Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitprat!  (läst 18671 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Skitprat!
« Svar #20 skrivet: 15 feb-08 kl 19:11 »
Smart idé. Tack för länken.  :)

Jag har även funderat på att om jag har 2 tunnor (större än de jag tänkte från början) i dasset och 2 hål, där man använder dom varannat år. Men då krävs urinseparering. Får man ha en slang rätt ut i det fria där urinen rinner ut?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 15 feb-08 kl 23:34 »
Varför är du så avog mot att samla upp urinen?
Utan att känna reglerna i detalj så vågar jag påstå att det inte är tillåtet att bygga en toalett som släpper ut urin på marken.
Märkligt nog är det tillåtet att hälla ut urin i marken genom en nergrävd infiltrationsledning från en slambrunn.
« Senast ändrad: 16 feb-08 kl 00:06 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 16 feb-08 kl 01:39 »
Jag har ingen användning av den eftersom jag inte vill ha det i mitt land.

Det känns konstig om det inte är tillåtet att låta det rinna ut i marken, när man får hälla det i odlingarna... Men jag har nog samma misstanke som du Filip Skräplund.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 feb-08 kl 07:55 »
Jag har ingen användning av den eftersom jag inte vill ha det i mitt land.

Varför? Rävar och rådjur och harar kommer att pinka där, varför inte du?

Poängen med att låta urinen hamna där det växer är ju att näringen tas upp av växterna.

Ursus

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 16 feb-08 kl 13:47 »
Bygg stugan nånstanns där det går att gå och pissa bakom nåt träd. Så slipper du slabba på på med nån vidrig piss&bajs-blandning. Den lösningen funkar ju i alla fall om du inte har damsällskap.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 16 feb-08 kl 15:14 »
Varför? Rävar och rådjur och harar kommer att pinka där, varför inte du?

Poängen med att låta urinen hamna där det växer är ju att näringen tas upp av växterna.

Jo, jag vet det. Men jag vill inte slabba med urindunkar. Men jag kan ju omvärdera detta i framtiden.

Ingen är perfekt. Jag vill inte ha en diskussion om mina brister här. Det hör inte hit.  ;)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 16 feb-08 kl 15:18 »
Bygg stugan nånstanns där det går att gå och pissa bakom nåt träd. Så slipper du slabba på på med nån vidrig piss&bajs-blandning. Den lösningen funkar ju i alla fall om du inte har damsällskap.

Det är så jag tänker.

Jag känner inga damer och skulle det dyka upp oväntat besök får de ta seden dit de kommer.  ;)

Men med majspås-alternativet med jord/strö kan de som vill pinka inne. Men jag funderar vidare. Kanske finns det andra lösningar på detta. Upprepar min fråga: Får man separera urinet i dasset och leda ut, via slang, direkt till naturen? En skopa vatten används för att skölja skålen/slangen efter ett besök. Filip Skräplund och jag gissade tidigare i tråden…

Åter nr 1/13

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #27 skrivet: 16 feb-08 kl 15:32 »
Du vänjer dig, i början hade jag handskar som gick upp till armbågarna när jag fixade i dasset. Nuförtiden tycker jag att det är synd att skita ned handskarna när händerna går att tvätta rena hur enkelt som helst. Om du vill ha en hållbar lösning så satsa på en som separerar. Det är när man blandar som det blir äckligt och luktar. Det väger dessutom mycket mera, då blir mina 30 liters tunnor ohanterligt tunga. Fluglarver få du på sommaren hur du än gör skulle jag tro. Men de jobbar ju åt dig.

Hällde också ut urinen i början men nu lagras den i 25 liters dunkar till våren och sommaren kommer. Bättre och billigare gödning finns inte. Närproducerad är den också...

/bladhis

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 16 feb-08 kl 15:43 »
Skaffa en stor betongring med botten och två fack att ha som kompost. Tillverka ett tätt lock med myggnätförsedd ventil.
Samla skiten från dasset i tunnor och urinseparera till en stor blå plasttunna med lock, såna som man brukar samla regnvatten i.
Skaffa en bra pirra med stora gummihjul så du lätt kan flytta tunnorna till komposten när dom är fulla.
Varva komposten med lite jord, gräsklipp, sågspån och maskar så får du en bra slutprodukt som passar även i kökslandet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 16 feb-08 kl 15:45 »
Du vänjer dig, i början hade jag handskar som gick upp till armbågarna när jag fixade i dasset. Nuförtiden tycker jag att det är synd att skita ned handskarna när händerna går att tvätta rena hur enkelt som helst. Om du vill ha en hållbar lösning så satsa på en som separerar. Det är när man blandar som det blir äckligt och luktar. Det väger dessutom mycket mera, då blir mina 30 liters tunnor ohanterligt tunga. Fluglarver få du på sommaren hur du än gör skulle jag tro. Men de jobbar ju åt dig.

Hällde också ut urinen i början men nu lagras den i 25 liters dunkar till våren och sommaren kommer. Bättre och billigare gödning finns inte. Närproducerad är den också...

/bladhis

I mitt första alternativ i tråden var tanken att varje 20 liters tunna står 1 år innan den tömms för efterkomposteringen. Då måste väl det kommit en bra bit i förmultningen...

Men det kanske är så som du skriver att man vänjer sig vid det efterhand.  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 16 feb-08 kl 15:50 »
Skaffa en stor betongring med botten och två fack att ha som kompost. Tillverka ett tätt lock med myggnätförsedd ventil.
Samla skiten från dasset i tunnor och urinseparera till en stor blå plasttunna med lock, såna som man brukar samla regnvatten i.
Skaffa en bra pirra med stora gummihjul så du lätt kan flytta tunnorna till komposten när dom är fulla.
Varva komposten med lite jord, gräsklipp, sågspån och maskar så får du en bra slutprodukt som passar även i kökslandet.

Du menar separering i dasset - men att allt blandas i cementringens ena fack, och när den är full tar man fack 2? Eller urin i ena facket och bajs i andra? Hur stor cementring måste det vara?

Tusen frågor...  :)

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #31 skrivet: 16 feb-08 kl 16:00 »
Du menar separering i dasset - men att allt blandas i cementringens ena fack, och när den är full tar man fack 2? Eller urin i ena facket och bajs i andra? Hur stor cementring måste det vara?

Tusen frågor...  :)

Man kan samla allt i en tunna också för att sen tömma i komposten, men det blir joxigare hantering då.  :P
Man fyller först ena facket, sen får det stå något år för att kompostera, medan man fyller det andra.
Sen tömmer man det första som då ska vara kompostjord, och börjar om.
Det är inte dumt det där som sågs i bifogad pdf-fil i tidigare inlägg, att bädda ner en bit perforerad dräneringsslang i kompostmaterialet, så det kommer luft ända ner i botten.
Så stor ring som möjligt, ett par meter i diameter är inte fel.
Vet inte vad såna kostar, ibland kan man hitta utsorterade betongvaror vid fabrik för billig peng.
Men betong är tungt, kan man inte ordna frakt så måste man använda lättare material.
Det fanns några alternativ i pdf-filen.
Man tjänar i längden på att ta till ordentlig storlek på komposten.

Att låta skiten stå i småtunnor under lång tid ger ingen vidare kompostering, det krävs inblandning av mycket kolrikt material och det finns det inte plats för i småtunnor.
Här finns lite underlag för kalkylering:

http://www.gotene.se/toppmeny/miljohalsoskydd/avfall/kompostering.1197.html

http://whatcom.wsu.edu/ag/compost/fundamentals/needs_carbon_nitrogen.htm

« Senast ändrad: 16 feb-08 kl 16:40 av Filip Skräplund »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #32 skrivet: 16 feb-08 kl 17:38 »
Att gjuta en botten till en cementring... vad ska man tänka på då? Underliggande markarbete?

Citera
Att låta skiten stå i småtunnor under lång tid ger ingen vidare kompostering, det krävs inblandning av mycket kolrikt material och det finns det inte plats för i småtunnor.

OK, då vet jag det.

Tack för länkarna. Ska studera dom när jag är mer koncentrerad.

Åter nr 1/13

Tapio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 16 feb-08 kl 19:10 »
Jo, jag vet det. Men jag vill inte slabba med urindunkar. Men jag kan ju omvärdera detta i framtiden.

Ingen är perfekt. Jag vill inte ha en diskussion om mina brister här. Det hör inte hit.  ;)

Halaj!

Jag minns att du i en annan gammal tråd pushade starkt för tanken att en man kan göda sin gröda. 200 kvm odlingsmark skulle räcka för en människas mat/år påstod du att du hade läst någonstans.

Därför saxar jag ett stycke från en SLU-rapport:
”Grovt räknat svarar urinen för 90 procent av toalettavfallets kväve, 70 procent av fosforn och 70 procent av kaliumet (Sundberg, 1995). I avföringen finns bara en mindre del av näringen. Vill man återvinna växtnäringen i toalettavfallet skall man därför koncentrera sig på urinen.”

Jag har inga problem med att förstå att du inte vill guldvattna dina morötter.
Det gör jag inte själv. Bärbuskar är OK, men där går gränsen.
Men jag vill föreslå en omväg till dig.
Gräsmattan.
Du guldvattnar din gräsmatta, samlar upp gräsklippet och gödslar morötterna med det.
Lägg det bara ovanpå odlingsmarken, det bryts ner på nolltid säger de som praktiserar detta.

//T

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 16 feb-08 kl 19:24 »
Halaj!

Jag minns att du i en annan gammal tråd pushade starkt för tanken att en man kan göda sin gröda. 200 kvm odlingsmark skulle räcka för en människas mat/år påstod du att du hade läst någonstans.

Därför saxar jag ett stycke från en SLU-rapport:
”Grovt räknat svarar urinen för 90 procent av toalettavfallets kväve, 70 procent av fosforn och 70 procent av kaliumet (Sundberg, 1995). I avföringen finns bara en mindre del av näringen. Vill man återvinna växtnäringen i toalettavfallet skall man därför koncentrera sig på urinen.”

Jag har inga problem med att förstå att du inte vill guldvattna dina morötter.
Det gör jag inte själv. Bärbuskar är OK, men där går gränsen.
Men jag vill föreslå en omväg till dig.
Gräsmattan.
Du guldvattnar din gräsmatta, samlar upp gräsklippet och gödslar morötterna med det.
Lägg det bara ovanpå odlingsmarken, det bryts ner på nolltid säger de som praktiserar detta.

//T

Det kommer jag ihåg. Hänvisade även några inlägg senare till källan.

Att leva på 200 m2 har jag dock inte tänkt göra eftersom jag endast kommer att ha mina (små) odlingar som komplement. Men visst vore det en bra idé att använda urinen till bärbuskarna.  :)

Gräsmatta har jag inte tänkt ha.

Åter nr 1/13

Sommartorparn

« Svar #35 skrivet: 16 feb-08 kl 20:32 »

Ja, det kan jag intyga. När vi köpte stugan fanns det vissa detaljer vi glömde att kolla. T ex att det stod tre fulla dasstunnor under dasset. Ca 4 år gamla om inte äldre. Med div. plastblöjor och annan skit i. Bokstavligen. Totalt okomposterat. Fast det var ju lock på.

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 16 feb-08 kl 22:28 »
I all välmening Prinsen ... Ingen urin bland bajset !!!! Jag lovar dig, du kommer att uppskatta en sån lösning. Bajs + mull = kompost. Bajs + urin = septitank !!! Stor skillnad

Sen behöver du inte ha en variant där du måste kånka dunkar med urin, det finns ju varianter där urinen späds ut med vatten till bevattning utan att du nånsin behöver flytta själva dunken. Vill du inte ha det i din kökströdgård så finns det säkert växtlighet i närheten som du kan göda. Där kan du sen skörda material till din kompost, grönmassa av alla  de slag.

Din köksträdgård lär ju inte växa utan att du tillför nån näring. Låt urinen gå i komposten så kommer mycket av näringsämnena tillgodo.

Pianja

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 feb-08 kl 14:02 »
När vi pratade om detta sist började jag titta på lösningar för egen del. Hittade bland annat en tilltalande lösning här: www.separett.se Tänker på ejektortanken. Här faller det på att jag inte har rinnande vatten. Kanske finns det någon annan lösning?
Jag vill inte heller vattna grönsakerna med urinet. Men bärbuskarna, körsbärsträdet och gräset kan få, även om det inte är gräsmatta utan... högt gräs bara.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 17 feb-08 kl 15:15 »
Vitis,

Tänker du på den sk ejektortanken, som Pianja skriver om?

Det är ju en bra idé att gröngödslingsväxterna får urinet.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 17 feb-08 kl 15:16 »
Pianja,

Jag har sett ejektortanken tidigare och det faller på samma anledning för mig – inget rinnande vatten så det går inte att få det tryck som behövs. Men annars vore det en suverän mojäng…

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser