Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka vaktlar i maskin  (läst 23207 gånger)

nettitas

Kläcka vaktlar i maskin
« skrivet: 05 feb-08 kl 10:58 »
Hejsan
Jag ska nu för första gången försöka kläcka fram ett gäng vaktlar, någon som har några tips? Jag har en cavajutto 24 helautomatisk, jag fick den i julklapp så nu blir det till att inviga den. Jag har desinficerat den med vircon s och ska göra desamma med äggen. Hur länge ska vaktelägg vara i kläckaren? Temperatur, fukt osv?
Hur gör man med vändningen, vilken dag ska man sluta?
Tacksam för svar :)

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
SV: Kläcka vaktlar
« Svar #1 skrivet: 05 feb-08 kl 12:30 »
Hej temperaturen är förinställd på maskinen och skall ligga så nära 100F som möjligt. Har likadan kläckare som du och väntar på mina första vaktelkläckning  imorgon/torsdag. Varannan dag fyller du på ljummet vatten i behållaren. På 14de dagen skall du stänga av vändarmotorn. Se till att mellanväggarna plockas bort och täck för med en del på golvet så de inte trillar ner i vattnet. Fyll på vattnet och vänta sedan. Kläckning sker efter 16 el 17 dygn enligt vad jag läst. Sedan måste de ha en låda el dyl som inte har för högt i tak, för de hoppar visst vilt, som popcorn! Och värmelampa. 37 grader första veckan, sänk sedan tre grader per vecka tills det är rumstemp.
Dricksvattnet är visst det svåraste. De blir kalla o drunknar lätt. Ta ett lock från en glaskonservburk och lägg i småstenar och lite vatten. Håll koll, för de grisar ner snabbt. Vallmofrö, kokt ägg, undulatfrö är visst bra startmat, samt "fasan start"... Lycka till Anna-Karin
Den som har en lever får se

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 feb-08 kl 21:56 »
Det är bra att sätta en vattenflaska för kaniner över locket med småsten. Då droppar det ner till stenarna och vaktlarna lär sig snabbt att picka på kulan och dricka därifrån. Där blir aldrig vattnet smutsigt.

Jag brukar ha lite svalare för mina vaktlar i kläckaren 99,5 F. Har man för varmt får de krulliga tår och då dör de.

När du stänger av vändarmotorn på 15 dagen (då brukar jag alltid ha en första som har kläckts!) fyller du botten på kläckaren så fuktigheten blir så hög som möjligt. Därefter öppnar du bara för att flytta kläckta vaktlar till lampan. Det gör du efter ca 24 timmar. När de är helt torra.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

nettitas

« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 09:59 »
Tack för svar, men om vaktlarna ska ha lite lägre temp hur ställer jag in det då kläkaren är förinställd?

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 11:07 »
På kläckaren finns ett litet hål med pilar på, plus o minus, där man med skruvmejsel kan reglera temp upp o ned. Jag har inte vridit på den själv än, men det str i din instruktionsbok. T aväldigt lite i taget.
mvh Anna-Karin

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 06 mar-08 kl 08:59 »
Kläcks de på dygn 15 är det för varmt i kläckaren. Mina kommer på dygn 17 och jag har mellan 99 och 100 F i min och jag brukar sällan ha krokiga tår eller fläkta ben.

Zaritza

• -
« Svar #6 skrivet: 09 mar-08 kl 22:17 »
Hejsan!

Tänkte också försöka  ge mig på att kläcka fram lite vaktelbebisar inom kort men jag har en enklare variant av kläckningsmaskin där man får vända  på äggen själv...men ska man alltså sluta vända äggen efter 14:e dagen? inte röra dem alls? bara fylla på vatten?  ???

Tack på förhand!! :)
Vänligen Zaritza

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 07:27 »
Hej, ja inte röra alls efter 14de dagen. Fyll på med vatten ordentligt och låt det stå tills det är klart bara! Vänligen Anna-Karin

Lilla Zoo

• Västergötland
SV: Kläcka vaktlar i maskin
« Svar #8 skrivet: 23 jun-08 kl 15:57 »
Hej!
Jag håller på att kläcka fram mina första vaktlar, och läste att någon här fyllde botten i kläckaren med vatten. Kräver vaktlar mer fukt än höns? för jag har aldrig fyllt botten när jag kläcker kycklingar, det står inte i instruktionerna till covatutto 24 att man ska göra så.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 08:34 »
Nej man ska bara fylla behållaren. Det ska inte behövas nån ytterligare fukt. Jag har ringt högberga och frågat och jag har aldrig haft problem med covatutto. Ska man fylla i mer vatten ska man göra det när de pickat hål men jag har inte märkt nån skillnad.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jul-08 kl 20:44 »
Jag fyllde inte på mer vatten i kläckaren, utan gjorde som jag brukar med hönsägg. av 12 ägg blev det 10 , 4 ljusa och 6 mörka.
De växer ju så det knakar!!
det ska bli spännande, det är mina första vaktlar.
I dag är de 14 dagar, hur länge behöver de värme? tills de är 4-5 veckor?
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #11 skrivet: 14 jul-08 kl 23:03 »
Ett tips är att trä över en nylonstrumpa på vattenbehållaren i kläckaren.
Detta funkar perfekt.

Det går att hälla vatten ner i byttan ändå.

Även nykläckta vaktlar är livliga och drunknar lätt.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #12 skrivet: 24 jul-08 kl 21:24 »
Vi har fått vaktelbebisar för första gången. Idag, på 17:e dagen har det kläckts 5 st och fler är på G... så himla fina... en helsvart, en svart/gul och tre helgula! Stora som halva tändsticksaskar!! Jag har bara lagt för en mellanvägg på var sida om de yttersta väggarna, på så sätt är det omöjligt för kycklingarna att trilla ner i nåt vatten! Torparhulda lärde mig!*s* Nu måste jag ner och kolla om det kommit några fler! ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #13 skrivet: 24 jul-08 kl 22:50 »
Beror kanske vilken kläckare du har.
Jag har en cuvatutto 120

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #14 skrivet: 25 jul-08 kl 07:52 »
Jag har en likadan kläckare som den som ställde frågan, så när som på att jag har en halvautomatisk.
Jag har inte rört tempen, kör på samma som till mina silkisar. Den som hade kläckaren innan mig, har kläckt fram såväl gäss som ankor, höns och vaktel, alla med samma goda resultat och på samma temp.

Jag rörde inte mina vaktel efter dag 14 och alla mina kläcktes på dag 17 utan några konstigheter som krökta tår osv?

De är jättefina! ;D
« Senast ändrad: 26 jul-08 kl 12:24 av Cissiluria »
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

elmelts

« Svar #15 skrivet: 01 nov-08 kl 13:36 »
Hur lång tid tar det från första sprickan i ägget tills hela vaktelungen är ute, när anser man att det tagit för lång tid

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 05 nov-08 kl 10:41 »
Det brukar gå rätt så fort för dem. Exakt tid vet jag inte men om det är hål på kvällen brukar de vara ute på morgon. Så runt 10-12 timmar kanske.

Putte

« Svar #17 skrivet: 04 feb-09 kl 21:23 »
Ni skriver att ni fyller si eller så många skålar med vatten. Det är lite luddigt. Det beror ju på vilka skålar och hur stor yta de har.

Är det någon som vet vilken luftfuktighet de ska ha?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 05 feb-09 kl 12:45 »
Mellan 27 och max 40 när de ruvas. så hög man kan få upp när de ska kläckas.

borka15

« Svar #19 skrivet: 05 feb-09 kl 13:40 »
nettis,tycker fuktigheten pendlar,(30-40) gör d nåt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser