gånger)

Ewitha

• -
Bäst före - datum, för betäckning
« skrivet: 12 dec-07 kl 18:16 »
Hur gammal kan en tacka vara första gången man betäcker den?
Kan man vänta nått år eller blir det problem då?
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

AK

• Gäst
Re:Bäst före - datum, för betäckning
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 22:55 »
Snygg finull du har i bilden! Tror det är finull iallafall.

Har själv finull och de tacklamm jag behåller får alltid bli minst ett år innan jag betäcker dem. (dvs jag låter dem gå tomma första året).

Då får växer i tre år (inte når full kroppsstorlek förrän då) så tror jag inte man förlorar något på att låta dem bli tillräckligt mogna i kroppen innan man låter dem lamma.

Ju större / mer färdigväxt tackan är ju större och stadigare lamm får hon. Minst slaktvikt 43 kg levandevikt ska man nog ha på sina tackor innan betäckning.

Har betäckt 39 kg tacklamm ett år. Det gör jag inte om.

AK

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 22:57 »
Minst 43 kg levandevikt ska det va.

Ewitha

• -
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 23:53 »
Snygg finull du har i bilden! Tror det är finull iallafall.

Ja jag börjar tro att det är finull i henne och hennes 3 kompisar. I alla fall efter de rasbeskrivningar som jag läst. Hennes vita kompisar har väldigt grova huvuden, som jag förstått ska vara efter Texeln, som jag vet att de är korsade med. :)

Då är det alltså inga problem med att låta dem vänta några år med att bli mammor. Jag är ju nybliven mamma själv så jag känner att jag inte orkar med nå lamm än på något år. Ville därför kolla så att de klarade av att bli mammor även om de var några år gamla.
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

hustran

« Svar #4 skrivet: 13 dec-07 kl 01:58 »
Under "finullstiden" lät vi alltid tacklammen gå med baggen, alla blev dräktiga. Tyckte också som ngn. skrev att det blev minst trassel med ungtackorna vid lammning. Tyvärr är det väl så att man alltid (nästan) sparar de största, vilket betyder att gamtackorna blir större o större med generationerna. Att släpas efter jätteklossar blir mindre roligt med tiden. Lyckas man hålla tacklammen vid gott hull inför betäckningen och får 2st. lamm så blir det perfekt. Lammen blir inte för stora. 3st. lamm. Då vore det bäst att "knäppa ett" låter inte så bra, men bäst för lamm o tacka.1 lamm kan bli för stort med för god utfodring. Uj, så svårt. Tycker nog att finullsfåren klarade det mesta galant.

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 dec-07 kl 21:12 »
Att låta tackorna gå tomma första året vet jag inte om det gör nån skillnad. De växer lite långsammare, men efter tre år, som fördigvuxna, lär de ändå ha samma storlek, enligt undersökning jag läste, om jag bara kunde minnnas var.

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser