Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket strö hos hönsen?  (läst 7408 gånger)

Bovanägare

• Gäst
Vilket strö hos hönsen?
« skrivet: 12 jan-08 kl 14:12 »
Hej alla trevliga hönsvänner! Tycker att det är dyrt att köpa spån att ströa med i hönshuset. Undrar om nån provat att köra halm i en kompostkvarn. Går och funderar lite på det om det skulle gå om hönerna skulle uppskatta det och villa bada i det som det gör med spån. När jag ströar bara med vanlig halm så vill de inte ligga  och bada så som de gör med spån. Tycker torv är lika dyrt och så blir det så mörkt. Ser fram emot svar.

uffeoanette

Re:Alternativ till spån
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 19:44 »
Jag strör med hackad halm, och det fungerar bra. Halmen blir hackad av tröskan.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 19:52 »
Om du vill använda halm, så kan du väl bara fixa ett hörn med sand att bada i till dom? Det har jag.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Twiggy

« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 19:58 »
Jag har halm och så har jag torv i ett hörn i hönsgården under tak. Det funkar bra med badandet i den torven.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 21:00 »
Jag har en låda inne som är stor som en lastpall( 1m x 80 cm tror jag) och denna har jag fyllt med grus, sand och lite jord., den funkar utmärkt som badplats och desutom tar dom de grus de behöver från denna oxå, sen ströar jag med hackad halm och det borde ju funka jättebra med "kvarnad" halm :). I mitt fall bor det även hästar därinne och det blir jättedammigt om man bara har spån tycker jag, däremot tycker hönsen det är trevligt att sprätta omkring inne i hästboxarna såklart när dom är ute.
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 11:44 »
Tack för alla bra svar! Nu blir det till att investera i en kompostkvarn.

soulis

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 16:06 »
vi köper vårat spån från en fabrik här i närheten där de tillverkar sängstommar. de är bara glada att nån vill ha spånet så priset är extremt billigt. du har inget liknande i närheten av dej?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 17:20 »
Nej tyvärr. En bal spån kostar 65 kr. på foder o lantbruksaffären här tycker det är fasen stöld.

bosseslena

« Svar #8 skrivet: 16 jan-08 kl 01:59 »
men finns det ingen såg
här tycker jag det finns i varje by
jag köper 120l säckar för 5 kr st

skogsråetiskogen

• Småland
Vilket strö hos hönsen?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 18:08 »
Vad är bäst att strö med - halm eller spån?

anette i bugared

• -
SV: Vilket strö hos hönsen?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-08 kl 18:15 »
Jag brukar blanda spån och halm, ströet gör så att det håller sig torrt och halmen ger förströelse.. För "sandbadets" skull tar jag dessutom o blandar i lite torvströ.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-08 kl 09:55 »
Vad är bäst att strö med - halm eller spån?

Under vinterhalvåret så har vi både kutterspån och halm.
Halmet får dem att sysselsätta sig lite.
Under sommaren så är det bara kutterspån som gäller.

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 07 mar-08 kl 15:37 »
Jag har haft kutterspån och lite halm hittills men, ska byta till torv istället. Lite halm blir det i reden och så.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser