Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mördarsniglar  (läst 1365 gånger)

annika

• Bohuslän
Mördarsniglar
« skrivet: 10 feb-08 kl 20:35 »
Hittade årets första mördarsnigel i förrgår (bohuslän), har gått runt och lyft på grejer bl a i växhuset och där sitter dom j------a, och inväntar våren, så jag skulle vilja få tips om hur man kan bekämpa dem och om någon vet hur jag kan tillverka elstaket mot sniglar hälsningar Annika

rosita51

• Skåne
SV: Mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 13:48 »
Hur du ska göra elstaket, vet jag inte. Vi har ganska mycket mördarsniglar och vi brukar plocka dem med en plasttång, lägga dem i en burk med lite salt och när burken är full slänger vi den och börjar om med en ny. Visst, det är inte så djurvänligt, men praktiskt! ::)
MVH Rosita zon 1

annan

« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 14:12 »
jag hoppas på att myskankorna skall käka när det är dax :P
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-08 kl 13:16 »
Hur ser du att det är en mördarsnigel?
 :o

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 feb-08 kl 13:51 »

Den liknar svensk skogssnigel, men är oftast brun. Den korsar sig gärna med svart skogssnigel, så den kan även bli svart, men är oftast i olika bruna nyanser. Man lägger märke till den eftersom den äter med rasande fart. Den älskar unga, nyplanterade småplantor och kan äta upp en planta på nolltid!  ;)
MVH Rosita zon 1

johe71

« Svar #5 skrivet: 13 feb-08 kl 13:57 »

ett annat svar är väl att en mördarsnigel är väldigt sällan bara en ... tyvärr, det är ju till största delen deras antal som gör dem "farliga"

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 feb-08 kl 17:42 »
Våra blandrashönor är snabba som blixten om jag hittar en snigel när jag städar i trädgården, vänder på brädor och stenar m.m. ... minsta snigelbebis försvinner med ett litet 'klick'.  ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 19:20 »
Är man experternas expert på sniglar kan man fortfarande inte avgöra om det är en Mördarsnigel eller en Röd spansk skogssnigel genom att titta på dem.

Enda och absolut det enda sättet att vara säker är att dissikera den, ett organ skiljer de båda sniglarna åt. Men då bör man kunna se vilket organ det är som skiljer om dissikeringen skall vara till någon nytta.

Mördarsnigel = Spansk skogssnigel! Förra sommaren skickade jag faktiskt in 4 sniglar från trädgården för dissikering till naturhistoriska Muséet och fick svar att 3 sniglar var Spansk skogssnigel, men den 4:e var svensk åkersnigel. De såg för mig helt lika ut! Så tyvärr åker det med en och annan vanlig snigel i min burk!
MVH Rosita zon 1

annika

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 20:21 »
Det var nog sättet vi blev invaderade av dem och deras aptit + att de funnits i stort antal i grannskapet,som gör att vi tror att det är mördarsniglar men okej jag vill gärna kolla dom om någon kan säga hur man ser skillnaden, fast det stora antalet är ju ett problem i alla fall  ;)
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 20:25 av annika »

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser