Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många vaccinerar sina hönepönor här?  (läst 3267 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Hur många vaccinerar sina hönepönor här?
« skrivet: 12 feb-08 kl 07:48 »
Hejsan.

Jag söker mig en tupp och de som jag fått tag på är vaccinerade men jag har inte vaccinerat mitt gäng.

Säger inte marioteten att det är lättare att bli av med ovaccinerade höns eftersom de flesta inte vaccinerar?

Nu med tanke på att jag kommer att ha mycket kycklingar till vår och sommar.

Nu står man ändå i valet och kvalet att vaccinera men är då rädd att jag inte kommer att bli av med mina kycklingar för att det kanske inte är tillräckligt många som vaccinerar.

Hmmmmmm

Mvh Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

enbarsfallet

• Närke
SV: Hur många vaccinerar sina hönepönor här?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-08 kl 10:37 »
Hej

Jag vaccinerar... har kommit fram till att det känns rätt. Det är väl olika hur man tänker och känner för vaccinering. Man får väga för mot nackdelar...

Kläcker också mycket kycklingar... de hålls i källaren utan kontakt med de vuxna djuren och är inte vaccinerade när jag säljer dem.

Mvh Charlotte
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 feb-08 kl 10:52 »
Jag gör som ovanstående.  :D  Sedan får köparen välja om de vill vänta och köpa vaccinerade djur. Har inte märkt att det varit svårare att sälja utan tvärt om.  Det är mest folk här på detta forum som är emot inte i det stora hela.    ::)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-08 kl 11:45 »
Jag köper bara vaccinerade hönor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 11:55 »
I mina trakter här i Hälsingland är det än så länge en motvilja mot att vaccinera fast det har varit flera fall av ILT i vår förening. I Dalarna tex är det många som vacinerar sina djur. Tror att det är 2 i Hälsinglands rasfjädrfäförening som vaccinerar och det är en av de som drabbats av sjukdomen.

Jag tycker att det är svårt att vaccinera när ingen annan gör det. Man är ju lite rädd att sprida vaccinationssmitta på tex en utställning eller bytardag även om risken sägs vara minimal. Samtidigt känns det som om jag inte vågar låta bli för att vara säker på att mina egna djur inte drabbas.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 18:24 »
Låter klokt med vaccinationer. 

Men får man vaccinera genbankshöns? Är det inte meningen att de skall bygga upp motståndskraft som förs vidare? Eller har jag missförstått helt?

Och vem vaccinerar den lilla gruppen hemmahönsen i så fall?
- Lokalveterinär vill inte ha med fjäderfä att göra och
- distriktveterinär vill inte ha med husdjur att göra...

Fundersamma hälsningar
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 18:31 »
Jag vaccinerar inte mina hönor. Detta för att mina inte är särskilt tama, och tanken på att ge dom hjärtsnörp en gång om året då alla ska fångas och vaccineras lockar inte...
Sedan tycker jag det är en kostnad jag inte vill ha. Säljer även levande djur så länge alla verkar må bra, ingen har frågat om dom är vaccinerade.  Blir dom sjuka, så blir jag väl tvungen att ta bort alla och skaffa in nya :P. Det finns ju risk att även vaccinerade djur blir sjuka.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 12 feb-08 kl 18:33 »
Vaccinerar inte. Dom får överleva ILT eller dö. Väck med de svaga (och självklart låter jag dom inte lida, halshuggning om det ser så ut)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 12 feb-08 kl 18:55 »
Citera
Vaccinerar inte. Dom får överleva ILT eller dö. Väck med de svaga (och självklart låter jag dom inte lida, halshuggning om det ser så ut)
Tänker du så och dessutom säljer höns så är det ju en rättså stor risk att du sprider smitta.

Du är ju långt ifrån den enda som tänker så här och många av dessa säljer höns och riskerar alltså att sprida smitta.
Något att tänka på för er som köper "levande höns" och ändå inte vaccinerar.
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 11:48 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Nypålandet

« Svar #9 skrivet: 12 feb-08 kl 19:22 »
Tänker du så och dessutom säljer höns så är det ju en rättså stor risk att du sprider smitta.

Säljer inte höns. Men tack ändå.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 feb-08 kl 20:17 »
Vi vaccinerar inga höns. Det är mängder av sjukdomar man måste vaccinera mot i så fall, det är inte bara Marek och ILT höns kan insjukna i. Däremot ser vi till att inga höns kommer till eller från gården levande, eftersom det stoppar en lång rad sjukdomar. Kunde man göra likadant med kaniner vore det underbart.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 feb-08 kl 20:47 »
Vaccinerar inte.
Vill bevara rasen som den är och jag tillför inget nytt och ingen i min flock har varit sjuk. Goda förutsättningar och så lite byten som möjligt är vad jag tror på! Min åsikt! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 12 feb-08 kl 21:09 »
Genbanksdjur får inte vaccineras.

Marek kan man resistentavla bort men det går inte med ILT.

rina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 feb-08 kl 21:22 »
Jag vaccinerar skulle inte annars våga åka och ställa ut mina djur.....men ska man ha djuren endast hemma och aldrig ta in nya djur kan man ju låta blå......men det är inte svårt vaccinera och inte dyrt heller. Som en billig kväll på krogen !!

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #14 skrivet: 13 feb-08 kl 00:22 »
Hvis man vaksinerer betyr ikke det at man IKKE får ILT!!!
Det betyr bare at hvis hønene kommer i kontakt med viruset vil de ikke bli syke av det! De er fortsatt smittebærer av sykdomen!
Jeg vaksinerer ikke av den enkle grunnen at jeg vil vite om jeg har ILT i min besettning eller ikke.
Det vet man ikke om man vaksinerer!

Og alt dette kan løses VELDIG ENKELT! Gjør ALDRI handel med levende höns/ kyllinger!
 ;D ;D ;D Kjøp/ selg egg  ;D ;D ;D

;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #15 skrivet: 13 feb-08 kl 11:46 »
Citera
Og alt dette kan løses VELDIG ENKELT! Gjør ALDRI handel med levende höns/ kyllinger!
Enkelt? Hur får ni 100% av befolkningen att sluta sälja levande höns?
Vad jag menar med detta är att det går inte att "utrota" denna sjukdom på detta sätt.
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 13:20 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

johe71

« Svar #16 skrivet: 13 feb-08 kl 12:02 »
Enkelt? Hur får ni 100% av befolkningen att sluta sälja levande höns?

fast om du aldrig köper/säljer levande höns så är det väl inte ett problem för dig om andra gör det?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 13 feb-08 kl 16:44 »
såååå...svaret på frågan blir nog inte lätt. Det är som med det mesta vi har sååå olika uppfattningar om mycket! Du får nog bara rannsaka dig själv på vilket ben du står på ! Jag har sagt min mening men jag kan oxå förstå att vissa vill vaccinera.

Jag läste ett inlägg efter jag svarat förra gången och måste bara tillägga att jag som håller genbank är väl medveten om att jag inte FÅR vaccinera! ;)
Det hänger liksom lite ihop annars skulle jag inte hålla på! Tänkandet på att behålla ursprunget och beteendet hör ju så även till vaccineringen tycker jag. ;) :-*
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Guran

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 13 feb-08 kl 17:23 »
Efter samråd med veterinär så vaccinerar jag ej.

Gräbban

• -
« Svar #19 skrivet: 13 feb-08 kl 20:07 »
Menar du att du aldrig tar i dina höns för att kolla hull, ohyra och hälsa?
Det går ju att ta dom från sittpinnen på kvällen då det blivit mörkt. Detta är knappast en bra orsak att inte vaccinera.Vet du vad det kostar?
Många antar att det är dyrt utan att kolla.
Jag tycker inte att det är dyrt. Djur måste väl få kosta en del?Det går inte alltid att se om de bär på smittan eller ej då den kan ligga latent en längre tid.
De kan alltså verka helt friska men ändå bära på smittan.
Nej jag tar mycket sällan i mina höns, och dom verkar trivas med det! Jag har ganska mycket djur, och om man skulle räkna ihop alla "småkostnader" så blir det en jäkla massa pengar. Jag tycker inte det är viktigt att vaccinera höns, mina katter är inte heller vaccinerade. Däremot en av hästarna och alla hundarna. Fåren och kaninerna är inte heller vaccinerade.
Så länge de ser friska ut och beter sig friskt så är dom i mina ögon friska!
Om nån vill köpa höns av mig så upplyser jag givetvis om att de inte är vaccinerade. Ingen har brytt sig hittills.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser