Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av jul-lökar?  (läst 6466 gånger)

Anna

• -
Förvaring av jul-lökar?
« skrivet: 04 feb-08 kl 14:52 »
Jag vet inte hur jag bäst ska förvara mina amaryllis och hyasintlökar för att kunna använda dem nästa höst/jul igen. Har hört att man ska vänta tills bladen vissnat så näringen gått tillbaka till löken. Sedan kan man dra upp löken, skaka av jorden och förvara den i en papperspåse tills nästa höst. Vid vilken temperatur ska de i så fall förvaras? Någon som har nå't bättre förslag? De har fortfarande gröna blad kvar så jag har låtit dem stå i ett fönster, men snart är det dags att plocka bort dem.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

mistel

• -
SV: Förvaring av jul-lökar?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-08 kl 15:15 »
Hyacintlökar är ingen idé att spara till nästa jul men bor du i södra och mellersta sverige kan du plantera ut dem i rabattenmen blomningen blir ofta klen.

Amaryllisen ska du behandla som en krukväxt = göda och vattna så löken blir fylld av ny näring så den orkar blomma igen, amaryllisen brukar gilla att planteras ut under sommaren och behandlas som en sommarblomma. Till hösten gräver man upp den och låter den vissna ner. Sparade amaryllisar blommar sällan till julen de vi köper är behandlade för att blomma under "fel" tid normal tid för amaryllis att blomma är framåt våren

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser