Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att göra en lövskog...  (läst 1630 gånger)

ericabus

Att göra en lövskog...
« skrivet: 12 dec-07 kl 22:42 »
Min far har en jordplätt/åker som är till ingen nytta. vi tänkte han kunde plantera träd där, och jag tyckte han skulle ha en samling av träd, alltså försöka ha så många olika lövträd det bara går.  och kanske göra nån promenadstig mellan träden *myspys*  ;D

-Men ... jag har ingen AAAAning om hur man ska gå tillväga  ::)
det är mitt projekt, då min pappa inte har tid.

Ge mig tips.
ska man typ gå ut i skogen och leta skott?
och vad är ett skott?  hehe
kan inte så mycket om sånt här, tyvärr.

Vitis

• Skåne
Re:Att göra en lövskog...
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 23:53 »
I den här tråden finns lite idéer om vad och hur man ska plantera lövträd.

Kanske inte exakt som du vill ha det men vi vill "hitta på" en skog som ger både ved, bär, frukt, vilda djur och fåglar, vindskydd, kompostmaterial och dessutom är mysig att befinna sig i.

Just nu har vi bara åkermark och det känns lite öde ....

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 dec-07 kl 00:00 »
Har ni egna trädplantor som ni kan flytta till marken så är det ju bra, annars kanske ni får köpa plantor från nån som har "skogsplantor".

Jag har kontaktat Dalby Plantskola eftersom dom finns här i närheten. Kolla deras sortiment för lite inspiration.  :)

Vet inte var ni håller hus men det finn säkert nån som kan sälja plantor till er i era trakter.

Det är lättare att hitta det man vill ha om man vet vad det är man vill ha .... tveka inte att ställa frågor här och läs på allt du kan hitta på nätet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 dec-07 kl 21:54 »
På våren kan man plocka mängder av "nykläckta" plantor. I lövhögarna under lönnar brukar det vara mängder med frön som börjat gro, och det samma under ekar och bokar bland annat. Det gäller att vara ute vid exakt rätt tidpunkt, precis när det grott men rötterna inte hunnit få grepp i marken. Då är det bara att flytta plantan dit du vill ha den,  gräva bort en grästuva och sätta den i jorden. Vattna gärna om det blir torrt, dom små är känsliga i början. Det går även att gräva upp större plantor, men då kräver dom ofta lite mera omvårdnad och vattning för att komma igång bra igen. Det beror på hur mycket av rötterna man får med. Eller så kan man köpa på plantskolorna, men det blir dyrt om man skall ha många.

Lövskogar, och speciellt ädellövskogar är helt underbart :)

Rosten

• Närke
SV: Att göra en lövskog...
« Svar #4 skrivet: 01 feb-08 kl 21:29 »
Själv så skall jag plantera en liten "Frukt"skog. Surkörsbär, klarbär, fågelbär, vinbär, äpplen, päron mm bakom ladugården. En del för eget bruk och en del för att öka djurlivet runt gården.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #5 skrivet: 03 feb-08 kl 20:47 »
Vad du ska ge dig på att göra handlar delvis om hur stor jordplätten är och vad den ligger i anslutning till. Dvs ev annan skog, eller ett vattendrag. Vilka arter du ska ha beror också på hur länge du vill vänta. En juste björkbacke kräver typ 7 gallringar och minst 40 år...

Så hur stor är plätten? Finns det ett vattendrag?

Låter annars som ett möjligt permakulturprojekt.

malungen

« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 22:57 »
I mitten av Sverige där jag bor är väl sälg det som ger någon sorts trädkänsla snabbast. Insekterna och fåglarna gillar också det spretiga växtsättet inbillar jag mig.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 14 feb-08 kl 02:12 »
Hej!

Var bor du någon stans?

Lite längre fram kan jag skicka blodbok, bok, ek, avenbok om du vill:-) Eller så kan du komam förbi o hämta, om du har vägarna förbi skåne. lycka till* Lina
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser