Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggar hönshus  (läst 11379 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Byggar hönshus
« skrivet: 08 feb-08 kl 21:16 »
Måste bara få berätta att i dag har jag börjat bygga mitt hönshus :D Äntligen! Det blir ett hönshus på hjul så jag kan flytta runt på det och hönsgården så det alltid finns fräsha ytor för dem att sprätta på.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Musseron

SV: Byggar hönshus
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 22:43 »
Klart att man måste berätta det ;D Själv så kör jag väl igång när alla drivor med snö ger med sig lite... Lycka till!
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Prosit

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 10:25 »
Kul att du bygger på hjul! Vore kul att se bilder?!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 15:38 »
Här byggs det med för fulla muggar! Hönshus på hjul vore ju det ultimata, men här är det en del av en lada som ska bli fin.

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 18:52 »
Här ska det också fixas hönshus så småning om.
Några tips till nybörjare tas gärna emot..vad ska man tänka på???

Taggis

• vänner
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 19:06 »
Här är bygget oxå på gång sakta men säkert  ;D!Tipps mottages gärna här oxå
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Boström

• Småland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 19:26 »
När vi inredde det senaste hönshuset,så satte vi en skiva under sittpinnarna.På så sätt slipper man allt bajs på golvet.Sen är det bara till "raka" ner bajs på spade. Jag ångrar inte att vi satte dit skivan mkt renare är det i hönshuset. Såg tipset i boken HÖNS.
Blir lite avis på er som bygger nya hönshus ;), vill själv ha nya hönshus.Det där med hammare o spik är inte precis mina bästa vänner.Jag bara kröker spik och svär...
Lycka till med era byggen
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-08 kl 20:14 »
Är nybörjare jag med, men något jag tagit fasta på är att försöka få så släta ytor som möjligt så att det blir lättstädat och inte samlas en massa skit i skrymslen och glipor. Tycker det låter smart. Annars går det mest på känn, vill ju att det ska vara fint. Sambon har vid ett antal tillfällen påpekat att "det är ju bara ett hönshus"  :P.

rina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 feb-08 kl 22:20 »
Skoj höra om nybyggen.....nåt att tänka på är att det ska vara lätt komma in med skottkärran och lätt göra rent.....allt för att få mer tid för att njuta av hönsen....alltid tråkigt och jobbigt städa om det är trångt och bökit !!!

Soshila

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-08 kl 20:56 »
Vad målar man lämpligen med för slags färg i hönhuset?

sian21

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-08 kl 21:02 »
Hej!

Super, du kommer inte att ångra dej.

Byggde själv ett hus i höstas, å ja delar gärna med mej av mina erfarenheter. Har fått bygga om en del  ;D .
 Du får gärna ringa mej, inga problem.  0511-55110.

Har 6 hönor å en tupp, Hedemora. Super rasen som tål allt  :D

Mycke ägg nu,  ;D

det 1 kom juldagen, sen har det bara rammlat på , så att säga  ;)

Mvh Sian

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #11 skrivet: 11 feb-08 kl 08:12 »
Aj va det är svårt. Hade helt säkra tankar om hur det skulle vara men ??? jag fick sitta hela kvällen i går och rita på inredningen för att alt skall få plats. Det blir ju inte så stort!  :-\ Nu har jag dock koll på det tycker jag med pinnar, gödselbrädor, luckor, fönster, reden osv. Skal lägga in lite bilder i kväll. :D

Tack Sian. Om inte det funkar i dag så ringar jag :) Fin julklapp du fick förresten.

Citera
Vad målar man lämpligen med för slags färg i hönhuset?
Jag hittade en gammal tråd där det stod att trä skulle man måla med an blandning av krita och tapetklister och cement skulle man måla med kalk.
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 08:18 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 11 feb-08 kl 11:32 »
Här har ni en till nybörjare som ska få sitt hönshus byggt (av sambon) så det ska vara klart till äggen kläcks (i svärmors kläckare) i början på April. Jag har ett stall som ska byggas om till tre stora innehönsburar med vars en stor utegård. Där ska sen fyllas på med Maraner och Isbarhöns. Längtar så otroligt till min dröm ska gå i uppfyllelse (har alltid drömt om att ha höns). Det närmar sig nu. Då ska bara sambon ha tid till att bygga det oxå  ;D
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 11 feb-08 kl 11:56 »
När vi byggde vårt hönshus hade vi fått gamla plywoodskivor som vi spikade upp som innerväggar (ytterväggar var vanliglockpanel och så isolering mellan) men de var inte så släta så vi klädde plywooden med masonit och målade allt med vit oljefärg, den är lätt att torka av, skura ren, har gjort det ett par gånger och det blir som nytt.

Vår gödselbräda gjorde vi löstagbar, det tycker jag är ett bra tips, då kan man ta ut den och göra rent den, det är mycket bökigare att stå inne i hönshuset och göra det. Vi har kycklingnät fastspänt över med en ram runt (fast öppet framåt), då ramlar bajset ner genom nätet, nätet hindrar hönorna att gå på bajsbrädan och bli kladdiga om fötterna. När vi tar ut den är det bara att skaka av den över en kompost vi har utanför. Vi lägger alltid på ett tunt lager kutterspån när vi gjort rent den, så fastnar inte bajset på skivan så lätt. Den är också målad med oljefärg och lätt att göra ren. Jag läste att någon här spänt plast ovanpå, det skulle jag gjort om jag sett det innan, då kan man byta ut den sen och få riktigt rent...

Ett misstag vi gjorde var att sätta fast värpredena direkt på väggen och att alla tre sitter ihop. Nu har jag ju inga ruvhönor, men om jag hade haft det låter det så smidigt att kunna sätta ner bara det redet på marken.

Man lär sig av sina misstag...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

snorpan

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 feb-08 kl 17:28 »
..nåt att tänka på är att det ska vara lätt komma in med skottkärran

Det missade jag :-[
Blir ganska bökigt men man får lösa det endå :D
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 11 feb-08 kl 19:19 »
Jag ska oxå bygga hönshus! Jag har ett men skulle jag luta mig, av misstag, mot det faller det som plockepinn! :o Farfar byggde det för ca 30 år sen utan byggkunskap :DDet blir rätt stort 15 m2 och denna gång ska jag ha redena nerplockningsbara och var för sig! Ska även ha en mindre del till ruvande hönor med egen utgång. Samt kunna anv denna avdelning om någon av hönsen blir sjuka. Det är något jag känner att jag missade förra gången. Samt en liten vintergård! När jag är hemma är de frigående men jag vill ha en utegård som jag kan stänga om ;D. Gödselskiva=ett måste! 8)

Hoppas komma igång till våren och då lägger jag ut bilder! 8) :D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 12 feb-08 kl 13:49 »
Pyh vad det tar tid att bygga. Mycket längre än jag trodde :o Men det går i alla fall framåt :)
Här är en dålig bild. Dålig för att vagnen står inomhus så jag kan jobba även om det regnar men man får inte riktigt plats med att fotografera.
Vagnen är 2,7m x 1,2m och framändan blir en "balkong" under tak med vägg i vänster sida, trådnät framme och fönster i höger sidan. Innerdelen mäter 1,5m x 1m och här tänker jag ha 4 hönor och 1 tupp. ;D Jo jag vet att man vill ha fler djur så småningom men då får jag bygga om något uthus. :-\
Vad tror ni. Skall jag isolera? Bor i nordöstra Skåne och vill egentligen hälst slippa isolera. Vill ha Hedemora eller Blommehöns.

« Senast ändrad: 12 feb-08 kl 13:58 av Snarrarp »

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #17 skrivet: 12 feb-08 kl 17:04 »
Vad kul att så många är igång och bygger! :)
Jag började med mitt bygge i augusti, och börjar nu närma mig att bli klar med insidan! Jag kommer att starta en egen tråd snart och visa bilder från bygget!
Jag fick ett tips av grannen (som är snickare och har byggt sitt eget hönshus) när det gäller att bli av med springor som ohyra kan bosätta sig i! Istället för att stå och fylla dessa med silikon, plastic padding eller liknande material så var rådet att tejpa med silvertejp och sedan måla över denna!
Detta har jag provat och det sparar en hel del tid! :)
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Tuve

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 13 feb-08 kl 08:30 »
För några år sen byggde jag ett hönshus på hjul, så jag har gjort en del missar jag vill varna för.
-Bygg så lätt som möjligt - det blir tungflyttat i lerig mark annars (om det ska flyttas för hand)
-Stora hjul - Snarrarp har ett stadigt och bra koncept, ser jag!
(Jag byggde med en säckakärra som underrede, alltså liggande. Den vilade på handtagen och hjulen när den stod still, lätt uppallad på nån låda. Svårflyttad.)

-Stadigt mot blåst. Mitt var högt och smalt, så vi fick sätta stöttor, det hände ett par gånger att det välte i kraftig blåst.

-Mitt hade två våningar, ca 80-90 cm höga, för att få mer golvyta. Mellangolvet var uttagbart för rengöring. Det funkade ok, men det var svårt om man måste nå att ta en höna högt uppe på sittpinnen, för man kunde inte kliva in när mellangolvet satt i.

-Reden: mina dvärghöns har oftast ignorerat reden jag byggt, och valt mindre skrymslen.

-Stora dörrar, för bra åtkomst. DEt kan ersätta möjligheten att ta in skottkärran om man istället lätt rakar ut allt med kärran bredvid. Jag hade stora dörrar på långsidan, som syns på bilden
-Använd väderbeständigt material - min plywood i t.ex dörrar var avsedd för innebruk, och limmet löstes upp.
-Gärna fönster.

Jag ska försöka lägga in bilder, så det blir tydligt. Bild 1. Utvändigt: Det lilla gula är flyttbart, men utan hjul. Avsett för enstaka ruvande höna+ kycklingar. Har rede, sittpinne och gödselhylla. Det större röda är på hjul, som jag beskrev ovan. Lite ostadigt!
Bild 2.Tuppen går upp för trappan från bottenvåningen till andra våningen. Fönster både i nedervåningen och ovanvåningen, det tror jag var bra.
Bild 3. På andra våningen fanns reden, och över dem gödselhyllor med galler över, och däröver sittpinnar. Huset var isolerat med 4 cm frigolit, och masonitskivor innanför, utom i taket, där frigoliten syns (men hade en tendens att falla ner).
(Det är det större, röda huset som är gult inuti, som är å bild 2 & 3.)
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 08:35 av Tuve »

Melica

« Svar #19 skrivet: 14 feb-08 kl 22:41 »
Jag fick ett tips av grannen (som är snickare och har byggt sitt eget hönshus) när det gäller att bli av med springor som ohyra kan bosätta sig i! Istället för att stå och fylla dessa med silikon, plastic padding eller liknande material så var rådet att tejpa med silvertejp och sedan måla över denna!
Detta har jag provat och det sparar en hel del tid! :)
Johanna

SILVERTEJP! ;D ;D ;D

Att jag inte tänkt på det. Jag har använt det till lite av varje,hos hönsen också, men inte kommit på att det går att täta springor med. Tack för det rådet!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser