Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitprat!  (läst 18714 gånger)

Filip Skräplund

SV: Skitprat!
« Svar #40 skrivet: 17 feb-08 kl 17:30 »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #41 skrivet: 18 feb-08 kl 09:10 »
Här går urinen ner i backen...?

Separett Torrdass 500:
Citera
Urinen leds bort med slang till infiltration eller tank.

Undra om denna infiltration består av en markbädd eller liknande med tät botten? Eller går den helt enkelt rätt ner i marken?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 18 feb-08 kl 22:30 »
Gräsmatta har jag inte tänkt ha.
Ingen gräsmatta???
Skulle absolut inte klara mig utan den. För då skulle jag tvingas vattna varenda kväll och rensa ogräs hela tiden.
Nu täckodlar jag. Inget vattnande, inget rensande och inget gödslande. Nästan helt underhållsfritt. ;)
Bara att hiva på mera gräsklipp så fort det det ser dåligt ut.

Sommartorparn

« Svar #43 skrivet: 19 feb-08 kl 07:14 »
Ärligt talat. Gräsmattor är övervärderade. Det är illa nog inne i stan med stora tråkiga trädgårdar med enorma gräsmattor och ingen tecken på liv, men bamsegräsmattor framför röda små stugor tycker jag inte passar ihop. Varför måste man rensa ogräs och låta allt vara så ordentligt? Låt det växa upp en äng istället, så blir bina glada. Har inget emot en gräsmatta som motsvarar ens behov, liten för kaffebordet, stor för fotbollsspelning, men om man inte gör något på gräsmattan, vad ska man ha den till?

Vi är nu i rakt motsatt situation och i sommar kommer vi ha en liten trädgård, men den är så liten att det knappt är lönt att köpa en handgräsklippare. Jag tror jag ska plantera kryptimjan och sånt på den lilla pytteytan som blir över när vinbärsbuskarna och örterna är planterade. En variant som jag har sett hos andra svenskar med tysk miniträdgård (som de övergiver för den svenska stugan på sommaren) är att lägga ut grus och plattor runt de planterade buskarna (fast det vill inte jag ha). För en oklippt gräsmatta vittnar för inbrottstjuvarna om att ingen är där.

Pianja

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 19 feb-08 kl 15:52 »
Jag funderar lite till på ejektortanken och dess funktion. Som jag har fattat det är det vattentrycket från det rinnande vattnet (som jag inte har) som driver ut urin/vattenblandningen. Hur mycket tryck är det i en vanlig billig dränkbar pump? Kan det räcka?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #45 skrivet: 19 feb-08 kl 17:38 »
Förstår ditt resonemang Rosten, men jag håller med dig Sommartorparen.

En gräsmatta innebär extra arbete som jag hellre lägger på något annat. Den lilla odlingsplätten kanske kan utökas med några fler kvm istället.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #46 skrivet: 19 feb-08 kl 17:43 »
Pianja,

Jag kan inte släppa tanken på ejektortanken. Funderat vidare på en annan variant. Det kanske skulle fungera om marken sluttar. Om man separerar urinen i dasset och häller på vatten (1:10 är det väl) och allt samlas i en stor tunna, eller flera. Sedan har man kopplat på en slang som man sedan vattnar gröngödslingsväxterna och bärbuskar mm med självtryck.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #47 skrivet: 19 feb-08 kl 18:01 »
Det låter rätt krångligt.
Varför inte bara samla urinen i en plasttunna med litet lock, där man kan sticka ner en enkel handdriven båtlänspump av plast,
en sån som pumpar på både ut- och indragen?
En slang till pumputloppet fyller 1/10 av en vattenkanna, sen späder man med vatten och vattnar, voilà!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #48 skrivet: 19 feb-08 kl 18:17 »
Det låter rätt krångligt.
Varför inte bara samla urinen i en plasttunna med litet lock, där man kan sticka ner en enkel handdriven båtlänspump av plast,
en sån som pumpar på både ut- och indragen?
En slang till pumputloppet fyller 1/10 av en vattenkanna, sen späder man med vatten och vattnar, voilà!

Men var i ligger skillnaden? Om jag "spolar" med en skopa vatten, för att skölja ner urinen från "urinskålen" i torrdasset eller häller vatten i vattenkannan för att blanda ut urinen där?

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #49 skrivet: 19 feb-08 kl 19:15 »
Men var i ligger skillnaden? Om jag "spolar" med en skopa vatten, för att skölja ner urinen från "urinskålen" i torrdasset eller häller vatten i vattenkannan för att blanda ut urinen där?

Du måste tömma tunnan oftare, eller som du skrev, skaffa större tunna. Tio gånger större.

signe

« Svar #50 skrivet: 19 feb-08 kl 19:23 »
Man behöver inte späda 10 ggr innan man sprider. Vi "spolar" med lite vatten så en viss utspädning sker i tanken. Men sedan sprider man på vallarna en regnig dag så späds det direkt och bränner inte vegetationen. Har ni sett någon bonde som späder djururinen 10 ggr?

Pianja

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 feb-08 kl 21:35 »
Jag gillar idén att slippa mecka med pisset. Annars hade länspumpvarianten varit bra. En slang och sedan sprida det direkt där det ska vara lockar mig mer. "Självdrag" med en slang i tunna  funkar för regntunnorna, så det borde gå bra med pisstunnan också. Det förslaget kan jag köra på så länge. Kanske kan jag ha en perforerad slang som sprider det över större yta...
Det jag behöver göra då är att höja dasslaven så att jag får avrinningen från separeringstratten högre upp. Dessutom kan jag samtidigt få in en något större spann/tunna för den fasta avföringen. Men antagligen får jag gräva ner åtminstone halva urintunnan också. Annars räcker inte takhöjden på dass till.
Någon som ser något hinder i min tankegång? Skit med! Det gör jag... om jag gräver försvinner fallhöjden. Marklutningen är inte så stor.  :-[ Jag får tänka igen. Någon annan som har förslag?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #52 skrivet: 20 feb-08 kl 00:07 »
Länspumpslösningen är smart faktiskt... 

Uppsamlingstunnan kan stå på en ställning någon meter över jord då får du ett naturligt fall och kan sprida ut det med en slang...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ursus

• Jämtland
« Svar #53 skrivet: 20 feb-08 kl 16:26 »
Vintrar som denna får till följd att folk söderut tenderar att glömma att det finns något som heter minusgrader, tjäle, is och frusna rör.

piss är inget att vara rädd för så länge det inte är nåt skit i det.

Skogsvilde

• -
« Svar #54 skrivet: 20 feb-08 kl 16:52 »
 ;D   jag vet allt om frusna slangar och rör...   Jag hadde en liknande lösning på vattnet på vintrarna när jag bodde i husbil...

Vintertid stog jag inne i magasinet där jag hadde hyffsat klimat...  Då jag hadde rinnande vatten och inget avlopp i magasinet så tog jag en dräneringspump.
Denna satte jag i avloppstanken och drog upp slangen på 4 meters höjd..
Då avlopps vattnet gick ut i 2 stk 1000 literstankar.. 
Tricket var att slangen alltid tömdes och jag frös inte den trotts -10 C i veckor... 

Men inte nödvändigtvis.

Rosten

• Närke
« Svar #55 skrivet: 20 feb-08 kl 23:05 »
Ärligt talat. Gräsmattor är övervärderade. Det är illa nog inne i stan med stora tråkiga trädgårdar med enorma gräsmattor och ingen tecken på liv, men bamsegräsmattor framför röda små stugor tycker jag inte passar ihop. Varför måste man rensa ogräs och låta allt vara så ordentligt? Låt det växa upp en äng istället, så blir bina glada. Har inget emot en gräsmatta som motsvarar ens behov, liten för kaffebordet, stor för fotbollsspelning, men om man inte gör något på gräsmattan, vad ska man ha den till?

Vi är nu i rakt motsatt situation och i sommar kommer vi ha en liten trädgård, men den är så liten att det knappt är lönt att köpa en handgräsklippare. Jag tror jag ska plantera kryptimjan och sånt på den lilla pytteytan som blir över när vinbärsbuskarna och örterna är planterade. En variant som jag har sett hos andra svenskar med tysk miniträdgård (som de övergiver för den svenska stugan på sommaren) är att lägga ut grus och plattor runt de planterade buskarna (fast det vill inte jag ha). För en oklippt gräsmatta vittnar för inbrottstjuvarna om att ingen är där.

Undrar du vad man skall ha gräsmattan till! :o För att få gräsklipp till täckodlingen.

Det är ju tack vare gräsmattorna som man sparar massor av jobb och vatten. ;)
Jag kommer i år att klippa bakom ladugården för att få ihop tillräckligt med gräsklipp.
Låter jag det växa upp till äng runt kåken. Då blir jag ju tvungen att konstgödsla och köra med konstant bevattning.
Jag skulle också vara tvungen att minska odligarna till kanske 20% mot det som jag tänker odla i sommar.
Att lägga grus/plattor/bark runt buskar är rent vansinne. Dit med 10 cm gräsklipp och du kommer se hur buskarna växer så det knakar utan skötsel eller bevattning.

Filip Skräplund

« Svar #56 skrivet: 21 feb-08 kl 02:37 »
;D   jag vet allt om frusna slangar och rör...   Jag hadde en liknande lösning på vattnet på vintrarna när jag bodde i husbil...

Vintertid stog jag inne i magasinet där jag hadde hyffsat klimat...  Då jag hadde rinnande vatten och inget avlopp i magasinet så tog jag en dräneringspump.
Denna satte jag i avloppstanken och drog upp slangen på 4 meters höjd..
Då avlopps vattnet gick ut i 2 stk 1000 literstankar.. 
Tricket var att slangen alltid tömdes och jag frös inte den trotts -10 C i veckor... 

Var det såna här du använde: http://www.blocket.se/vi/14371148.htm?ca=11_s

En sån borde räcka för en hel del pissande, det är ju bra med god lagringskapacitet under vintern när all vätska bara blir en isklump.

Skogsvilde

• -
« Svar #57 skrivet: 21 feb-08 kl 19:50 »
Var det såna här du använde: http://www.blocket.se/vi/14371148.htm?ca=11_s

En sån borde räcka för en hel del pissande, det är ju bra med god lagringskapacitet under vintern när all vätska bara blir en isklump.

Jepp just en sådan...   Beroende på ens kost så innehåller urinen mer eller mindre salt vilket hindrar att den fryser...   Har man ett dass som är någorlunda tempererat så är det ju inga problem...  Jag körde ut både urin och köksvattnet det hållet...   Sen tranporterade jag det till trekammarbrunnen några hundra meter bort där det fick rinna ner...    Det var visserligen lite omständigt när det skulle göras men det blev ju bara några turen under frostperioden...  När frysrisken inte fanns så pumpade jag allt...  Då kom fallet till nytta igen.. 
Men inte nödvändigtvis.

gintonicman

« Svar #58 skrivet: 24 feb-08 kl 01:34 »
Tog mig en halvtimme att plöja igenom allt detta skitprat !
I huvudsak var allt gammal så kallad skåpmat .

Dom som ställde frågan  : utan el / vatten / trekammarbrunn / skittunna / plasttank   etc
fick inget som helst svar  .  verkar som många gillar just bajs och släpa runt detta !

Det finns faktiskt en lösning på denna skitfråga  " förbränningstoalett"

Blir bara lite aska kvar med denna lösning , finns elektrisk och gasoldriven för den
som bor utan el . baksidan kan vara priset ca: 30,000 kr .

Billigt tycker jag !  om man jämför med många andra allternativ .

Filip Skräplund

« Svar #59 skrivet: 24 feb-08 kl 02:05 »
Det var det som var haken, det skulle vara "billigt" också, tror av kommentarerna att döma det var nästan viktigast.
30000 kr är ganska dyrt om man måste vända på slantarna.
Sen drar den eldrivna varianten 0,5-1 kWh per "besök". Gasol blir dyrare än el.
Men man slipper i gengäld en massa kringkostnader för ledningar, tankar, komposter mm och även flugor och lukt.
Det är nog bättre ur ekologisk synvinkel jämfört med vanlig WC, men sämre än komposterande metoder.

http://www.ecotech.no/

När vi ändå är inne på ett sidospår med dyrare lösningar kan man även nämna vacuumtoalett, ger enklare ledningsdragning jämfört med WC.
Oberoende av fall till brunn. Vattenbesparande, ca 0,5 liter/spolning.

http://www.holon.se/folke/projects/vatpark/Vacuum.shtml

http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=75408

http://standard.jets.no/cgi-bin/webadm.cgi?gid=2100&croot=1104&c=1058

http://www.driftsassistansen.org/admin/rapport_filer/Geiranger%205.11.02.pdf
« Senast ändrad: 24 feb-08 kl 02:38 av Filip Skräplund »

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser