Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Busiga gutefår  (läst 2861 gånger)

Fåraherden

• -
Busiga gutefår
« skrivet: 14 dec-07 kl 11:00 »
Mina gutefår, 19 stycken, har plötligt blivit oerhört besvärliga att stänga. Har väl haft någon tacka som gått ut lite tidigare, men nu är de plötsligen totalt omöjliga allihop, det är bara baggen som blir kvar. De får väl det mesta får behöver, grovfoder, kraftfoder, mineraler etc, trots det ska de ut till det vintertid magra landskapet utanför hagen. De är dräktiga.
Den del av fållan där jag har fårnät är värt utsatt. Stolparna bryts som tändstickor och så ligger nätet på marken. Jag har satt upp 33 nya stolpar den här veckan. Normal, tryckimpregnerade, 8 centimers diameter.
Satte upp en eltråd för att skydda nätet, bra ström. Igår hittade jag den intrasslad på hornen på en tacka, varpå staketet strax låg igen. Det börjar så att säga anta stora proportioner.
De verkar inte vilja in till mina andra får, bara ut. De är definitivt inte skrämda, de går ingenstans när de väl rivit staketet. En tacka brukar kliva upp på altanen och står där och ser dum ut.
Normalt låser man ju in busar, eller slaktar dem, men jag kan ju inte gärna slakta hela flocken. Låsa in dem, visst, men det är inte heller någon riktig höjdare, de har aldrig varit inne på vintern. Funderar på elnät, men är rädd att de river ner det också.
Mina blandis-tackor brukar snarast bli lugnare och lättare att hantera när de blivit dräktiga.

Någon som har några tips? Vad beror beteendet på? Har någon liknande svårigheter?
Man känner sig lite ensam när man står och spettar ner stolpar i vintermörkret.
 :(
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Gräbban

• -
Re:Busiga gutefår
« Svar #1 skrivet: 14 dec-07 kl 11:38 »
Elnät tycker jag verkar va en dålig ide, dels för att dom har så mycket päls att dom kan trassla in sig bra i det innan om känner något, dels just för att intrasslingen verkar va ett problem med dom näten. Dom är ju så "mjuka".
vi hade en tacka som gick ut, mellan trådarna då vi hade elstängsel, så vi klippte henne runt halsen, satte på henne ett metallhalsband med en antenn på. När hon försökte gå igenom så tog antennen i och gavc henne en stöt vid huden på halsen. Sen slutade hon försöka och hon slapp halsbandet.
Det är ett helsike med får som lär sig att gå ut... Och som du säger, hade det varit någon enstaka individ så kunde man ju slakta den men en hel flock... Jag tror att dom lär sig av varann, så när någon visar mer tendens att vilja ta sig ut, ska man nog ta bort den från flocken direkt innan alla andra fått griller i huvudet. :P
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 14 dec-07 kl 11:52 »
Någon som har några tips? Vad beror beteendet på? Har någon liknande svårigheter?
Man känner sig lite ensam när man står och spettar ner stolpar i vintermörkret.
 :(

Hade dessa problem i våras, fast jag hade bara fem vuxna gutar (sju nu). Gutar är ju lite smalare och smidigare än de flesta får, och kan t ex lära sig hoppa över stängsel. 90 cm räcker inte för gutar tydligen. Kanske skall man ha getnät istället?

Om de inte fick väldigt punktlig utfodring så rymde de. Ledartackan var den som lärde sig hoppa, resten är följa John.

Löste det med en eltråd övanför näten, vilket höjde stängslet med ca 15 cm. Hade el på tråden i början, men numer har jag inte det. De försöker iaf inte hoppa när det är så högt, iaf inte nu.

Annars har det varit en och annan vält stolpe i samband med det. De hittar direkt var stolparna står sämst (väldigt lite jord ovanpå berg) och går på just där. Lösningen blev fler stolpar på de ställena, på sina ställen 1-2m mellan stolparna... På en del platser har jag dessutom satt upp stöttor.

Uppfostring med bultpistol sägs hjälpa. Identifiera vilka det är som rymmer och drar med resten, avliva rymmarna. Hade inte det valet pga EU-bidrag. Kommer framöver hålla fler får än jag söker bidrag för så jag har möjligheten att ta bort rymmare. (Och ja, tillfälligt får ju besättningen minska med 50% med bibehållet bidrag).

Sedan rymde de hela sommaren så fort betet inte var dem till lags där det inte fanns extra tråd på hagarna, men då var det mestadels in i intilliggande hage. Och var det inte det så höll de sig på fastigheten, och gick till gårdcentrum och kampade. Skall sätta eltråd ovanpå näten hela vägen runt i vår tänkte jag, så de håller sig i anvisad hage.

Man får hamna i någon form av Zen-stadie, där man inser att det är meningen att gutefår skall rymma, och man ser det som avkopplande att få fösa in flocken igen och sätta nya stolpar och spika fast nät igen. Fick någon form av kontakt med rymmarna (och deras lamm). Räckte att klappa tre gånger med händerna så sprang de iväg och hoppade in i rätt hage igen. Zen and the art of sheep maintainance.

Erfarenhet: Ha alltid ett antal extra stolpar i beredskap för att lappa de platser som fåren hittar svagheter.

På ett ställe satte jag ytterligare nät ovanpå, så det blev en höjd på ca 1.5m (japp, 180cm stolparna gick bara att få ner 30cm på den platsen).

Kul djur gutefår. Hopp, hopp, hopp. Fast dina verkar mer göra ångvältvarianten?
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 11:56 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 14 dec-07 kl 11:59 »
Det ligger en del i det du säger. Vi bor avsides, någon gav mig helt enkelt idén att slopa stängsel och stänga in trädgården istället.
Jag gillar ju de här djuren, även om de är rätt billiga just nu. ;D
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 dec-07 kl 12:05 »
KAN det vara nån flyttningsinstinkt hos dessa relativt ursprungliga får?  Typ hem till gården på hösten???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 14 dec-07 kl 12:22 »
Alldeles innan Fjåräs finns det en lite större besättning gutar, iaf ett 30-tal vuxna. Ägaren där har inte heller nöjt sig med fårstängsel, utan har tråd ovanpå vilket höjer stängslets höjd med 10-15cm. Taggtråd dock. Har aldrig sett någon ute på vägen där. Och här har jag inte sagt något om det är tillåtet eller ej med taggtråd. Det är väl inte tillåtet att göra nya hägn iaf. Och inget jag öht skulle överväga ens om det var tillåtet.

Rusar dina rakt igenom eller knäcker de stängslet genom att hoppa upp på det?

De kanske är uttråkade? Du kanske inte har några torkade lövruskor att ta till, men fäll en tall (om du har) och tag grenarna och toppen och portionera ut över några dagar så har de något att pyssla med. Fast det tar inte många minuter att sätta i sig den barken iofs. Även ungtallar fungerar. Har du inga själva kan du kanske erbjuda dig att röja åt någon annan, i utbyte mot att du får ta röjda ungtallar. Minskar iofs tillväxten i röjningsskogen, om man inte låter dem ligga kvar som gödsel. Kommer säkert ett inlägg som dissar tall som olämpligt till fåren, men detta är ju bara lite komplettering och nöje, inte basföda.

Flytta runt foderhäck? Flytta runt grovfodertråg? Flytta runt vattenbalja? Allt så de måste traska runt lite i vinterhagen och inte bara hänga i vindskyddet. Kanske du redan gör?

Baggen rymmer inte skriver du. De kanske tröttnat på baggen, nu när han fått gjort det han skall, och rymmer från honom? Fast han kanske bara är för stor och tung för att segla över näten?

En annan variant jag sett är att skruva fast reglar som överliggare på samma sätt, dvs 10-15cm över nätet. Ger lite stadga också. Det kanske man kan kosta på sig på en liten vinterhage. Går ju med fördel att göra av eget virke (inklusive "farmarplank" eller vad man nu kallar det rundade "brädor" som har bark kvar på sig) om man har träd, motorsåg och en timmerjigg, så det behöver inte bli så dyrt.
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 12:40 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 14 dec-07 kl 12:45 »
KAN det vara nån flyttningsinstinkt hos dessa relativt ursprungliga får?  Typ hem till gården på hösten???

När min värsta rymmerska rymde med sitt lamm första gången i våras, så tog hon helt sonika och rymde hem till den så familjära och kära vinterhagen. Så där inne låg hon och idisslade med lammet.

Annars var de billiga i våras. Jag hade inte hunnit stängsla alla hagar (blev väl över 2km totalt hittills, skall upp med 500m till nästa år, men de hagarna är inte akuta), och med barnen så var det lite svårt att få det gjort. Så fort jag slappnade av för att de just fått en ny hage, så åt de rätt snabbt ner den, och sedan rymde de igen. Nu till våren kommer jag iaf ha hagar så det räcker och man kan flytta dem innan de blir missnöjda, plus att hagarna redan är betade och träden är borta så det borde växa lite bättre.

Även barnens farmor var rätt billig ett tag. Hon passade barnen för att jag skulle få klart en hage som fåren behövde akut, slutet april. Så vad gör hon? Är ute och passar barnen, och går fram och sticker till fåren en bunt med maskrosor, som de med glädje mumsar i sig. När de väl var uppmumsade, så hoppar de alla över till farmor för mer. Skitkul när man försöker få stängsla i lugn och ro.
« Senast ändrad: 14 dec-07 kl 12:51 av larso »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 13:18 »
 ;D Rymmar gutar här med ;D

Fast det är alldeless självförvållat  :-[ Har häststängsel o knappt el på det som finns...

Dom går omkring lite som dom vill :-[  Men jag behöver bara öppna dörren så springer dom genast till sin grind och vill bli insläppta.. Det är jätteskoj att bli insläppt tydligen..

Fast nu är det slut på det roliga.. har skickat efter ett starkt aggregat och ska se över stänslen ordentligt..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 14 dec-07 kl 15:37 »
Fast det är alldeless självförvållat  :-[ Har häststängsel o knappt el på det som finns...

Mina håller sig faktiskt. Hagen på utskiftet 400m härifrån är bara stängslad med tre eltrådar. Och aggregatet gick sönder upptäckte jag en morgon, men fåren höll sig innanför ändå. Flyttade dem dock för säkerhets skull omgående, men det hade nog varit sönder över natten iaf.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 dec-07 kl 15:44 »
Vi har hästhagar med en extratråd, alltså 4 sammanlagt... men aggregat från stenåldern .. Det har gått fram tills nu..Dom har upptäckt att det går jättebra att passera.. dom går igenom 4 stängsel på sin väg ut och ser ut att skratta efter vägen ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hustran

« Svar #10 skrivet: 14 dec-07 kl 18:10 »
Nu blir jag väldigt nervös. Vi har 30 gutar för andra året. ingen utbrytning hitills.Tackorna går på en ca. 3ha. vall med tillgång till fårhus om de vill. vi fordrar med ensilage ute på vallen. Vatten får de dricka i "sjön",så länge den är öppen. Jag inbillar mig att de är för kloka. Jäklar också, det innebär gott ibland, annars "fasa". Vi har som sagt haft finull förut, inga problem. Måste  man nu oroa sig ? Baggarna håller sig rätt lugna hitills. de har en ganska stor rastfålla, med tillhörande sovplats. I dag hängde jag upp en gammal boj. (frigolit.) i ett träd. att användas som boxboll. det blev suc´e. Kanske måste man "roa" sina gutar. Kan det vara så att det är "genetiskt"?  (vi måste ut ) då är det inte lätt. Nu blir jag som sagt nervös. :)

gurkan

« Svar #11 skrivet: 14 dec-07 kl 18:36 »
Måste  man nu oroa sig ?

Det är dumt att oroa sig!  ;) Jag har haft gutar i 7 år, de har aldrig rymt! (Jo, en gång. Då stod grinden öppen...) Så det är välan olika det där. Men vad det beror på vet jag inte.

Det verkar väldigt besvärligt i alla fall. Lider med dig, Fåraherden.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #12 skrivet: 14 dec-07 kl 19:38 »
dom har inte börjat busa på detta viset än ?

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 15 dec-07 kl 10:21 »
Fåren river staketet genom att delvis hoppa upp på det. Att baggen inte rymmer beror nog dels på att han är tung och att han nog är lite trött efter välförättat värv. Senast betäckning och innan dess uppfostring av ungherrar.
Har nu flyttat grovfodret, släpat in en asp och satt en tråd ovanpå nätet.
Det har peppar peppar funkat sedan i går kväll. Det är en klar förbättring. Tidigare tog det en halvtimme innan de var ute.
En idé som slog mig är att rymningarna inleddes i samband med slakten. Även om de inte precis tittade på så kände ju att något var på gång. Även om ungherrarna haft en egen fålla en tid kanske de saknar dem

Martin S

« Svar #14 skrivet: 15 dec-07 kl 10:58 »
Jag har nyss läst, att fåret på vägen genom sin domesticering har fått mindre hjärnvolym. En av de raserna som är minst drabbade av detta är gutefåren...
kan det ha med saken att göra ;)

Men oavsett hur intelligenta dom är, så skall det gå att hålla dom inne.
(har inte gutefår själv, men känner fler olika besättningar)
Nu vet jag inte hur du sätter stolpar, men om fåren kan välta dom är det inte deras fel. Men oavsett om stolparna blir stående är vanligt fårnät enl. min erfarenhet inte värd sitt namn. Det måste suppleras med el för att inte bli sönderslitit, och då kan man ju lika bra göra ett ordentligt elstängsel.

Det betyder 4 eller 5 stk STRAMA trådar, beroende på hur rymningsbenägna fåren är. Underste tråden MAX 20 cm över mark.  Högsta tråden så högt som du har erfarenhet av att fåren klara att hoppa, sedan trådar däremellan med lite större täthet nertill. I ojämn terräng får man ibland supplera med några extra trådar. Det hela handlar om, att man inte skall lämna någon gratis chans åt fåren.

Jeg har själv haft rymmare, och i stunden kan man förbanna djuren... men efter att ha upprustat stängslet har jag inte haft ett enda fall.

« Senast ändrad: 15 dec-07 kl 11:20 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 15 dec-07 kl 15:20 »
Har nu flyttat grovfodret, släpat in en asp och satt en tråd ovanpå nätet.
Det har peppar peppar funkat sedan i går kväll. Det är en klar förbättring. Tidigare tog det en halvtimme innan de var ute.

Skönt att höra. För mina får blev det helt enkelt för högt med en tråd över. Trodde först det var för elens skull, men nu fungerar det som sagt lika bra utan el visade det sig.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 17 dec-07 kl 17:32 »
Rymmargutar här med. Har aldrig haft det problemet förut och jag har alltid skrutit om vårt stängsel... kanonbra. 5 eltrådar med stark ström på.. men denna sommar hjälpte det inte. Droppen blev för nån vecka sen då ledartackan drog med sig alla ungtackor som INTE skulle betäckas in till baggen... Grrr.. .Hon bara rev ner fårstängslet och knatade rakt igenom elstängslet... Hon ligger i frysen nu!!!

Vi har provat det mesta, antenner, blöt ull, olika slags stängsel.....

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 dec-07 kl 17:40 »
Mina tackor rymde när de hade lamm förra året. Sen fortsatte det ett par månader oavsett vad vi gjorde för förbättringar.

Nu när lammen är stora så rymmer ingen! Men DE vet att de kan om de vill tydligen..... 8)

5 trådar, fårstängsel. starkt aggregat....inget hjälper om de sätter den sidan till! ;)

hustran

« Svar #18 skrivet: 17 dec-07 kl 22:34 »
Hmmm. Fel bagge hos tackorna för ett par dagar sen.....En bagge på trappan i morse. Nu ger vi upp. Hundarna har kul men inte vi. Tackorna hittills bara lugna o fina. De fick tillbaka sin bagge och där får han gå nu. De andra hamnar i boxen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser