Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bruna Gotlandsfår  (läst 3877 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Bruna Gotlandsfår
« skrivet: 15 jan-08 kl 17:51 »
Arvid hade Gotlandsfår. Han avlade dessutom fram bruna Gotlandsfår tillsammans med en god vän och granne. Med bra skinn! Dvs bra lock, pälshår och glans. Tyvärr finns det nu bara ca 10 tackor kvar av dessa bruna Gotlandstackor. Just nu görs försök att rädda dessa och få fram en bra stam igen.

Bruna gotlandsfår!?!  :o Nu blev jag nyfiken. Finns det några bilder? Antar att färgen inte är godkänd eftersom det inte avlas på dem? (Tänker godkänd enligt rasstandard.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
Re:Bruna Gotlandsfår
« Svar #1 skrivet: 16 jan-08 kl 18:05 »
Jag delade tråden eftersom jag tycker det är synd att en intressant fråga kan "försvinna" i Kraftfodertråden.
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 15:24 »
Till Vallhunden: Jag tycker också det verkar intressant med de bruna Gotlandsfåren. Vet Du något om försöken att bevara dem. Vore roligt att veta mera.
Åsenfår, hundar och katter

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 15:27 »
Jag skulle också kunna tänka mig att vara med på det, låter väldigt intressant!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 18:34 »
En gammal bild
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 18:34 »
Ännu en bild
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 18:35 »
Och en till.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 jan-08 kl 20:46 »
jätteintressant! Var finns besättningar att köpa lamm av?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 21:44 »
Arvid hade Gotlandsfår. Han avlade dessutom fram bruna Gotlandsfår tillsammans med en god vän och granne. Med bra skinn! Tyvärr finns det nu bara ca 10 tackor kvar av dessa bruna Gotlandstackor.
Just nu görs försök att rädda dessa och få fram en bra stam igen.

Varifrån kom den bruna färgen ? Blandade han in bruna Finullsfår eller bruna Värmlandsfår?

Hur ställer sig Rasföreningen Gotlandsfåret till de här bruna fåren idag?
Är dom ansedda som blandraser som aldrig kommer att kunna reggas som Gotlandsfår?
Någon som vet kanske  ???

"Färgen ska vara grå, ljusgrått till mörkgrått är mest eftertraktat.
Djur med brun färgton utanpå fällen bör ej användas till avel."

källa:rasföreningen för Gotlandsfår

/Rosa
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 19:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

annan

« Svar #9 skrivet: 17 jan-08 kl 22:22 »
skall gå till grannen och spana i helgen, det var han som sa att han hade haft en "arvid-bagge" den korsades i så fall med värmlandsfår. vet ej om den bor kvar där eller har flyttat. vet inte heller om den var av denna bruna variant. fortsättning följer.

vallhunden- var och när togs bilderna?
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 22:23 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Martin S

« Svar #10 skrivet: 24 jan-08 kl 00:28 »
De bruna får på valhundens bilder liknar väldigt mycket värmlandsfår. - inte bara för att de är bruna, men även huvud och tecken. Det skulle kanske kunde vara någon gotlands-värmlands korsning, som också Rosa var inne på?
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jan-08 kl 21:31 »
Men! Det är ju såna korsningar jag får vi nästa lamning! Å jag som ojat mig över att jag kommer få konstiga korsningslamm.

Baggen är brun värmland och två tackor gotland. Enligt Leifhh har mina gotland mycket fin lock;) Baggen är i och för sig lite gråbrun och har anlag för svart, men spännande och se vad det blir!

Byracka

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 21:50 »
Jag hade tidigare fyra tackor som uppgavs komma från Arvids flock.
Men den jag köpte dom av sade att det var Spelsau och inte Gotlandsfår.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 25 jan-08 kl 10:25 »
För att få bruna färg så måste fåren ha bruna anlag både på mårs sida o fars...
så skulle du ine få bruna lamm Lollo så kan du ju spara dina tacklamm o betäcka dem med en annan bagge som har bruna anlag i härstamningen..  då kan det säkert dyka upp ett o annat brunt lamm..

Och Byrackan..
Om det är spelsau i dem förklarar ju färgen...   :)
de är ju även bruna..
egentligen låter de ju mer troligt..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 jan-08 kl 17:07 »
i första inlägget kan man läsa att de bruna fåren var i en flock som arvid hade tillsammans med en granne & vän. Det står inget om att det är de som brukar kallas arvidfår....

Min granne snackade om att han fått tag på en arvidbagge och att den var en ryavariant, så det stämmer väl rätt bra med spelsau.

och vad gäller inlägg om rasföreningens inställning till bruna gotlandsfår så tror jag inte att Arvid brydde sig ett skvatt (bara att kolla vad exvis Henning skrivit om arvid i tidigare trådar)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 29 jan-08 kl 21:46 »
och vad gäller inlägg om rasföreningens inställning till bruna gotlandsfår så tror jag inte att Arvid brydde sig ett skvatt (bara att kolla vad exvis Henning skrivit om arvid i tidigare trådar)

Fast nu var ju inte min fråga vad Arvid tyckte  :P
utan vad Rasföreningen Gotlandsfåret säger idag? om man skulle vilja regga s.k Bruna Gotlandstackor.
« Senast ändrad: 29 jan-08 kl 21:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #16 skrivet: 29 jan-08 kl 23:04 »
Enligt de EU-regler vi har antagit så ska varje ras hållas ren från inblandning av andra raser.

Det står dock var och en fritt att avla som den själv vill men resultatet kan inte komma in i stambok eller register.

Det kunde vara ursnyggt med chokladbruna glansiga och lockiga skinn men det är alltför lång väg dit.
För det krävs det brungenen i dubbel uppsättning och samtidigt frånvaro av mönstergenerna som ger den gråa färgen hos gotlandsfår. Att bara föröka upp de bruna fåren räcker inte. För att få någon pälskvalitet behöver man hela tiden ta in nya gotlandsgener.  I första korsningen mellan bruna och normala grå blir alla grå med svart grundfärg. Med en sådan F2 bagge till bruna tackor blir 25 procent av lammen bruna, resten blir svarta eller grå med svart eller brun grundfärg.

Man kan göra en jämförelse med finull och rya. Där är vit färg vanligast och den vita avelsbasen är tillräckligt stor för att man ska kunna göra ett vettigt urval. Det är dock en väldigt stor skillnad i ffa stapelbildning och glans mellan vit och svart eller brun finull. Motsvarande skillnad finns på rya.  

Bilderna i tråden tyder på att de bruna fåren har grågenen kvar. Om man ska få rent bruna lamm förutsätter det troligen att man tar in helbruna får av någon annan ras. Då sänks pälskvaliteten drastiskt. Med några tusen tackor och ett par decenniums målmedvetet avelsarbete kanske det skulle gå att ta fram snygga bruna skinn.
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 23:35 av Henning »

leifhh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jan-08 kl 11:01 »
Fast nu var ju inte min fråga vad Arvid tyckte  :P
utan vad Rasföreningen Gotlandsfåret säger idag? om man skulle vilja regga s.k Bruna Gotlandstackor.
Rosa, du behöver inte känna dig personligt utpekad, redan javill i trådens allra första inlägg ställer frågan om rasföreningens inställning.

annan

« Svar #18 skrivet: 30 jan-08 kl 13:37 »
jag tror inte rasföreningen för gotlandsfår är reggade på alternativ, men om någon har kontakt med dem vore det intressant att höra deras synpunkt
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Henning

« Svar #19 skrivet: 30 jan-08 kl 18:03 »
jag tror inte rasföreningen för gotlandsfår är reggade på alternativ, men om någon har kontakt med dem vore det intressant att höra deras synpunkt

Ursäkta om jag inte var tillräckligt tydlig. Gotlandsfårföreningen liksom andra rasföreningar företräder rasrena djur och inte korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser