Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stjärnanis  (läst 6584 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Stjärnanis
« skrivet: 01 jan-08 kl 14:29 »
Jag gillar att ha stjärnanis i mitt te, men det går ju onekligen åt en del om man dricher så mycket te som jag gör.

Går det att odla stjärnanis här i Sverige? Jag bor i södra småland. Vanlig anis går ju bra att odla här, men stjärnanis?

Henrik_

• Gäst
Re:Stjärnanis
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 14:50 »
Visst är det gott!  ;)

Jag kan inte sådär jättemycket om stjärnanis.
Men det är ett träd, som blommar tidigast efter typ 10år.
Den går att övervintra utomhus i södra sverige om det är riktigt skyddat och även då kan det gå åt helsike.

Så bäst är nog som krukväxt, tror dock att det är svårt att få den att blomma då och dessutom kommer det ju uppta lite plats  :)

Fröna som finns i stjärnanis man köper tror jag inte gror, dom är antagligen för torra.
Men pröva kan man ju alltid.
Har för mig att den går att sticklingsföröka, så om man lyckas få tag på någon annan som har en planta så kan man ju testa det.

Så visst kan man ha stjärnanis i sverige, men att få frukt är en annan femma.
Det blir nog lite för krångligt för att det ska vara värt det.

Annars smakar ju anis och fänkål rätt lik, man kanske kan använda det istället, för det går ju att odla här.

MADDEira

« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 16:05 »
En fråga: Hur använder ni stjärnanis i te? Hur mycket till en temugg? Hela stjärnor eller mald stjärnanis?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 16:53 »
Jag brukar lägga en "stjärna" i teet bara. Den får ligga i koppen och dra hela tiden. Jag tycker det är godast i lite neutralare téer, t.o.m. äckliga yellow label blir riktigt drickbart med stjärnanis i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser