Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska ni odla i år och varför?  (läst 2386 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Vad ska ni odla i år och varför?
« skrivet: 11 jan-08 kl 11:19 »
Jag ska odla japanska lyktor för att de är så fina på hösten. Man kan torka dem och
Citera
Bären används fortfarande som ett urindrivande medel mot blåsbesvär och gikt. Den är lätt laxerande och kan användas vid reumatiska besvär. Frukten kan man göra sylt av. Bären kan man krydda brännvin med. Extraktet intas sedan mot njursten. På kontinenten gör man ett urindrivande vin av den japanska lyktan.
Inte för att jag har några såna besvär...
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Re:Vad ska ni odla i år och varför?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-08 kl 11:48 »
Jag ska odla så mycket grönsaker jag bara kan därför att (1) det är roligt att odla och (2) butikerna erbjuder inte det jag vill köpa så jag får försöka fixa det själv.

Gjorde en fröbeställning igår på 18 sorter, mest grönsaker, men även ett par kryddor och solrosor för att de är så vackra! Inte vet jag hur jag ska få plats med allt och hinna med att sköta det, men... JAG KUNDE INTE LÅTA BLI!  :-[

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 11 jan-08 kl 12:47 »
Jag ska odla ärtor, purjolök, spenat, olika sorters vintersallad och kronärtskockor i år, för det har jag saknat i min vinterdiet. Annars odlar jag det mesta som jag äter. Jo, mer kryddor ska det bli i år oxå för dom jag odlade räckte inte. Örtkryddor är ju så gott (och fullt av antioxidanter!) och det använder jag mycket.

Sen hoppas jag att jag lyckas lägga undan en slant till krusbärs- och hallonbuskar och några nya fruktträd (plommonträd, vinteräpple, körsbär och päron).

Jag odlar för att det är godare och nyttigare än det som finns i affären, för att vara självförsörjande på grönsaker och för att det är så kul ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 jan-08 kl 13:01 »
Morötter, lök, potatis, persilja och dill. Ärtor, sallad, bönor, gräslök, timjan, rosmarin, squash. Stevia, mynta, citronmeliss, jordgubbar, hallon, äpplen, plommion. Och förmodligen en del till.

Och jag odlar för att det är roligt och för att jag gillar luncher/middagar/grillaftnar där var och en plockar till sig det man vill äta. Sedan lagar man till och äter. Kanske tvättar av jorden från händerna bara. Så färskt och gott att tungan nästan vibrerar loss..  :P

A.

dolk

• Småland
    • lantizlinda
« Svar #4 skrivet: 11 jan-08 kl 19:23 »
Jag ska odla potatis, grönsaker och popcorn!! Jag ska även försöka mej på lite blomster, är bättre på att odla sånt som går att äta ;)

Först ska jag hitta nån stans att odla...är erbjuden trädgårdsland hos både mamma och svärfar....men jag vill helst ha något eget!

Dolk
"Du kan beklaga att rosor har taggar, eller så kan du glädja dig åt att taggarna har rosor"

http://lantizlinda.blogg.se

anemone59

« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 19:48 »
Jag ska odla broccoli i stora mängder för jag blir så less att vi ska behöva köpa den som importerats ända från kina.
Sen blir det palsternackor, lök, ärtor, rödbetor som är randiga, squash och blommor som luktärt och zinnia
Runåbergs frökatalog är en mycket inspirerande läsning såhärårs.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 22:21 »
Vi kommer odla sallad (plock och ruccola), brytbönor,sockerärtor, dill, gräslök, persilja, popcornmajs,grönkål,jordgubbar, morötter, palsternacka. sparris, jordärskocka, rabarber, potatis pepparrot och tobak. Ska även testa basilika som jag bytt till mig.

Detta är de varor som går åt här hemma. Vi har ingen jordkällare och jag har inte hunnit gräva ner några tunnor så vi kan inte långförvara något. Årets första sparrisar är den högsta lyxen och den kokade (i skinkspad och grädde) grönkålen till julbordet är bland det bästa som finns.

Vi borde odla vitlök också, men det kommer ett annat år (det går åt mängder).

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jan-08 kl 08:56 »
Jag ska anlägga ny köksträdgård - och denna gången ska jag ta i ordentligt! Ska odla mer av allt, men potatis och lök för vinterförvaring ska jag köpa i jättestorpack från "riktig" odlare. Självklart blir det ett mindre potatisland för sommarens fröjder.

Fruktträd ska planteras och många hallon- och jordgubbsplantor ska hämtas i papps trädgård. Ev. blir det fler körsbärsträd från samma ställe, för något av de vi planterade i höstas ser lite väl trött ut. En flock hylleplantor ska placeras ut i trädgården på väl valda ställen. Förhoppningen är att omges av hylleskog så småningom.

Grönkål och mangold är två självklarheter för landet. Jordärtskocka är oxå bra. Och dill måste jag ha till gurkinläggningarna!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

februaribarn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jan-08 kl 17:30 »
Åh. Hade jag bara plats, tid och kunskap så ville jag odla allt :-[. Men i brist på nämnda ting så blir odlandet desto mer begränsat. Jag ska anlägga ett potatisland i år har jag tänkt mig, och sprida alla mina jordgubbsplantor över det lilla trädgårdland jag hade förra sommaren (det blir andra sommaren här i "mitt" hus och trädgård). Övrig odling blir i pallkragar är det tänkt, har dessvärre en liten trädgård med tunt jordlager så det är svårt att göra några grönsaksland.

Jag ska odla kålrot, morot och palsternacka (sistnämnda odlade jag förra sommaren med goda resultat). En liten kryddavdelning med basilika, timan, gräslök, dill och ev. något mer blir det också.

Haricot vert och gröna ärtor blir det mycket av. Broccoli och blomkål ska jag försöka mig på. Lök, purjo och vitlök ska också odlas. Samt att jag ska försöka med två sorters tomar, physalis, chili och paprika trots att jag saknar växthus. Squash vore kul det med, men jag brukar få av min mamma ;)

Vad tror ni, låter det som en bra blandning för en nybörjare? Ge mig gärna lite tips! ;D

Har krusbär och vinbärsbuskar som jag planterade förra våren, samt rabarber sen tidigare hyresgäster. Planterade också frösådd sparris som jag hittade hos mina föräldrar (självsådd från tidigare sparrisodling) men den ger väl inget redan i år antar jag.

När det kommer till blommor, så har jag enbart två rabatter på framsidan utmed huset, räcker gott och väl ;) två stora ormbunkar, klematis, höstaster samt två liknande perenner finns redan. Liksom äkta gullvivor, tulpaner, krokusar, snödroppar och liljor. Malva och någon form av blåklint finns det också (säkert något mer jag glömt). Tips på vad jag kan utöka den med för att slippa ogräsrensning och ha blommande växter hela tiden? Gärna något lättskött!

Funderar på en kaprifol vid sidan av trappen... i övrigt har jag inga idéer... så tips välkomnas!

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 27 jan-08 kl 17:56 »
Jag har hållit på att planera länge nu, men i år - i alla fall i sommar - ska det bli en trädgård, även om de gemensamma garagen och div. gemensamma gångar - som måste fixas först - inte blir färdiga förrän långt fram på våren. I det mörkaste hörnet ska det till en början planteras myskmadra och ramslök. Mot gatan en liten nyponros. Rabarber, vinbär i alla fall längs kanten. Ska ha en liten örtagård i tyvärr inte det bästa läget, men vi får se hur det går. Det är inte en liten trädgård utan en pytteliten en. Kanske palsternackor (en handfull plantor?), som är en extremt sällsynt grönsak här. Annars klättrande växter som insynsskydd. Får se om vi får upp någon sorts minipergola eller rosenbåge i år. Gräsmatta får vi nog inte plats med. Ska väl bli lite kryptimjan eller romersk kamomill på den korta sträckan mellan trädgårdsgrind och terrass.

Men februaribarn, om du har tunt jordtäcke kan du ju bara köpa till lite humus. Vi har själva inget jordtäcke alls än, utan måste fixa uppgrävning av grus innan vi kan beställa matjord.

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 21:22 »
I växthuset ska jag odla 3 sorter tomater, gurka, aubergine, melon, pepino, 3 sorter paprika, chili, basilika och passionsfrukt. Redan nu odlar jag lite sallat och salladslök där och ska förkultivera en del.
På friland ska jag odla passionsfrukt, squash, morötter, potatis, sallat, rädisor, västeråsgurkor, 370 gul lök, 50 röd lök, 50 vitlök, rödbetor, kålrabbi, spenat, brytbönor, bondbönor, sockerärter, purjo, physalis, persilja, dill, gräslök, luftlök, kronärtskocka. Kanske jag får plats med blomkål också.
En hel del blommor blir det också.
MVH Rosita zon 1

februaribarn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jan-08 kl 21:30 »
Rosita, passionsfrukt låter spännande. Dom ger frukt även i vårt klimat alltså? :) Köper du fröer då, eller tar du själv? Går det att odla dem på friland dessutom?

Sommartorparn, i och med att jag bara hyr hus & trädgård och inte vet hur länge jag blir kvar här så vill jag inte lägga ner för mkt arbete och pengar på den heller, tyvärr  :-\.

Musseron

« Svar #12 skrivet: 28 jan-08 kl 23:13 »
Jag hoppas på en makalös skörd av bönor i alla varianter, dill, persilja, sallat i olika former, morötter, rädisor, kålrot, tomat, ärtor och ett försök med stevia och vitlök. Jag ska även anlägga ett nytt trädgårdsland där det kommer att husera potatis i år, planen är att det nästa år ska växa grönsaker och massvis med tagetes där.
Sedan kommer ju hallon, krusbär, svarta och röda vinbär, mynta, rabarber och pepparrot av sig själva varje år. Har jag riktig tur kanske mitt första äpple kommer i år :D Det blir ett till äppelträd i vår också, måste lura ut vilken sort jag vill ha. Nu känns vintern lite för lång igen...
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser