Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull lösa fläckar  (läst 14185 gånger)

Lena A

SV: Ull lösa fläckar
« Svar #20 skrivet: 04 feb-08 kl 08:39 »
Intressant fråga..
SVA säger om Ringorm "Smittkälla Nötkreatur, häst, hund, katt, marsvin och andra djur"

vi hoppas att Får inte är andra djur  ;)  ;)

Mvh Rosa

;D Jag gillar också tydligheten i SVA:s benämning.  ;)

Lena A

« Svar #21 skrivet: 04 feb-08 kl 18:55 »
Jag tog ju kort på de kala delarna på Wilma Får och visade en veterinär. Han trodde trots allt att det är pälsätarlöss, så nu blir det införskaffning av Flusa och sedan behandling till helgen.  ;)

För att hålla mina - i vanliga fall - mycket tama får, så att de kan stå still under behandlingen behövs vanligen minst 2 personer.  ;D Wilma märker direkt när något är på gång och har då ingen lust alls att medverka till någonting överhuvudtaget.  ;)

Lena A

« Svar #22 skrivet: 13 feb-08 kl 22:23 »
Uppdatering om Wilmas problem med pälslöss:

Jag lade på Flusa på Wilma och hennes kompis Märta i söndags. Wilmas bakdel är mycket kal och är irriterad och röd. De kala delarna har vuxit ganska rejält, vilket väl betyder att pälslössen verkligen gottat sig i hennes ull.

Jag hoppas att jag ser någon skillnad snart på huden. Hittills ser det inte bättre ut, men heller inte sämre, så jag håller tummarna för henne.

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 16 feb-08 kl 20:01 »
Uppdatering om Wilmas problem med pälslöss:

Jag lade på Flusa på Wilma och hennes kompis Märta i söndags. Wilmas bakdel är mycket kal och är irriterad och röd. De kala delarna har vuxit ganska rejält, vilket väl betyder att pälslössen verkligen gottat sig i hennes ull.

Jag hoppas att jag ser någon skillnad snart på huden. Hittills ser det inte bättre ut, men heller inte sämre, så jag håller tummarna för henne.

Hur har det gått?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #24 skrivet: 16 feb-08 kl 20:36 »
Wilmas kala delar är inte sämre och jag ser tack och lov ingen tendens till att fläckarna växer. Huden är fortfarande röd men den ser inte lika irriterad ut som tidigare. Jag inbillar mig att Flusan har hjälpt och att de små lössrackarna slutat (eller dött?).

Jag ska försöka ta kort på Wilmas kala bak i morgon och lägga ut här.

Henning. Jag försökte kolla området omkring de kala fläckarna men såg inget. Det enda som hände var att Wilma undrade vad jag höll på med, när jag stod lutad över hennes bak med förstoringsglas i handen.  ;D ::)

Uppskattar era svar och engagemang i det här   :-*

Lena A

« Svar #25 skrivet: 17 feb-08 kl 09:54 »
Här kommer ett kort på Wilmas bak som den såg ut i morse. Huden är fortfarande röd men den har inte blivit sämre sedan jag lade på Flusa förra söndagen. Jag antar att det tar ett tag tills jag ser att ullen börjar växa tillbaka.

Robb

« Svar #26 skrivet: 17 feb-08 kl 14:09 »
Hej, för några år sedan hade ett av fåren en konstig pälslös fläck på rumpan ca 3 x5cm,  jag kunde inte begripa var det var för fläck, tills jag en dag tittade ut och såg en liten fågel härja och dra lös ull just vid denna fläck...Jag kommer inte ihåg vad det var för fågel och inte heller vad jag kletade på för att få den att lägga ner verksamheten med ullryckning, tyvärr. Detta var naturligtvis på våren och kanske inte det som har drabbat din vän, men jag ville bara dela med mig info ang märkliga pälslösa fläckar. Hoppas det ordnar sig med fläckarna.

Hjärtebo

« Svar #27 skrivet: 17 feb-08 kl 18:23 »
Det tog mig en stund att förstå att min tacka inte var kal på gumpen p g a ålder - utan att det var just pälslus! Bilderna som Lena A lagt ut på sin Wilma kunde varit tagna på min Tant Alma!
Jag uppmärksammade problemet efter att ha läst inläggen här. Tant Alma hade bara en liten, kal fläck då. Nu är fläcken ännu större och jag ser också att tre av de andra tackorna har tunnare och tovigare ull. Det är liksom kalt och runt kanterna ser det ut som en tunn, brunaktig hinna.
I förra veckan behandlade jag så alla tackorna med Flytix. Tycker nog att fläckarna blir större, speciellt på Tant Alma och hennes dotter Majken. Det kan ju också bero på att medlet kliar och bränner?! ??? De stryker sig mot allt de kommer åt och ser ut som om det kliar vansinnigt!!

Är det någon som vet hur lång tid det tar efter man behandlat innan man kan se att det stannat av?
Jag kollade innehållet på både Flytix och Flusa - såg ingen skillnad - men det kanske det är?
(Använder Flytix p g a de eländiga knotten på sommaren - men undrar egentligen om det gör så mycket nytta? Tycker mest synd om fåren som nästan skogstokigt gnider sig mot allt! :-\)
Finns det andra medel (både mot lus och knott) som inte kliar så på djuren?
...och var kommer denna eländiga ohyra (pälslusen) ifrån? Varför? Någon som vet?

Mamma Bä på Hjärtebo

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 17 feb-08 kl 18:31 »
Jag upplevde inte att fåren fick klåda av Flusa. Jag hällde i en sträng längs ryggen, från nacken och bakåt. Lite kittlade det väl när vätskan rann ner på huden, men annars märkte jag ingen klåda utöver lössen. Och den klådan försvann på ett par dagar efter behandlingen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Pälslus..
« Svar #29 skrivet: 17 feb-08 kl 20:03 »
(flyttar bilden)
« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 21:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 17 feb-08 kl 20:17 »
Inte röda hudpartier av pälslus...det är väl SKABB som brukar blir rött...

Och på skabb fungerar inte Flusa o Flytix nått bra alls.
Utan det som rekkomenderas att användas då är Bayticol för att få bort skabbdjuren.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 02:31 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

« Svar #31 skrivet: 17 feb-08 kl 21:45 »
Jag visade bilderna på Wilmas bak för en veterinär. Han var ganska säker på att det är pälsätarlöss. Han rekommenderade Flusa eller Flytix och sade att medlen är desamma.

Mot skabb sade han mycket riktigt, Rosa, att det är Bayticol som gäller. Wilma hade i somras litet skorvig nos som nu är mycket bättre. Jag visade en bild på hennes nos för veterinären också, och han gissade att det kunde vara skabb. Han rekommenderade baddning med matolja och sade att skabb i många fall försvinner av sig självt. Om inte, skulle Bayticol hjälpa. Wilmas nos är bättre och jag har i omgångar baddat den med matolja.

Jag återkommer om hur det går för Wilma.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #32 skrivet: 17 feb-08 kl 21:51 »
Knepig veterinär du har?  ;) ;D

Pälslus gör att ullen lossnar, men det som blir kvar blir liksom "snaggat mot huden".
Som vit sammet. (om det är ett vitt får  ;D

Mvh Rosa

Jag har fått lära mig att pälsätare skador blir som på denna bild av pälsätare:
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 02:27 av Rosa »

Lena A

« Svar #33 skrivet: 19 feb-08 kl 07:55 »
Rosa har nog rätt (som vanligt  ;)).

Jag misstänker nu att Wilma har skabb och inte pälslöss.... :-\ Hennes kala bakdel är inte bättre och jag såg små svarta prickar i morse. Det är inte bra.

Det verkar vara Bayticol som gäller.
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 13:26 av Lena A »

Lena A

« Svar #34 skrivet: 19 feb-08 kl 08:15 »
Nu är förvirringen total. Jag har talat med en annan veterinär som säger att skabb är relativt ovanligt på får och att pälslöss är mycket vanligare. När jag beskrev symptomen trodde han att det verkligen var pälslöss och att jag snarast skulle behandla med Flusa igen och om det inte blir bättre om ca 10 dagar, att jag då skulle återkomma och ev. få Bayticol på recept.

??? ???

Sara Albinson

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 19 feb-08 kl 13:00 »
Hej hej.

Mina får tappar ull i samband med lammningen. Framförallt på bak och rygg. Har trott att det beror på proteinbrist. När kan man misstänka löss? Tackorna kliar sig inte och de med flest lamm tappar mest ull.

Mvh Sara

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #36 skrivet: 20 feb-08 kl 00:29 »
Mina får tappar ull i samband med lammningen. Framförallt på bak och rygg. Har trott att det beror på proteinbrist. När kan man misstänka löss? Tackorna kliar sig inte och de med flest lamm tappar mest ull.
Då låter det ju som att proteinbrist är mer troligt än ohyra  ;)

Nu är förvirringen total. Jag har talat med en annan veterinär som säger att skabb är relativt ovanligt på får och att pälslöss är mycket vanligare. När jag beskrev symptomen trodde han att det verkligen var pälslöss och att jag snarast skulle behandla med Flusa igen och om det inte blir bättre om ca 10 dagar, att jag då skulle återkomma och ev. få Bayticol på recept.  ??? ???

Jakten på ohyran fortsätter  ;D dom små krypen är chanslösa.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 01:31 av Rosa »

Lena A

« Svar #37 skrivet: 20 feb-08 kl 08:52 »

Jakten på ohyran fortsätter  ;D dom små krypen är chanslösa.

Mvh Rosa

Jajamensan!  ;) Men till dess hoppas jag Wilma inte besväras alltför mycket av "vad-det-nu-är".

Jag återkommer om vad som händer med Wilma & Co.

purelyplatonic

« Svar #38 skrivet: 19 apr-08 kl 19:11 »
Har Wilma blivit av med sin ohyra nu, var det skabb eller pälsätarlöss?

Lena A

« Svar #39 skrivet: 19 apr-08 kl 19:23 »
Nåväl, följetongen om Wilma och hennes kala bakdel fortsätter.

Hennes bakdel var som sagt helt kal (inte som skäggstubb alltså). Jag lade på Flusa och den kala fläcken (det var egentligen flera små) blev inte sämre, men inte heller bättre.

Idag när fåren klipptes, tittade fårklipparen på henne och gissade att det nog är en hormonrubbning hon drabbats av. Ullen har inte växt ut igen utan baken är fortfarande som en "barnrumpa"  ;). Vad som också talar emot att det var pälsätarlöss är att hennes kompis, Märta, inte fick några problem alls.

Hur som helst låter jag det vara. Wilma besväras inte av fläcken och skulle inte ullen växa ut igen får hon väl vara ullös där.  ;) Jag tänker inte ta henne till en utställning.

Idag efter klippningen har båda legat ute i solen och det verkar som om de tyckte det var skönt att bli av med den tjocka vinterullen.

Jag uppskattar att du frågade, Purelyplatonic. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

34 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser