Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekologisk grismat  (läst 3169 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
ekologisk grismat
« skrivet: 28 dec-07 kl 10:12 »
Var hittar man ekologisk grismat i sjuhärad? Granngården säger att de inte har i säck. Och kvaren skulle visserligen kolla,  men han verkade skeptisk.

Lollo, var köper du ditt ekogris foder t ex.

Eller duger det med krossad säd (havre/korn) till dem plus något griskoncentrat?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:ekologisk grismat
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 13:28 »
Jag krossar själv kornet som jag köper i bulk. Tillsätter koncentratfoder och vitaminer samt mineraler.

Köper inte Eko spannmål. Men mina grisar är lyckliga för det. Har ekologisk produktion men är inte med i Krav eller Smak eller annat. Papperskrånglet gör det mer jobbigt än vad det behöver vara. Proceduren ska göras om varje år!! Allt bara för att få sätta en skylt på varan eller väggen. Löjligt!!

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 28 dec-07 kl 16:03 »
Håller helt med om papperskrånglet. Men köper man eko-foder slipper man GMO-soja och dylikt.

Väljer ju bort skinkan i affären för att fixa en bätte hemma och då vill jag inte ge dem samma mat som i konvitionell produktion.

Bara korn? Är det bättre än att blanda i havre? Grisfoder innehåller ju en hel del vete läser jag på säcken, och ärter. Kanske ska köra eko-kofodret Blåsippa då? Hmm.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-07 kl 16:36 »
Tja...Löjligt och löjligt...ger man inte sina grisar ekologiskt foder så har man ju heller ingen ekologisk produktion, så enkelt är det. Sen att man subjektivt själv tycker att man har det spelar ju ingen roll, alla har ju olika värderingar, och om alla fick göra som dom ville så skulle ju snart trovärdigheten vara körd i botten.
Sen kan väl även jag hålla med om att det är onödigt mycket krångel, och framförallt dyrt! Men  förhoppningsvis blir det bättre nu när Aranea får konkurrens av både SMAK och hushållningssällskapet som certifierare.
För vår del så är en certifiering helt avgörande för lönsamheten och att kunna fortsätta med grisar, vi har för liten gård för att det ska gå att köra konventionellt, och ska vi sälja smågrisar till andra uppfödare, så kan vi inte komma dragande med att vi tycker si eller så, utan det är KRAV-märket som gäller.

Så till själva frågan..För tillfället finns det bara eko-foder till grisar att köpa i bulk, alltså lösvikt från Lantmännen, märkligt nog finns eko-foder till kor på säck, men inte till gris. Så det vill ju till att åtminstone ta hem 2 ton, annars blir ju frakten väldigt dyr, däremot kan man ju blåsa in det lite var som helst, jag tog t.ex i en kärra.
Och det är ju samma om man skulle köpa eko.koncentrat.
Vad gäller spannmål så kan man köra med enbart korn, däremot inte så bra med bara havre. Enbart havre ger en sämre fettkvalitet.. Havre höjer smakligheten och vete är allmänt gott och energirikt..Men grisar brukar ju äta det mesta med god aptit :)

christine

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 28 dec-07 kl 18:36 »
Eko foder är svindyrt att köpa in att det lönar sig inte för en småproducent och ännu dyrare blir det.

Vi skulle gå med i SMAK men papperskrånglet gjorde att vi backade totalt efter att vi hörde av dom att vi skulle göra om SAMMA procedur varje år. Har nog med pappergöra ändå och dyrt är det.

Våra kunder är glada att våra grisar går ute året runt och nöjer sig med det. För övrigt har vi ekologisk produktion dvs vi odlar vallen ekologiskt coh det höet äter ju grisarna också. Har inte möjlighet att odla egen spannmål då vi odlar på myrmark. Annars skulle vi ha gjort det.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 29 dec-07 kl 18:06 »
Det är lite mitt dilemma med, har ingen direkt mark att odla säd på. Sedan ska man ha en tröska, tork och lagringssilo. :P

Får hålla till godo med självbindaren så länge, men det blir ju inga mängder med kärvar direkt...

Så det skulle räcka med krossat korn plus koncentrat till grisarna då? Kan man använda kokoncentrat? Eftersom det kan finnas i säck, trots att granngården just nu har bomslut, har beställt för ett par veckor sedan och de får inte fram något. Tror att det är kravet på 100% ekologiskt som ställer till det för fodertillverkarna.

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-07 kl 18:20 »
Det är lite mitt dilemma med, har ingen direkt mark att odla säd på. Sedan ska man ha en tröska, tork och lagringssilo. :P

Får hålla till godo med självbindaren så länge, men det blir ju inga mängder med kärvar direkt...

Så det skulle räcka med krossat korn plus koncentrat till grisarna då? Kan man använda kokoncentrat? Eftersom det kan finnas i säck, trots att granngården just nu har bomslut, har beställt för ett par veckor sedan och de får inte fram något. Tror att det är kravet på 100% ekologiskt som ställer till det för fodertillverkarna.

Ja, det var ju inget vidare år för spannmålsodlarna i år. Och nu kommer ju priserna stiga ännu mera efter nyår. Oavsett om det är ekologiskt eller vanlig spannmål. :-\
« Senast ändrad: 29 dec-07 kl 18:20 av christine »

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 dec-07 kl 19:50 »
Jag köper krav-märkt krossat korn på Rådde. De följer lantmännens priser men ligger lite under/gör schyssta affärer. Men i år har det blivit brist så de har inte mycket kvar. Fast såna "små" volymer som mina ynka ton har de ändå säger de.

Tanken är att sedan ha koncentrat som tillägg, men det är ju soja i den, finns inget annat.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 30 dec-07 kl 23:06 »
Finns soja som är KRAV-märkt! Kofodret innehåller iallafall KRAV-märkt soja.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 30 dec-07 kl 23:20 »
Så det skulle räcka med krossat korn plus koncentrat till grisarna då? Kan man använda kokoncentrat?
Kokoncentrat till grisarna  ???
Kofodret är ju gjort till idisslare... så det låter som en dålig ide.

Jag tror inte att kofodret (som är gjort för kor) har det innehåll som en gris behöver.
T.ex slaktsvinens behov av aminosyror och råprotein.

För den växande grisen är förhållandet mellan energi och aminosyror viktigt.

Om grisarna får för mycket energi och för lite aminosyror blir de feta.

Detta beror på att kroppen har energi att sätta in i form av muskeluppbyggnad men saknar de nödvändiga byggstenarna i form av aminosyror.
Får grisarna för mycket protein men inte tillräckligt med energi, så har de byggstenarna, men saknar arbetskraften i form av energi.
Förhållandet mellan energi och de essentiella aminosyrorna förändras allt eftersom grisarna växer. Behovet av råprotein och aminosyror minskar allt eftersom grisarna blir äldre.

Detta har sin grund i att grisar naturligt först ansätter muskulatur och efter detta ansätter fett. Under grisens tillväxtperiod ökar fettansättning och behovet av aminosyror per energienhet minskar.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 14:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 31 dec-07 kl 16:12 »
Något annat bra förslag än kokoncentrat då? Som går att få ekologiskt?

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 31 dec-07 kl 17:50 »
Något annat bra förslag än kokoncentrat då? Som går att få ekologiskt?

Kostnaden blir inte så dyr när du blandar med spannmål. Jag tar bara 15 % koncentrat i stället för 30 % då jag tycker grisarna blir alldeles för feta.

Nu vet ju inte jag innehållet i kokoncetratet så jag kan inte jämföra det men som grimla säger det är ju till idisslare. Visserligen är grisar allätare, men :-\.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jan-08 kl 18:52 »
Tack för tips christine! FÖr du har väl linderödsgrisar? Men är det till suggor eller slaktsvin?

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-08 kl 19:00 »
Tack för tips christine! FÖr du har väl linderödsgrisar? Men är det till suggor eller slaktsvin?

Har både och. Har korsat lantrassvin med linderöd.

Nåväl, till suggorna blandar jag in Blenda suggfoder till suggorna som diar. Till slaktgrisarna blandar jag in Formel 811 som är ett koncentrat 15 %.

Linderödarna får enbart spannmål med vitaminer, mineraler.

Övrigt så kokar jag grismat från affären såsom grönsaker, rotfrukter, frukt.

Mjölk, fil och annat får de som det är blandat med bröd. Mums-mums kallar jag det. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser