Först och främst vill jag säga att det finns nog ingen som tycker det är roligt att kastrera, men som det är nu så är det ett nödvändigt ont.
Jag var själv skeptisk i början och undrade om jag verkligen skulle fixa detta, men efter att ha tagit ett antal hundra nu, så vet jag inte riktigt längre vad man ska tro. Den lille grisen skriker ju direkt man lyfter den, och visst skriks det väldigt när man sätter fast den, men ingreppet är över på 15 sekunder, och när man släpper ner dom är det många som lägger sig och diar direkt, dom slutar ju hursomhelst att skrika på en gång..så vad ska man tro?? Jag tycker att med dom nya reglerna när det gäller ålder på grisen,att dom ska tas innan en veckas ålder, så har det blivit bättre jämfört med förr när dom var 3-4 veckor när man tog dom.. Tycker även det verkar vara lite lugnare när man inte spänner fast dom utan använder en annan ställning där dom bara hänger i bakbenen. Men som sagt, roligt är det inte. Men jag har en gång haft en som var för gammal, och när veterinären ändå var här i ett annat ärende, så bad jag honom bedöva den, jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad vad gällde skrikandet, möjligen blev det ännu mer stressande eftersom även en spruta skulle tas.
En annan fråga , förutom kostnaden, är ju om vi ens får veterinärerna att göra det, hur kul skulle det vara för dom att bara åka runt och kastrera hela dagarna.? Vår veterinär hade varit i Norge och pratat med kollegor, och det var ju inte deras favoritsysselsättning precis...
Sen gör man det ju lite enkelt för sig när man säger att det inte görs i utlandet...de enda jag vet som förbjudit kastrering utan bedövning är Norge och Scweitz, två länder som är kända för väldigt dyr mat och att dom värnar om sitt lantbruk, alltså raka motsatsen till Sverige.
I det lilla landet i alperna, som är så svårt att stava till

har dom en metod som jag isåfall tycker verkligen är rejäl, dom söver ner grisen med en snabb dos i en mask, det lär ju vara enda sättet att få en lugn miljö. Men så får vi inte göra i sverige, dels så måste man vara narkosutbildad, och dels så får enligt min veterinär inte köttet säljas som mat från ett djur som varit sövt...
Nej, det enda sättet som jag tror, och hoppas på är sortering av sperma, så det bara blir hon-djur, det tror jag kommer att bli lösningen, men det förutsätter ju då att man använder semin.