Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull lösa fläckar  (läst 14189 gånger)

Kennel TheLook

• Kennel TheLook
    • Kennel TheLook
Ull lösa fläckar
« skrivet: 29 jan-08 kl 15:48 »
Hej!
Upptäckte i lördags att en av våra tackor fått två ull lösa fläckar på kroppen, idag hittade jag ännu en med ull lösa fläckar, de är helt kalt där dom är ull lösa, och de är små fläckar.
Fåren går både ute och inne.

Någon som vet vad detta kan vara har försökt läsa mig till det men hittar inget som stämmer in.
Kennel TheLook Border Collie & Australian Shepherd.
www.KennelTheLook.se

Falin

• -
Re:Ull lösa fläckar
« Svar #1 skrivet: 29 jan-08 kl 16:46 »
Är det inte proteinbrist när de tappar ull?
Om det inte är skav från fodergrindarna förstås.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 18:07 »
vad är det för ras på dina tackor.. får de många lamm så ka de tappa ull.. det är vanligt bland tex högdräktiga finulls får..
tackan orkar inte äta till räckligt mycket  då de går åt mycket näring till fostrena de sista veckorna..

även om du har en korrekt foder stat..

Men de kan även vara ohyra...men de avhjälper man ju med tex flus ..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 18:28 »
Jag har just behandlat mina två tackor mot pälsätarlöss, som jag upptäckte genom att den ena hade kala fläckar på ryggen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hustran

« Svar #4 skrivet: 30 jan-08 kl 02:40 »
Våra finullsfår tappade ofta ullen fläckvis, även om de inte hade många foster. Vi läste också att det berodde på proteinbrist. men det var oklart. till slut struntade vi i det och "blundade", för det spelade ingen roll hur noga vi kollade foderstat osv. Vi fann kanske en viss ärftlighet. Dessvärre såg några rent gräsliga ut efter lamning, så man fick skämmas. i vårsolen blev de dessutom solbrända och skära. korsningstackorna klarade sig bättre. ;D

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jan-08 kl 03:28 »
Jag hade för ca 4 år sedan tre st blandrasfår, texel/gu'vet vad, och alla tre tappade ull i stora sjok varje vår!
En tacka var så gott som helt kal, men mådde finfint enligt veterinären, hon nedkom varje år med två lamm, fina friska sådana. Hon dog av ålderdom en kall januarinatt ute i ligghallen (jodå, ulligt pälsad!) ca 17 år gammal, om man ska lita på förra ägarens uppgifter...
Jag tror inte det är någon fara med fåren om de tappar ull, däremot har jag lagt märke till att får med gute i sig har en tendens till att 'fälla'... Stämmer det, nån som vet?
Jag vet i a f att jag aldrig behövde klippa dessa tre   ;D  att jämföra med leicestern och oxford down tackorna som jag hade...det var ett svettigt arbete...tjock, tät ull... ;D
Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

birgit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jan-08 kl 07:12 »
Vissa gutar självfäller, men inte alla. Dessutom fäller de lättare som unga.
Vissa besättningar avlar på detta anlag.
Har också haft finull och de tappar ullen rejält ihop med lamning. Inte mycket att göra åt.

Kennel TheLook

• Kennel TheLook
    • Kennel TheLook
« Svar #7 skrivet: 30 jan-08 kl 12:26 »
Dom som har tappat ull är suffolk/finulls korsningar, har också kollat de med maten men dom har fri tillgång till engilage, får kraftsfoder med minaraler och spanmål varje dag och har tillgång till mineral/salt sten. Vorre ju konstigt om de va någon typ av protein/mineralbrist. De vi funderade lite på va kanske ventileringen vi har stallet öppet så dom går ut och in som dom vill, men har gummifläps vid dörren för att vattnet inte skall frysa men när det är kalt fryser vattnet i alla fall men senaste tiden har vi haft + grader kanske de har varit för varmt för dom inne eller dålig ventilering men borde dom inte gå ut då? Dom är mer ute än inne.  
Dom skall väl förhoppningsvis få lamm men de är beräknat sent i mars.

Får testa av lusa dom får se om de kanske är en lösning annars får man väl då se hur de artar sig, men de verkar ju vara ett ganska vanligt problem med ull lösa får.
Kennel TheLook Border Collie & Australian Shepherd.
www.KennelTheLook.se

Hjärtebo

« Svar #8 skrivet: 30 jan-08 kl 13:56 »
Jag har en tacka som efter klippning i höstas har två kala fläckar strax ovanför svansen.
Hon är någon form av köttras och en smula äldre (10 år).
Har också märkt att när jag kliar henne, just på gumpen, vilket hon gillar ;D så "ruggar sig" hennes ull och det följer liksom med små tussar i handen.
Hon skall inte lamma och det finns ingen ohyra med i bilden - så mitt antagande har varit att det kanske har med åldern att göra...?

/Hjärtebo

Lena A

SV: Re:Ull lösa fläckar
« Svar #9 skrivet: 01 feb-08 kl 22:07 »
Jag har just behandlat mina två tackor mot pälsätarlöss, som jag upptäckte genom att den ena hade kala fläckar på ryggen.

Tyvärr tror jag att mitt ena får har pälsätarlöss. Hon har ett par kala fläckar på bakdelen. Jag har fått rådet att kolla med förstoringsglas och då bör jag se de eländiga lössen.  >:(  Min ras har ull på huvudet/nosen också, och jag har sett att hon också är delvis kal på nosen. Mitt andra får verkar ok.

Var det svårt att behandla dina tackor, Anette? Vilket medel använde du och hur fick du tag i det?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 02 feb-08 kl 00:24 »
Tyvärr tror jag att mitt ena får har pälsätarlöss. Hon har ett par kala fläckar på bakdelen. Jag har fått rådet att kolla med förstoringsglas och då bör jag se de eländiga lössen.  >:(  Min ras har ull på huvudet/nosen också, och jag har sett att hon också är delvis kal på nosen. Mitt andra får verkar ok.

Var det svårt att behandla dina tackor, Anette? Vilket medel använde du och hur fick du tag i det?
Jag använde det enda jag tror fungerar på ett såpass massivt angrepp som min ena hade, FLUSA. Nu går mina tackor inne och jag lägger deras utmockade strö innersta gödselhögen och hoppas på så sätt att minimera miljöpåverkan. Jag gillar ju egentligen ilte dessa medel som dödar bl.a. vattenlevande organismer, men i behandlande syfte så tar jag till det i alla fall.

Medlet köpte jag hos lantmännens återförsäljare, det kan även finnas på apoteket.
En behandling räckte, lätt som en plätt och redan dagen efter syntes inga levande löss.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Lena A

« Svar #11 skrivet: 02 feb-08 kl 11:15 »
Jag använde det enda jag tror fungerar på ett såpass massivt angrepp som min ena hade, FLUSA. Nu går mina tackor inne och jag lägger deras utmockade strö innersta gödselhögen och hoppas på så sätt att minimera miljöpåverkan. Jag gillar ju egentligen ilte dessa medel som dödar bl.a. vattenlevande organismer, men i behandlande syfte så tar jag till det i alla fall.

Medlet köpte jag hos lantmännens återförsäljare, det kan även finnas på apoteket.
En behandling räckte, lätt som en plätt och redan dagen efter syntes inga levande löss.

Anette, TACK!   :-*

När det väl slutar regna ska jag gå ut och kolla Wilmas rygg/bakdel med förstoringsglas och se vad jag upptäcka för intressanta saker.  ;)

Lena A

SV: Ull lösa fläckar
« Svar #12 skrivet: 03 feb-08 kl 17:48 »
Jag har kollat Wilmas bara fläckar på bakdelen och ser inget som kryper omkring.  Jag försökte ta några kort på hur det ser ut och hoppas man kan se det på bilden. Någon som har någon aning om, vad det kan vara?

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 03 feb-08 kl 17:57 »
Det ser inte ut som det gjorde på min pälsätardrabbade tacka.
Hon hade kala fläckar, men även pälsen omkring var tunn och gles. I pälsen syntes tydligt pälsätarlössen. I huden på de drabbade områdena var det tydliga tecken på klåda och att tackan försök bita/klia sig.

Lena A

« Svar #14 skrivet: 03 feb-08 kl 18:05 »
Anette, hm.... :-\ jag ska försöka prata med N-Å (du vet) om det, när jag träffar honom.  :-\ Jag tror heller inte att det är löss.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 03 feb-08 kl 18:10 »
Glöm inte att berätta vad ni kommer fram till ;).

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 03 feb-08 kl 18:39 »
Apropå hudbekymmer, kan får få ringorm?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Ringorm
« Svar #17 skrivet: 03 feb-08 kl 20:15 »
Apropå hudbekymmer, kan får få ringorm?

Intressant fråga..
SVA säger om Ringorm "Smittkälla Nötkreatur, häst, hund, katt, marsvin och andra djur"
vi hoppas att Får inte är andra djur  ;)  ;) *skämt*

Lägger in en bild på Ringorm på Får.
(klicka på bilden så blir den större)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 feb-08 kl 10:46 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #18 skrivet: 03 feb-08 kl 20:58 »
Jag tycker det ser ut som spår av pälsätare..
Lena  har du kollat noga i ullen omkring.  På de kala fläckarna finns inga löss. Pälsätarna är i det närmaste färglösa  och mycket små.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 03 feb-08 kl 23:25 »
Ja visst kan får få ringorm... de kan alla djur inklusive människor...

det är ju bl a den risk man får tänka på om man tex har får tillsammans med kor..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

36 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser