Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull lösa fläckar  (läst 14177 gånger)

hustran

SV: Ull lösa fläckar
« Svar #40 skrivet: 20 apr-08 kl 20:51 »
Du kanske skulle prova med "solskydd" ha ha.  ;D

Dollar

• Västerbotten
« Svar #41 skrivet: 21 apr-08 kl 11:16 »
Du är inte ensam om ullfria fläckar på dina får, jag har oxå det problemet. Hade sen tidigare 5 texel tackor och en av dessa fick på ryggen några kala fläckar vid lammning. Nu har jag köpt korsning finull/Leicester och de som är mest åt finulls hållet ser ännu värre ut än vad texel tackan gjorde i fjol. Och detta har hänt nu. Och jag har lamning vilken dag som helst.

Ohyra är det inte, och proteinbrist kan det heller inte va så i mitt fall är det lammen som drar mest näring och tackan ger allt hon  har nu till de små liven som snart ska titta  ut. Men visst blir man orolig jag har kliat mig i huvudet många gånger men jag tror att det beror på lammen så ullen blir väldigt skör. Så av 18 tackor är det 5 st som har detta problem med ull fria fläckar.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #42 skrivet: 21 apr-08 kl 12:08 »
Jag har två Shropshiretackor med samma problem.. ska lamma inom kort..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Lena A

« Svar #43 skrivet: 21 apr-08 kl 19:42 »
Jag har två Shropshiretackor med samma problem.. ska lamma inom kort..

Intressant att du också har Shropshire, eftersom det är vad mina är också. En mycket trevlig ras. Mina tjejer är förresten 6 år nu och lammar inte.

Hustran,  jag har faktiskt funderat på solskydd till henne.  :)

Jag låter det vara nu och vi får se om det blir bättre eller sämre till sommaren.  Återkommer om något ytterligare händer med henne.

Tack för svar.

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #44 skrivet: 22 apr-08 kl 06:48 »
Hej,

jag har funderat lite på det här med ull som släpper. Det händer hos mina tackor också (intressant att baggen inte får kala fläckar!). Det börjar strax efter lamningen. Det börjar kring halsen och långa tovor hänger och de är väldigt lätta att ta tag i och ta bort.

När jag pratade med fårklipparen häromveckan (vi bestämde att han skulle komma senare då mina tackor var mitt i lamningen) som egentligen skulle klippt mina får tidigare i mars så berättade han att det bästa för tackorna var att de klipptes ett antal veckor innan lamning för de behövde kraften till att föda upp sina barn. Han uttryckte det så här " de vill inte ha några kläder på".

Kan det vara så att tackorna vid lamning vill ta av sig sina kläder för att få bättre förutsättningar för att kunna föda upp sina barn?
Älskar djur... människor också!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #45 skrivet: 22 apr-08 kl 07:46 »
Hade sen tidigare 5 texel tackor och en av dessa fick på ryggen några kala fläckar vid lammning. Nu har jag köpt korsning finull/Leicester och de som är mest åt finulls hållet ser ännu värre ut än vad texel tackan gjorde i fjol.
Ohyra är det inte, och proteinbrist kan det heller inte va så i mitt fall är det lammen som drar mest näring och tackan ger allt hon  har nu till de små liven som snart ska titta  ut. Så av 18 tackor är det 5 st som har detta problem med ull fria fläckar.

Är du säker på att det inte är proteinbrist ?

Ull avfall och skör ull är ju två tecken på proteinbrist i foderstaten...

Vad utfodrar du med ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #46 skrivet: 22 apr-08 kl 14:34 »
Finull har denna egenskap oavsett hur mycket protein de får. Dock inte alla, men mest på de som får många lamm. Tackan verkar inte hinna ta åt sig själv, utan det går vidare till lammen. Det är således inget foderstatsproblem.
När jag gick över till extensiv hållning på mina finull, minskade antalaet lamm/tacka. Färre tappade ullen då också.

hustran

« Svar #47 skrivet: 22 apr-08 kl 18:40 »
När vi hade finullsfår så tappade vissa tackor ullen . Oavsett hur många foster de bar det året. Vi skämdes oerhört och försökte "gömma" dessa tackor, ;D För i barnböcker så är alla får vita gulliga och ulliga. Jag tror att det är naturligt med viss ulltappning. Vi har dessutom mufflon på ngra. öar. de tappar i stora sjok på vår, försommar. Oroa er inte så förbaskat, om ni har tid så "pilla" bort ullen och njut över att ni inte behöver klippa sen. ;D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #48 skrivet: 23 apr-08 kl 00:53 »
har läst i böcker att enligt gammalt så og man naturligt vara på deull som de högdräktiga/ digivande tackorna tappade... man slapp ju klippa... :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser