Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har höns mjäll??  (läst 5035 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Har höns mjäll??
« skrivet: 09 mar-05 kl 16:30 »
Igår slaktade vi två övertaliga tuppar och då passade jag på att kolla om jag kunde hitta nån ohyra på dem.

Det gjorde jag inte direkt, men det såg ut som om de hade mjäll?  ??? Kan höns ha det? Eller var det något annat tror ni? De har ju inte haft möjlighet att sandbada på ett tag, pga all snö och is. Kan det ha varit därför de såg mjälliga ut? Huden såg inte irriterad ut eller så.

När katter är stressade kan de få något som ser ut som mjäll i pälsen, det kanske var samma sak här?

Alla teorier mottages tacksamt. :)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Har höns mjäll??
« Svar #1 skrivet: 10 mar-05 kl 07:24 »
Hur såg mjällen ut? Som våra, hundar och katters eller mer som tunna hudflagor?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #2 skrivet: 10 mar-05 kl 08:47 »
jaa... vad ska jag svara på det... Mest som katters mjäll tycker jag nog. (Har aldrig sett hundmjäll...)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 10 mar-05 kl 11:36 »
Då höns får torra hudflagor som lossnar beror det på fettbrist. Tillsats av t.ex. linfröolja gör både huden smidig och äggen omega 3-berikade.

Är du också helt säker på att de små inte var döda hönshuskvalster? De är små små människomjäll och vita om de inte sugit något blod.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #4 skrivet: 10 mar-05 kl 18:46 »
Nej, säker på att det inte var döda kvalster är jag inte men nästan. Jag försökte kolla så noga jag kunde och det såg inte alls ut som några slags djur över huvud taget. Tyvärr hade jag inte ngt förstoringsglas.

Men fettbrist är nog inte så tokig gissning faktiskt... De får nog inte så mycket fett i sig  tror jag. Men hur tillsätter man olja?? Direkt i fodret eller?? Såg faktiskt vid en skåpinventering härom dagen att vi hade mycket gammal matolja stående. Kanske nåt för hönsen?

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 10 mar-05 kl 20:14 »
Ja, definitivt något för hönsen. Lägg t.ex. havergryn i en skål och häll olja över. Tillsätt gärna lite riven frukt, grönsaker,  müsli - kör gärna i matberedare så det blir finfördelat och lättätet - eller vad du har hemma som du vill bli av med och de kan äta.
Blanda om och servera.
Det är i sådan gröpeblandning som jag även tillsätter alger och kalk

Har kursverksamhet!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Mjällen borta??
« Svar #6 skrivet: 15 mar-05 kl 09:39 »
Fångade en höna idag när de hoppade ut ur hönshuset på morgonen. Det var inte så lätt att leta igenom fjädrarna på henne, men några mjäll eller något annat än hud och fjädrar såg jag inte till. Så antingen var det stressmjäll, eller så var det fettbrist som jag lyckats häva nu.

Jag har försökt att se till att de får i sig lite mer fett i fodret nu, nämligen.

Hönsmamma15

• Värmland
SV: Har höns mjäll??
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 10:40 »
Jag har hittat något som ser ut som mjäll i vårt hönshus. Har läst att unghöns kan få något som ser ut som mjäll, men mina är 2½-3 år. Det ser ut som sånt där "skal" som är runt de nya fjädrarna, men det är så mycket och uppträdde så plötsligt. De har i o för sig varit ganska kala om rumpan (när de ruggar, brukar de inte rugga hela fjäderdräkten då, alltså tappa en del fjädrar överallt, inte alla på ett ställe?) men nu börjat få tillbaka fjädrarna där.
Har tittat igenom fjädrarna hos alla hönor och inte hittat någon ohyra. Finns det någon ohyra som syns som såna här "skal"?

En annan fråga: När hönsen har "kalkben", ska man verkligen skrubba så hårt att det hårda lossnar från benen? Vill ju inte göra illa dem mer än nödvändigt...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 nov-13 kl 18:05 »
Höns kan ju se mjälliga ut när de ruggar, särskilt på huvudet  och övre halsen där de inte kan putsa sig så bra.
Men jag har även haft  höns, ungdjur,  som varit mer mjälliga än vanligt och i hela ansiktet. Jag har trots noggrant tittande aldrig sett någon ohyra,  men likväl har det försvunnit efter en liten dos ohyremedel i nacken. Så någon ohyra har det tydligen varit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pialo2

« Svar #9 skrivet: 07 nov-13 kl 22:11 »
Undrar över ditt ohyremedel Sonja? Vad heter det, var köper man det? Dosering på hönsen? Mvh Pia

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 08 nov-13 kl 06:50 »
Det går alldeles utmärkt med ett enkelt preperat som innehåller PYRETRIN.  Det finns många olika sådana , både i sprayflaska och i liten burk som koncentrat.
 Dessa medel får användas på växter som ska ätas. De bryts snabbt ner.  Därför har de ingen långtidseffekt,  så behandlingen kan behöva upprepas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 nov-13 kl 09:34 »
Det går alldeles utmärkt med ett enkelt preperat som innehåller PYRETRIN.  Det finns många olika sådana , både i sprayflaska och i liten burk som koncentrat.
 Dessa medel får användas på växter som ska ätas. De bryts snabbt ner.  Därför har de ingen långtidseffekt,  så behandlingen kan behöva upprepas.

Nu blev jag nyfiken! Vad heter preparatet och var köper man det?
MVH Rosita zon 1

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 08 nov-13 kl 12:01 »
Det finns under många olika namn, och brukar finnas i vanliga mataffärer om de har lite av varje förutom mat. Annars i växtbutiker och  typ foderbutiker.                                         
 Men läs ordentligt på innehållsförteckningen,  den verksamma beståndsdelen ska vara pyretrin eller pyretrum, inte  någon annan  ---- trin, som är mer giftig.

Dajen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 17 nov-13 kl 11:28 »
Det är första hösten jag har en gödselbräda, och plötsligt får man se ett och annat... :P På gödseln är det fullt med en MASSA vita flagor, typ "fjäderskal" - men det måste väl vara normalt när de ruggar/ruggat? Funderade på om man bör bli orolig för parasiter, vissa hönor ser ju hemska ut just nu men det är ju som sagt ruggningstider och de som ruggat färdigt har ju blivit fina i fjäderdräkten, det borde de ju rimligen inte bli om något käkade fjädrar... Brukar ni också hitta dessa flagor?

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 17 nov-13 kl 18:44 »
Det ligger massvis av flagor på bajsbräderna här.  Ser ut som smutsigt snöfall över bajs och fjädrar. Jag har klassat det som normalt. Som optimistisk rätt nybörjare.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 17 nov-13 kl 19:19 »

Det är normalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser