Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renfor till getter?  (läst 2832 gånger)

anhede

Renfor till getter?
« skrivet: 27 dec-07 kl 15:05 »
Har hört ryktesvägen att djurparker brukar utfordra sina dväggetter med renfor. Är det någon som vet om det är bra för dem? Hörde att de inte blir lika feta av det som av annat foder. Vet inte om jag ska våga köpa det, givetvis i sånafall som komplement till hö. Någon om har erfarenhet som ni vill dela med er av? Får de i sig det som de behöver då eller fattas något viktigt ämne. Har salt och mineralstenar åt dem.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Re:Renfor till getter?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-08 kl 20:00 »
Vad är renfor?

Jag har aldrig hört eller sett det, dock något som heter betfor, som luktar väldigt gott (i min mening) och som jag ger till mina highlandcattletjurar för att matsmältningen skall fungera bra.
Älskar djur... människor också!

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #2 skrivet: 03 jan-08 kl 20:06 »
Gick ut på nätet och googlade ordet renfor:

Detta fann jag hos svenska jägarförbundet:

Nytt rådjursfoder
Avrenspellets, en biprodukt från Lantmännens silo i Västerås, var  från början ett underhållsfoder för kreatur. Men sedan det visat sig att avrenspellets också fungerar bra som rådjursfoder går nu det mesta av årsproduktionen på cirka 1 200 ton till jägare och viltvårdare i framför allt Mellansverige.
Avrenspellets är en foderråvara som består av sönderslagna kärnor, ogräsfrön, skal och agnar som rensats bort från spannmål. Avrenset finmals och vid pelleteringen tillsätts cirka tio procent melass som bindemedel och för att öka smakligheten. Proteinhalten ligger strax under tio procent, det förekommer inga tillsatser av vitaminer eller mineraler.
Avrenspellets säljs av Granngårdens butiker i säckar om 30 kilo. Priset var i vintras 1,94 kronor per kilo exklusive moms. Fodret är därmed billigt i jämförelse med exempelvis renfoder, som är ett populärt rådjursfoder i norra Sverige.
Kilopriset på renfoder (basfoder) låg i vintras på runt 3,50 kronor exklusive moms. Vid köp av hel pall (540 kilo) kunde man få ner priset till 2,37 kronor per kilo. Renfor är dock både vitaminiserat och mineraliserat.
Proteinhalten är tio procent.

Är det detta som menas?

Älskar djur... människor också!

anhede

« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 12:58 »
Jag har funderat i termer kring om renfor är framtaget för renar men används till andra "vilda" djur typ rådjur också. Man kan köpa det på lantmännen, måste nog fråga där om någon vet. Ingen annan som vet eller har erfarenhet av renfor?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-08 kl 13:40 »
Renfor är foder renägarna ger som kraftfoder till djuren när det inte finns tillräckligt med lavar åt renarna t ex förra vintern när renarna inte kom åt lavarna pga snödjupet samt skaren så fick renarna renfor plus 2:a skördshö som tillskott.

Givetvis kan det användas till rådjur och annat vilt med.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

anhede

« Svar #5 skrivet: 05 jan-08 kl 13:54 »
Ja men räknas getter som vilt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser