Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Greta geten har dött  (läst 2722 gånger)

Weija

Greta geten har dött
« skrivet: 13 jan-08 kl 13:19 »
I fredags var det dags för Greta att killa, lördag har inget hänt och vi ringer veterinären som tycker vi kan testa om vi kan få ut någon och sen låta henne vila och se om hon krystade igen.Han var inte intresserad av att komma och visste för lite för att göra en bedömmning och det var våran första killning. Hade läst att det skulle ta 2 till 5 timmar sedan var det allvarligt. Det var hennes första killning. Summan av kardemumman blev. En död get, två döda killingar och en levande som jag drog fram som nu bor inne i vårt hus. Jag är helt förstörd över detta, anklagar mig själv som bara f-n. Innan geten dog idag mjölkade vi ur henne så att killingen kan få mjölk tills imorgon när granngården har öppet. Det var mitt fel att hon dog, borde gjort något.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Greta geten har dött
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 14:22 »
Det var inte ditt fel att geten dog. Det är omöjligt att hålla koll på getterna när de ska killa. Så många gånger jag suttit och väntat för att få se, sen när man vänder ryggen till så passar de på.
Vad skulle du har gjort mer??? När jag läser din beskrivning så tycker jag att du gjort allt du kunde. Kram på dig och lycka till med killingen
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 14:54 »
Jag gråter med dej Weija :'(. Jag har varit med om en liknande situation när jag själv var nybörjare och veterinären inte var särskilt intresserad. Anklaga inte dej själv, du gjorde ditt bästa! Och du räddade en killing!!
Kram till dej!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 17:16 »
I bland gör man allt man kan och följrr de råd man får och ändå.... ja,det är en tung börda att inte kunnat hjälpa sitt djur :'(.
Den som säger att: "Det var ju bara ett Djur!"  eller menar att man ite skall sörja en så liten ekonomisk förlust som ett par killingar och en get, har inte fattat ett dugg.
Koncentrera Dig på den kvar varande killingen nu, senare när Du orkar med det kan Du börja fundera över hur Du rimmligen skall kunna förhindra att Du kommer i samma läge igen men visst vore det bra med en vet.dr. utbildning och en egen OP sal hemma på gården!
Kanske kan någon här på forumet hjälpa Dig med lite kunskaper, i teorin.
Ge gärna killingen lite rå och mixad morot då den blivit en vecka!

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 18:24 »
Klok du Wejja, som mjölkade ur lite råmjölk. För nu har den lilla/lille fått antikroppar av sin mamma med hjälp av dig. Vart det en pojke eller flicka som överlevde?

Weija

« Svar #5 skrivet: 14 jan-08 kl 08:01 »
Det är en liten getkilling som har överlevt. I skrivande stund sover hon i mitt knä. Hon bor inne nu i en "komposthage" som vi hade till vår unghund när hon var valp. Vi flyttar runt komposthagen i huset så att killingen är där vi är hela tiden, inatt har komposthagen stått i sovrummet. Invändigt är golvet täckt av gamla kläder och i ett hörn ligger en rosa stickad tröja som killingen sover på. Trodde den skulle passa för det eftersom en av våra katter alltid vill kättla på samma tröja.
Vår gamla hund är helförtjust i killingen igår slickade hon den från topp till tå. Jag lät henne hållas. Unghunden är också mycket intresserad men henne litar jag inte på och våra sex katter tycks tro det är mat av något slag. Killingen har bajsat och kissat ett par gånger sedan igår och än så länge tror jag fullt och fast att den ska överleva. Skulle så inte vara fallet kommer jag att bli helt knäckt. Jag är överkänslig när det gäller just djur, gråter till och men när någon av hönerna har dött. (Räven har tagit någon och en rovfågel norpade vår bästa tupp)

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #6 skrivet: 14 jan-08 kl 11:37 »
jag förstår dina tankar precis...... fick avliva min lilla lisa i höstas efter en misslyckad förlossning  :(  man känner sej hjälplös och undrar ifall jag skulle gjort si eller så i stället....
tänk om jag ringt tidigare....eller tänk om dom kommit tidigare. Man får gå vidare och glädjas åt dom andra man har.... i ditt fall den killing som klara sej. tänker på  dej.  
Hoppas allt annat går bra.  
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jan-08 kl 21:27 »
men vad, egentligen, var det som gick fel......

Weija

« Svar #8 skrivet: 15 jan-08 kl 08:02 »
Ursäkta mig men det var en liten bockkilling som överlevde och inte en get. Såg det igår när han kissade, la inte märke till det först eftersom han inte var lika välutvecklad bak som den bockkillingen som var död.
Har ju inte gjort någon obduktion så jag kan bara gissa mig till varför hon dog.
Min diagnos är kalvförlamning (Hypokalcemi = Kalkbrist)

Hon var en liten get och det låg 3 killingar i magen på henne och det var hennes första killning.
Förmodligen hade hon försökt rätta till kalkbristen genom att äta mindre och haft dålig plats i magen.

Något som gör mig superförbannad är att veterinären borde fattat vad det var och kommit eftersom jag förklarade noga hur hon uppförde sig.
( Svag och vacklig i bakdelen, som förlamad i ena benet, kan inte gå, supertrött)
Veterinären sa:
- Hon är nog bara trött av det hela låt henne vila så blir det nog bättre.
Han som är ladugårdsveterinär borde kännt igen tecknena som kalvförlamning.
Jag är supervansinnig, hade han kommit på lördag 11.00 när vi ringde hade hon säkert överlevt.
Jag är arg, vansinnig, rasande, j-a veterinär h-e!
Goda nyheten är att killingen mår super. Han har börjat glufsa i sig välling som bara den. Bajsar överallt och igår kissade han i våran skinnsoffa.

dvärggeten

« Svar #9 skrivet: 15 jan-08 kl 10:02 »
Vill bara önska dig all lycka till med den nya familjemedlemmen som verkar ha funnit sig väl tillrätta hos er!Tråkigt att inte veterinären tog dig på allvar,men det konstiga är att även den yrkeskategorin inte verkar bry sig speciellt mycket vad gäller getter,känns nästan som om getter står väldigt lågt ner i prioritering.Alla människor är lika mycket värda finns det något som heter,då borde väl alla djur också vara lika mycket värda....
Kram och lycka till!

blossa

« Svar #10 skrivet: 15 jan-08 kl 11:19 »
Veterinära ansvarsnämnden!
http://www.vetansvar.se

ninna b

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-08 kl 14:47 »
men man kan väl inte bara hänga upp allting på en veterinärs närvaro. Oftast är det bättre att kontakta någon erfaren getägare och be om råd därifrån. Sen finns mycket man kan ha i sitt eget apotek och att vara förberedd är väl nog så viktigt.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #12 skrivet: 17 jan-08 kl 10:55 »
bara lite nyfiken.... hur går det med killingen?
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 17 jan-08 kl 11:04 »
Jag är supervansinnig, hade han kommit på lördag 11.00 när vi ringde hade hon säkert överlevt.
Jag är arg, vansinnig, rasande, j-a veterinär h-e!

Nu tycker jag du beter dig irrationellt.
Om ett sjukt djur överlever eller inte kan man aldrig "veta" !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Weija

« Svar #14 skrivet: 17 jan-08 kl 13:37 »
Först till Grimla, man får bete sig irrationellt när man har drabbats av sorg.
Till alla andra som undrar mår killingen bra. Äter, växer, skiter, pissar och busar med katterna. Tar med honom ut en liten sväng varje dag så han får titta på de andra getterna och de får titta på honom.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #15 skrivet: 17 jan-08 kl 22:46 »
Först till Grimla, man får bete sig irrationellt när man har drabbats av sorg.
Till alla andra som undrar mår killingen bra. Äter, växer, skiter, pissar och busar med katterna. Tar med honom ut en liten sväng varje dag så han får titta på de andra getterna och de får titta på honom.
Det ligger något i det Grimla nog försöker säga till dig och också något du säger om hur man får bete sig om man har sorg. Samtidigt kanske man inte kan hänga vetrinären för Getens död. Det kunde ju lika gärna hänt när du själv inte varit hemma. Annars så kul att det verkar gå bra med din killing. Bryt ihop och gå vidare..... ;)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Weija

SV: Greta geten har dött
« Svar #16 skrivet: 11 feb-08 kl 09:15 »
Gretas lilla bockkilling som vi döpte till Grus blev sedan sämre. Han började halta på ett bakben, trodde hunden hade sprungit över honom. Men det gick inte över och han blev slöare och slöare. Ringde runt som en tok efter en veterinär med getkunskap. Det slutade med att jag fick åka till en hästveterinär. Hon visste inte riktigt vad det kunde vara men eftersom Grus då även börjat halta på ett framben gissade hon på ledinflammation och det blev penicillinspruta i 10 dagar för lillen. Som tur var piggnade han till och nu bor han i egen box i ladugården på nätterna eftersom de andra getterna inte riktigt tolererar honom. På dagarna är de ute tillsammans allihopa. Vår andra get Göta nedkom för en vecka sedan med två friska killingar. En snabb och smidig killning som hon skötte på egen hand.

ManiacDarling

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 11 feb-08 kl 14:09 »
Jag tycker att det är synd och skam hur lite veterinärerna kan om våra små getter! Häromkring där jag bor är det skitsvårt att få tag på en veterinär överhuvudtaget faktiskt. En hästägare i länet förlorade ett föl pga distriktsveterinären på jour som vägrade komma ut och titta på det nyfödda fölet som var svagt. Vet hade sagt att mamma och föl klarade sig själva. Ägaren blev inte lugnad av detta utan fick istället åka akut med mamman och den nyfödda till närmsta vet.station i Norge. Tyvärr dog fölungen innan de hann fram till sjukhuset pga att den inte orkade längre.
En bock som jag hade blev kastrerad av en annan privatveterinär här, och jag vet inte så mycket om vilka metoder som används, men detta var i alla fall första gången han gjorde kastration på get, och han använde samma redskap som till tjurar! Bocken led något fruktansvärt, och inte blev han kastrerad heller för den delen...

Jag har andra exempel på veterinärslarv, där jag t.ex fått två helt olika diagnoser frpn två olika veterinärer på min häst som hade akut fång vid tillfället. Man präglas att ha en så stark tilltro till veterinärerna och litar på deras ord, fast i själva verket så kan man få totalt olika svar från olika veterinärer. Man blir mörkrädd alltså..
Förlåt om detta var offtopic, jag kunde bara inte hålla mig!
Beklagar sorgen och förstår definitivt varför man ibland får lust att lyncha den veterinär som man inte anser gjort sitt jobb. Hursomhelst, så lär man sig förhoppningsvis av sina misstag och låter det inte hända igen.

bea

« Svar #18 skrivet: 18 feb-08 kl 18:50 »
Om inte annat så tycker man att en vetrinär (och alla andra för den delen ) ska ha vett på att konsultera en kolega eller dylikt innan man yttrar sig! Om man är osäker så ska man säga det ...just kalkbrist är vad jag har förstått väldigt vanligt på får/get och det är oftasst samma individ som får problem år efter år iaf har det varit så i min brors får besättning.Man lär så länge man lever men när man vänder sig till en verinär så betalar man ju så att säga för att han/hon ska veta dom har ju gått utbildning!Och om dom då inte kan...hänvisa till någon annan man chansar inte med andras djur!
Det är iaf min åsikt.
Många vetrinärer har ju som andra skrivit här en lägre uppfattning om vissa djur ,men vem kan bestämma hur mycket tid eller pengar jag väljer att spendera på en get/höna/hund eller något annat det e ju upp till alla att själva bestämma!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser