Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för strö i redena?  (läst 14899 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vad har ni för strö i redena?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-10 kl 00:06 »
Jag har kutterspån i botten, en rejäl hög så det blir varmt och gosigt, och som kan suga upp om ett ägg går sönder, ovanpå har jag halm, det puttas alltid åt sidorna, en del hönor verkar gilla att gräva ner äggen i spånet  >:(

Jag har testat med hö istället för halm när den var slut men det fungerade inte, antingen åt de upp den eller puttade ut och gömde för den försvann... Halmen brukar få ligga kvar utom den gången när Sara ville ruva i sandlådan och prompt hämtade halmen i samtliga reden och bar dit (önskar jag kunde fått sett det hända...)

Bara spån fungerar inte heller för mig, den puttas åt sidan och så läggs ägget direkt på redbotten och kan gå sönder, halmen verkar binda spånet lite.

Många bra ideer här! En tidning i botten är ju jättebra, lättare att städa i redena och om ett ägg går sönder blir det ju inga kladdiga fläckar med spån som blir som cement. Sand i botten vore ju också en ide, sandbada och värpa samtidigt!

Min syster som har massor av mossa i sin gräsmatta sparade mossan varje år, torkade och hade både som strö i hönshuset och i redena, de verkade gilla den, men det blev väldigt dammigt.

Nu skiter mina ytterst sällan i redena i och för sig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 28 jan-10 kl 07:08 »
Ett tips som jag har att ha utklippta nät eller plastlock som passar i redet och sen lägger jag strö, halm på. För sen när de har bajsat i redet är det mycket lättare att ta upp "bunten" och skaka bort bajset! o:)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #22 skrivet: 28 jan-10 kl 09:04 »
Jag har spån och hö. Har haft halm innan med, men har ingen hemma nu. Oavsett vad eller hur mycket jag lägger in så krafsar de ut det åt sidorna så att äggen hamnar direkt på botten. Nu har jag tidningar i botten, för sen jag gjorde nya reden i hårdare material hände det det att äggen sprack lite i toppen.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #23 skrivet: 28 jan-10 kl 10:37 »
Jag har klippt ut en bit ur ett liggunderlag som passar precis i redena och sedan fyllt på rejält med hö så dom riktigt kan gosa ner sej. Nu har jag ingen som skiter i redena så det går jättebra.
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 28 jan-10 kl 12:20 »
 ???

Ingen av våra skiter i redena, där har jag kutterspån och upp på det halm.

Alltid rena och fina ägg där och ingen sover där heller...

Kanske har extremt väluppfostrade hönor? ::)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Träsktrollet

• -
« Svar #25 skrivet: 28 jan-10 kl 13:07 »
Jag har också spån i botten och hö ovanpå. Har just nu inte så många som värper (Vintervila och unghöns) men de som lägger ägg, gör det på golven  >:(  Dessutom så får man fylla på hö väldigt ofta, de måste ju bara dra ut det ur rederna...  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

äppelpaj

• Småland
« Svar #26 skrivet: 28 jan-10 kl 14:03 »
Mina får mycket spån, och ibland hö på toppen. Fast höet brukar de ändå plocka ur ganska snabbt..

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 28 jan-10 kl 15:27 »
Jag har rejält med sågspån i alla reden.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dagg

« Svar #28 skrivet: 28 jan-10 kl 16:37 »
Jag kör med spån och hö. I botten har jag klippt till bitar av gammal "korkmatta"/plastmatta. Lätt att lyfta upp och torka av om det behövs. Jag har också problem med "redbajsare"...men det är nog delvis mitt eget fel. När jag byggde de nya redena blev det liksom en bra plats precis ovanför redena att sitta på- en kant. De sitter alltså inte I redena utan precis ovanför och pluttar...nätterna igenom. Måste ta itu med detta snart! Jobbigt att byta strö i redena ideligen!

Dagg

Liro

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 jan-10 kl 09:05 »
Ja det e ju mina unghöns som hålls i redena om dagarna, de äldre vet bättre :) Hö provade jag först och det var mycket populärt men de åt ju även av de låååånga stråna som fastnade i halsen så det hängde ut 10cm ur näbben jämt så jag vågade inte ha det utifall de skulle få skador på halsslemhinnan så nu får det väl bli halm och spån här ändå.
Tack för alla svar.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 30 jan-10 kl 12:17 »
Hej! Kutterspån eller träull alt. halm hade jag förr, när jag hade höns. Reflekterade aldrig över varför, men det funkade. Efter 25 hönsfria år, tänker jag skaffa några höns för hushållsägg. Har tillgång till gräs, bröd, skulor, mark och hus, men hur stor yta behöver igentligen 5 hönor plus tupp? Lösdrift, naturligtvis. Förmodligen måste dom vara inne hela vintern, då det är kallt och mycket snö här. Jag har en liten byggnad som skulle vara perfekt. Isolering och inredning och ett litet element. Färdigt! Det ska hursomhelst bli trevligt!
Hälsningar från Krantzgården

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #31 skrivet: 05 feb-10 kl 09:28 »
vi har halm, men dom brukar inte bajsa där... ::)
 :)
Live your life just the way you want...

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #32 skrivet: 15 apr-12 kl 10:07 »
Har fint ängshö i redena åt mina hönor, men någon har sagt mig att jag inte ska ha hö utan istället använda halm.
Vad anser ni?

Jag tänker att det är OK att använda hö (och trevligare för hönorna) så länge man håller rent och torrt.

Mvh
//Maria

Nina K

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 15 apr-12 kl 10:19 »
Våra hade krafsat ut eller ägnat mycke tid att rota sunt i hö efter torrt grönt att äta. Av den anledning så har vi halm. Har hänt att de knäckt ägg på det sättet så vi håller oss till halm och ger lite hö ibland på golvet som sysselsättning. Lite av smaksak och om det funkar hos sina höns.

LillToka

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 15 apr-12 kl 10:54 »
Jag har hö i mina reden. Hönorna älskar det!! Dom kan ju verkligen burra ner sig i det och göra egna små bon i dom då. Har tom. gjort ett "test" med att ha hö i några och spån i några, det låg ALDRIG ägg i de med spån, bara där det va hö  :D
Så mina höns har hö, dom "valde" det så då fick dom de i alla redena ;D
Halm har jag dock aldrig testat då jag har lite svårt att å tag i det. Fungerar säkert bra de också.
Lev ditt liv, ingen annans!!!

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #35 skrivet: 15 apr-12 kl 21:57 »
Tack snälla ni för era svar. Jag kommer att behålla höet i redena och hellre göra rent lite oftare då.  :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #36 skrivet: 16 apr-12 kl 20:54 »

Jag brukar samla långt visset gräs tidigt på våren,  innan det nya börjat växa. Det är perfekt i redet,  formbart och lagom mjukt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tösen

• Småland
« Svar #37 skrivet: 16 apr-12 kl 21:27 »
Hö verkar mina föredra också.. I höstas gick jag runt med lien och slog ner lite gräs och sly, lät det torka några dar och samlade ihop i ikea-kassar, det har räckt hela vintern och är uppskattat både i reden och på marken ;)
Det blir vad du gör det till!

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 06 nov-12 kl 18:07 »
Jag har byggt nytt hönshus och således nya reden till mina höns. Det är ett kollektivrede med tre öppningar och så ett enkelt rede. Det enkla redet verkar ingen bry sig om men kollektivredet gillar dom. Jag hade först tre plastlådor med hö i i redet men de välte lådorna hela tiden så jag plockade bort dom. Nu är det bara hö men de bökar runt så dant i höet så flera gånger har jag missat att det finns ägg då de är som nergrävda i höet. Ofta är höet liksom upp runt väggarna och så är det bara bart redesgolv i mitten. Men det kan ju inte vara så skoj att ligga och värpa i tycker jag.
Vad har ni i era reden? Hö, halm, spån, nåt annat? Nåt tips på vad jag kan göra? Kan det vara bättre att bygga väggar emellan eller funkar det lika bra med kollektivrede?

Kanske blir det mer ordning om ett tag. Just nu så är det få som lägger ägg då mina stora nyligen har ruggat och de flesta mindre precis är på gång att ha värpåldern inne. Ungtupparna brukar också rumstera runt i redet ibland.

Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 06 nov-12 kl 18:08 »
På bilden är det torkade ormbunkar i redena men det rev de ut direkt över hela golvet.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser