Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV status eller inte  (läst 4256 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
MV status eller inte
« skrivet: 18 jan-08 kl 20:34 »
Jag planerar ju att skaffa får någon gång under sommaren. Egentligen vill jag bara ha sommarfår för att få hagarna betat men om jag ändrar mig och vill skaffa egna får så undrar jag:

MV status.....Om jag har sommerfår som inte har MV status kan jag då skaffa får och få MV status om jag vill ha dem permanent. jag vet inte hur man uttrycker det men jag tror nog att ni förstår. Jag vill gärna ingå i genbank med almogefår om jag väljer att skaffa får helårs.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

amarantus

• Gäst
Re:MV status eller inte
« Svar #1 skrivet: 18 jan-08 kl 21:15 »
vet inte om jag fattat dig rätt men man får inte ha MV-fria ex ihop med ej testade för då försvinner statusen ner till 0 igen!
Så köp dem de du ska ha senare när dina sommarfår åkt hem :)

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 21:18 »
OK då betyder det altså inte något om jag först har ej testade får. Jag tänkte att det kanske skulle gå en viss tid innan man kunde använda hagarna för MV-fria får.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

amarantus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 21:24 »
OK då betyder det altså inte något om jag först har ej testade får. Jag tänkte att det kanske skulle gå en viss tid innan man kunde använda hagarna för MV-fria får.

Vad jag vet så handlar det om fysisk kontakt så det borde gå bra :) men vi väntar på fler svar innan jag lovar för mkt!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 21:52 »
Jag har för mig att det ska gå 2 veckor från det att "gamla" fåren har åkt innan man kan ta hem de nya.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 22:03 »
Vallhunden har helt rätt  :)

"Om en besättning skall anslutas till MV-programmet och etableras på gård där MV-infekterad besättning,
besättning med okänt status eller getter tidigare hållits,
skall utrymmen där får eller getter vistats vara utgödslade, rengjorda och desinficerade.

Rengjorda och desinficerade stall, utrymmen eller beten där får eller getter vistats tidigare skall ha varit
fria från får och getter i minst 14 dagar.

Inga övriga får eller getter får finnas på gården när den nya besättningen anländer."
ur: Nya bestämmelser för MaediVisna programmet 2007-03-13
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 22:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 22:13 »
det är ca 15 år sedan det har varit får här på gården. Skall stallarna då desinficeras om jag skall ha MV-fria får?
Och med vad och hur gör man det?

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 07:03 »
Jag skulle varmt rekommendera dig att köpa får med någon MV-status, helst MV3 men åtminstone MV1.
Det är bra av flera skäl: Du får friskare djur, slipper funderingar på desinfektion, stöder dem som lägger ner arbete på att testa sina djur så att vi så småningom ska få ett bättre hälsoläge i Sverige och om du fäster sig vid djuren så kan du ha dem kvar och känna ro med att de är maedi-fria (om du köper M3).
Visst är otestade djur ofta billigare men det kan vara problem med att få någon M-status sedan om man har få djur som man vill ha kvar för att man gillar dem. De kanske sakta blir sjuka och tynar bort i maedi-visna...  :(

Själv har jag köpt en salig blandning otestade djur, över 100 st, som dock har testats vid inköpet. De har M1 nu men det är en lång väg till M3 och eftersom en tacka hade maedi så är det extra osäkert. Jag var dock väl insatt i vad jag gav mig in på och tog det beslutet för att det passade mig. Om man är det minsta osäker och inte så insatt i lammproduktion så tycker jag man kan göra sig själv den tjänsten att köpa friska djur med M3, kolla klövarna noga efter fotröta, avlusa och avmaska (med Ivomec) vid inköp och köp helst av någon som du kan hålla kontakt med och få goda råd av  :)

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 10:02 »
Ja Ulla Krull jag har nu bestemt att om jag köper skall jag absolut köpa MV-fria djur men det är kanske svårt att få MV-fria djur över sommaren. Vet du eller någon annan något om det?

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 10:56 »
Ja Ulla Krull jag har nu bestemt att om jag köper skall jag absolut köpa MV-fria djur men det är kanske svårt att få MV-fria djur över sommaren. Vet du eller någon annan något om det?

Vi fick en förfrågan från en Vikingaby och lantgård om vi kunde tänka oss att låna ut några tackor över en sommar!

Nä det kan man inte tänka sig om man har M-3 status för OM något får kommer ut el något annat får kommer in som inte är MV testat så går allt jobb till spillo!
Så du får nog tänka ut något annat anar jag :) Slå till vetja och du kommer inte att ångra dig! ;)

Ulla Krull

« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 11:25 »

Huruvida man lånar ut sina djur har mycket att göra med personen som ska låna; är det stängslat ordentligt och finns det andra får i närheten och vad har de för M-status?

Jag är lite benägen att hålla med amaranthus - att slå till och köpa djuren istället. Man kan tänka så här att skulle du inte vilja ha kvar dem så är det lätt att sälja M3-djur, framför allt om du köper med härstamning.

Ett annat alternativ som är bra om manl ha tillfälliga betesdjur är att prata med någon (som helst har M3) och fråga om du kan hyra eller köpa några utslagstackor över sommaren. Deras skinn är finast i augusti-september så då är det bra att skicka dem på slakt. De är inte lika känsliga för kvaliteten på betet som lamm är och har du tur kanske de är lite tama och trevliga.
Detta får ju självklart inte vara sådana som är tandlösa eller har sjukdomar som de är dåliga av utan t ex allmän ålder, gamla mastiter eller dålig fruktsamhet.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #11 skrivet: 23 jan-08 kl 17:50 »
Det finns värre saker än MV att oroa sig för.
Klövröta är betydligt väre ock orsaker betydligt mera lidande och ekonomiskt bortfall.
Jag har själv allmogefår, när vi testade så var 60% av djuren positiva(smittade)
men efterssom vi hade flera unika linjer valde vi att sanera, och i november får vi troligen M1 status.
Visst kostar det lite men vill man verkligen vara med och bevara en gammal almogeras så är det bättre att köpa djur utan status och sen klättra med dem.
Om alla ständigt köpte djur från endast M3 besättningar så blir det en väldigt sed fördelning avelsmässigt.

//johan
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 23 jan-08 kl 18:45 »

Om alla ständigt köpte djur från endast M3 besättningar så blir det en väldigt sed fördelning avelsmässigt.

//johan

Fast om man ser till att alla får har M3-status så slipper man ju problemet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lasso

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 jan-08 kl 14:43 »
Har läst tråden och tängker mig att skafa gottlandsfår i sommar till vår "nya" gård.  Om jag köper icke testade ung djur hur lång tid tar det då att få M1 om dom är ok vid testet jag tar?
Vad är skilnaden imellan M1 och M3 ? Finns M2?
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

Henning

« Svar #14 skrivet: 25 jan-08 kl 15:40 »
http://www2.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/smittsammadjursjukdomar/farget/maedivisna/bekampningsprogrammet.4.7502f61001ea08a0c7fff55392.html

SJVFS 1999:25
Saknr K 155

Maedivisna provtagning
19 §2 Ett besättningsprov utgörs av blodprov från samtliga får som är
äldre än 12 månader i besättningen. Minst fem av de provtagna fåren skall
vara äldre än 36 månader och ha vistats i besättningen sedan födseln eller
komma från och vara födda i en och samma besättning samt vistats i den
provtagande besättningen i 18 månader. (SJVFS 1999:25).

19 a § När ett besättningsprov tas för förlängning av M3 status enligt 28 §
är det, utan hinder av vad som framgår av 19 §, tillräckligt om besättningen
består av minst 5 får över 12 månaders ålder. Om minst fem får i
besättningen är äldre än 24 månader är det tillräckligt att blodprov tas på
alla får över 24 månaders ålder. Alla får över 12 månaders ålder som tillförts
besättningen skall dock provtas samtidigt. (SJVFS 1999:25).

Förklaringen till ovanstående begränsningar är att det är svårt att diagnosticera ev smitta på yngre djur. Även på äldre djur kan det finnas smygare som inte avslöjar sig i blodprovet. Det är därför man måste ha ett visst minimiantal och ta prover flera gånger innan man kan vara någorlunda säker på att besättningen är fri. (M3)
Jag är tveksam till Johans resonemang. Vore jag i M1-fasen skulle jag akta mig noga för att föra in andra djur med bara M1-status. Särskilt om det gäller allmogefår från små besättningar. Jag skulle nog akta mig för M2 också.
/H

Falin

• -
SV: Re:MV status eller inte
« Svar #15 skrivet: 27 apr-08 kl 10:41 »
Det finns värre saker än MV att oroa sig för.
Klövröta är betydligt väre ock orsaker betydligt mera lidande och ekonomiskt bortfall.

//johan

Skämtar du?!  :o
Jag citerar från Djurhälsovårdens  hemsida om Maedi Visna:
"Successivt utvecklas sjukdomen och fåren blir alltmer påverkade. I ett slutstadium blir djuren kraftigt avmagrade, ofta får de svårt att andas och blir förlamade. De har svårt att få i sig tillräckligt med foder och de dör ofta av andra infektionssjukdomar som kroppen inte kan försvara sig emot. Det är med andra ord ett mycket stort lidande för drabbade djur."

Inget lidande? Inget ekonomiskt bortfall?
Varför i himmelens namn ska man köpa djur som inte har M-status och utsätta dem för det här? Alternativt utsätta sig själv för att behöva slakta ut dem? När man kan bespara sig det och köpa djur med M3-status från början.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Re:MV status eller inte
« Svar #16 skrivet: 27 apr-08 kl 13:06 »
Skämtar du?!  :o
Jag citerar från Djurhälsovårdens  hemsida om Maedi Visna:
"Successivt utvecklas sjukdomen och fåren blir alltmer påverkade. I ett slutstadium blir djuren kraftigt avmagrade, ofta får de svårt att andas och blir förlamade. De har svårt att få i sig tillräckligt med foder och de dör ofta av andra infektionssjukdomar som kroppen inte kan försvara sig emot. Det är med andra ord ett mycket stort lidande för drabbade djur."

Inget lidande? Inget ekonomiskt bortfall?
Varför i himmelens namn ska man köpa djur som inte har M-status och utsätta dem för det här? Alternativt utsätta sig själv för att behöva slakta ut dem? När man kan bespara sig det och köpa djur med M3-status från början.

Kan bara hålla med. Klövröta kan man ju dessutom behandla och vidta åtgärder mot för att inte få in det i besättningen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

SV: MV status eller inte
« Svar #17 skrivet: 27 apr-08 kl 20:25 »
Nu kan ju statusen hos allmogefåren vara ett problem. Delvis för att många envisats med att inte gå med, just för att kunna köpa otestade djur. Andra resonerar som så att allmogefår har inte MV. Nu har ju djurhälsovården försökt att jämka så att de som har för få djur kan slå sig samman med andra och ansluta sig till det förenklade testet. Det är bra. För MV är något vi bör sträva efter att utrota.
Om man dessutom är intresserad av att bevara de mest hotade raserna och därför köper otestade djur, bör man inte ha fler raser - blanda djur från olika besättningar utan att först ha testat dom var för sig. Det är ett säkerhetstänkande man bör ha i bevarande syfte.
Trots att jag har M-3 och endast köper såna djur är jag synnerligen restriktiv med att föra in nya djur i besättningen. Det innebär att jag endast köper från folk jag känner till fårhållningen hos. Dessutom köper jag inte djur vart år heller utan använder egen rekrytering.
Det är ett oskick med folk som bara köper några djur för att få betat, eller som hobby och inte bryr sig om dessa frågor för att djuren ser friska ut.
Kan bara hålla med javill: klövröta går att förebygga och behandla. Dessutom är det inte svårt att upptäcka den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

78 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser