Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag äta köttet??  (läst 5977 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan jag äta köttet??
« Svar #20 skrivet: 25 dec-07 kl 04:51 »
Fast jag fattar inte riktigt hur VI skulle kunna bli smittade av dynt för att hunden äter i sig fårkött???
Inte jag heller.  Dags för en lektion?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 25 dec-07 kl 11:08 »
Bli inte upprörda nu kära vänner  :) men ibland förvånar ni mig... jag skrev ju att fåret var mellanvärd!

1.Hunden har bandmask....skiter i fårens hage/hö/strö....
2.fåret äter gräset/höets/ströet...och då utvecklas dynt i fårets muskulatur.. = fåret är mellanvärd.
3.vi eller hunden äter detta kött i rått skick och kan då få i oss dynten, cirkeln är då sluten och dynten utvecklas till den mask som lever i tarmarna.

God Jul!

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 25 dec-07 kl 22:29 »
Tack, Rosa, och God Jul själv!  Då är det alltså OK om man i vanlig ordning kokar köttet, och VI blir inte sjuka om HUNDEN skulle äta det rått?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

leifhh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 dec-07 kl 20:57 »
Och här kommer lite funderingar såhär inför nyår  ;)

Hur vanligt är det med dynt hos får? (Någon som har info eller kontakter på SVA? ) Kollar man på smittskyddsinstitutets hemsida tar de upp gris & nöt som potentiella smittkällor, men nämner inte får (åtminstone inte vad jag kunde hitta med en snabb sökning).

En annan fråga, är det samma parasit som finns hos räven som är aktuell i denna tråd?

Som jag förstår det är dynt/blåsmask ett samlingsnamn för larvstadiet för flera olika arter av hunddjursbaserade bandmaskar. Eller har jag misstagit mig? Om det nu rör sig om flera olika arter så funderar jag på om alla även kan drabba människa.

I sjätte upplagan av Erik Sjödins bok Får står det att man inte skall utfodra hundar med råa tarmar av får. Men det tycker jag verkar knepigt, det är väl i bandmaskformen som parasiten håller till i tarmen. I larvstadiet så håller den väl till lite över allt i kroppen... Så det som tidigare skrivits om dynt i kött tycker jag låter rimligare.

Henning

« Svar #24 skrivet: 29 dec-07 kl 22:56 »
Lite mera att fundera på inför nyår.

Leifh, det finns flera bandmaskar hos hund som har gräsätare som mellanvärd. Anledningen att man inte ska ge hundarna råa inälvor är att larvstadiet (innan den blir dynt) av en bandmaskart kan ge svåra leverskador hos smittade får.

Rävar har också flera bandmaskar men den mest fruktade finns inte i landet - än. Det är stor risk att den kommer hit med resande hundar. Sprids den hos rävarna här får vi ändra vissa vanor radikalt. Vi kan t.ex inte odla jordgubbar, sallad, kål och annat som äts rått utan att hägna in det ordentligt. Bär i skogen blir heller inte så bra att äta råa.

SVA kollar träckprov från hundar. Livsmedelsverket har koll på hittade dynt i slaktkroppar. Det är otroligt sällan det sker även om det vid varje veterinärbesiktning läggs snitt på de mest utsatta ställena.
Det som kan hända är att det sprids bakterier från hundens saliv där den har tuggat. Skär  man bort hundtugget med lite marginal är nog riskerna obefintliga.

Det tråden från början handlade om, kan jag äta köttet, efter hunden? Det som kan hända är bakteriespridning med hundens saliv. Skär man bort hundtugget med lite marginal är nog riskerna obefintliga
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 23:00 av Henning »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #25 skrivet: 30 dec-07 kl 00:00 »
Rävar har också flera bandmaskar men den mest fruktade finns inte i landet - än. Det är stor risk att den kommer hit med resande hundar. Sprids den hos rävarna här får vi ändra vissa vanor radikalt. Vi kan t.ex inte odla jordgubbar, sallad, kål och annat som äts rått utan att hägna in det ordentligt. Bär i skogen blir heller inte så bra att äta råa.

Tja, får vi in rävbandmask i Sverige så kan vi lägga ner allemansrätten. Varken bär eller svamp kommer gå att plocka, om man vill överleva eller inte ser fram emot en akut levertransplantation om den möjligheten finns. Ett stopp för allemansrätten bör i så fall också kombineras med rätten att skjuta lösgående främmande hundar på sin mark, för att minimera risk spridning. Om man skall överdriva lite.

Tyvärr slarvas det nog rätt rejält med avmaskningen nu när vi är med i EU. Svenskar sköter sig kanske när de tar med hunden på Europa-semestern, men frågan är om alla från kontinenten ser till att avmaska? Tror knappast att tyskar och holländare gör det.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 30 dec-07 kl 00:30 »
Dvärgbandmasken kan också komma med en infekterad räv eller gnagare över Öresundbron.
Får vi in parasiten i Sverige kan vi också glömma att kela med hundar och katter som många nu gör.
Maskäggen kan finnas i pälsen och hamna i munnen om man t ex klappat hunden innan man äter.

http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildasveterinar/ravensdvargband.asp
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #27 skrivet: 30 dec-07 kl 08:17 »
Dvärgbandmasken kan också komma med en infekterad räv eller gnagare över Öresundbron.
Får vi in parasiten i Sverige kan vi också glömma att kela med hundar och katter som många nu gör.
Maskäggen kan finnas i pälsen och hamna i munnen om man t ex klappat hunden innan man äter.

Jupp. Gäller ju inte bara hund och katt, maskäggen kan fastna på kläder, och om man kommer åt handduken med kläderna när man tvättar händerna, och sedan torkar händerna på sagda handduk, så var det kört igen. Gravsten nästa.

Folk på landet och i skog och mark kommer vara de som torskar.

Låta barnen leka ute får en helt ny dimension. Facit lagom till de tar studenten kanske?

Vet inte om man kan avmaska människa regelbundet relaterat till livscykeln och klara sig på det viset. Men det blir dyrt, och det går åt rätt mycket maskmedel kan jag tänka mig, speciellt om man är en familj och skall avmaska en gång i veckan.

Att det tar så lång tid tills man blir sjuk gör ju också att folk kommer ignorera detta, och 15 år efter smittan kommer till Sverige så blir det mycket färre svampplockare,  bärplockare, orienterare, medlemmar i friluftsfrämjandet, fd mullebarn, jägare, självhushållare mm.
« Senast ändrad: 30 dec-07 kl 08:22 av larso »

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 30 dec-07 kl 08:36 »
Det kommer ju inte att bli nån massdöd bland människor, men just risken att bli smittad kommer att få många - de flesta - att ändra sina friluftsvanor.
Jag snackade en gång om saken med en bekant som är veterinär, hon påstod att även om man blir behandlad mot parasiten så kan det
dyka upp nya härdar under hela livet, ungefär som cancermetastaser, då blir man återigen tvungen att plocka bort angripna delar av kroppen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

queer

« Svar #29 skrivet: 30 dec-07 kl 08:51 »
men hur klarar sig folk i Tyskland och andra länder ... avmaskar dom hela tiden?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #30 skrivet: 30 dec-07 kl 09:07 »
men hur klarar sig folk i Tyskland och andra länder ... avmaskar dom hela tiden?

Det skulle jag också vilja veta. Speciellt riskgrupper, folk med djur eller som rör sig i naturen. Det kanske är helt naturligt att regelbundet avmaska sig, inget man snackar om?

Sommartorparn

« Svar #31 skrivet: 30 dec-07 kl 09:08 »
De flesta bryr sig inte särskilt mycket, för vad ska man göra? Man äter inga blåbär och svampar råa, det gör man inte, men "örtahäxor" är inte särskilt oroliga. Och jag har tänkt på det här, för min son har noja (ett undantag). Men är jordgubbsfält och salladslanden inhägnade i stordriften? Nejdå. Så är det ingen av er Sverige-boende som har ätit frilandsgrönsaker från EU någon gång i livet? Det har ni säkert.

Tyvärr kan man nog inte skydda sig mot allt. Däremot verkar skogsarbetare inte  vara särskilt drabbade. Däremot bönder - det är visst en yrkessjukdom - för de andas in partiklarna som rävarna har lämnat efter sig i höet. Har jag hört.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #32 skrivet: 30 dec-07 kl 09:08 »
Det kommer ju inte att bli nån massdöd bland människor, men just risken att bli smittad kommer att få många - de flesta - att ändra sina friluftsvanor.

Avsåg mest att det kanske tar 10-15 år innan folk faktiskt ändrar sina vanor, dvs när det börjar rapporteras att folk dör.

Sommartorparn

« Svar #33 skrivet: 30 dec-07 kl 09:11 »
Har f ö aldrig hört talas om att någon avmaskar sig. Däremot kan man om man är väldigt nojig gå till röntgen och se om man är drabbad (läste jag i en överlevnadsbok). Men jag har aldrig hört talas om sånt här IRL. Och folk är väldigt naturintresserade här i trakterna, plockar svamp och örter, vandrar mm.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 30 dec-07 kl 09:12 »
Tyvärr kan man nog inte skydda sig mot allt. Däremot verkar skogsarbetare inte  vara särskilt drabbade. Däremot bönder - det är visst en yrkessjukdom - för de andas in partiklarna som rävarna har lämnat efter sig i höet. Har jag hört.

Relevant för självhushållare med djur iaf.

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 30 dec-07 kl 09:23 »
En sak till. Tror inte att många dör av detta, för om man går på läkarkontroll och det upptäcks, finns det medicin att äta - livet ut. Inte kul förstås, men det är visst alternativet.

Henning

« Svar #36 skrivet: 30 dec-07 kl 11:09 »
Men är jordgubbsfält och salladslanden inhägnade i stordriften? Nejdå. Så är det ingen av er Sverige-boende som har ätit frilandsgrönsaker från EU någon gång i livet? Det har ni säkert.

Vi  har en helt annan situation här än i de flesta EU-länder när det gäller rävar och närheten till skog. Det är inte ovanligt att rävar besöker våra trädgårdsland. Om dvärgbandmasken kommer till Sverige kommer jag att föredra importerade produkter från frilandsodlingar där man är van att hantera problemet eller välja det som odlats i växthus.

leifhh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 jan-08 kl 11:26 »
Är deet, med hänsyftning till de sista kanske 15 inläggen i tråden, motiverat att påbörja avskjutning av rävar i anslutning till fårhagarna?

Har en fälla som jag tänkte ställa in i hagen någon månad före lammningstiden.... Men det kanske är läge att komplettera med lite lock- eller åteljakt?

Henning

« Svar #38 skrivet: 02 jan-08 kl 12:28 »
Är deet, med hänsyftning till de sista kanske 15 inläggen i tråden, motiverat att påbörja avskjutning av rävar i anslutning till fårhagarna?

Låt rävarna vara i fred om du inte har besvär av dem. Det finns flera vittnesbörd om hur jakt på räv stör den naturliga balansen och t o m kan öka antalet rävar på ganska kort tid. En erfaren fårägare på Gotland som också är jägare menade att man skulle vara rädd om en gammal rävhanne. Visserligen tog han ett och annat lamm men han hade lärt sig att det var lättast att plocka svaga och sjukliga lamm. Samtidigt höll han borta yngre rävhannar från sitt område. Likadant lär det vara med honorna. En gammal hona tillåter inte yngre honor att föda upp ungar i hennes revir. Hon går ner i gryten och biter ihjäl ungarna.
Skjuts de gamla försvinner spärrarna och flera ungrävar kommer igång att föröka sig.

Har rävarna fått vana på färskt lammkött gäller det att få bort just de individerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser