Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorv på Linderödare?  (läst 2850 gånger)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
Skorv på Linderödare?
« skrivet: 17 feb-08 kl 11:39 »
Har upptäckt att mina kultingar och deras mamma som jag köpte i höstas har skorv..

Mina tre jag hade innan har inget synligt..

Trodde först att dom var skorviga på ryggen för att dom alltid lyckas få mat över sig hela tiden  ::)

Har googlat och det jag kan hitta är Sebacil.vet pour on.. Har någon erfarenhet av detta?

Ska ringa Vet imorgon bitti..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

RiverCottage

• Halland
SV: Skorv på Linderödare?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 19:30 »
Kan du inte ta en bild och lägga upp?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 20:39 »
Har googlat och det jag kan hitta är Sebacil.vet pour on.. Har någon erfarenhet av detta?

Ska ringa Vet imorgon bitti..

Sebacil används i första hand mot skabb vad jag vet. Man häller det på ryggen, eller badar dom i det.
Jag har läst någonstans om svartskorv.....hm......ska leta lite i mina böcker.

I minigrisvärlden pratar man i USA om "Dippty pig", men enl. dom förekommer det bara på minigrisar. ???
Men jag tror inte att det är det som dina har drabbats av.
Se länk. http://www.thepigpreserveassociation.org/dippity_pig.htm

Vad sa vet.?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 00:49 »
Det var svartskorv.
Vi har badat dom och smort dom med antibiotisk salva 2ggr, ser bra ut nu.

Det är en bakterie, eller staflykock.

Tog ingen bild men det såg ut som små svarta skinnflikar på ryggen, trodde först det var för att de får mat på ryggen hela tiden.
Dom är alltid under hinkarna när man häller och de stora spiller mat på dom ;D

Vet sa att dom kan få det när dom är i dåligt skick och har dålig motståndskraft (vilket dom var när vi fick dom, magra och små), eller av smutsig miljö (men det har dom inte här iaf ) men kanske hade innan.

Suggan var väldigt mager när hon kom och kultingarna små för sin ålder, förmodar att han sålde dom så billigt pga att han inte hade råd att föda dom ordentligt.
Säljaren körde hem dom till oss, så vi såg dom inte innan.
Men dom börjar växa på sig nu och suggan är jättefin och förhoppningsvis dräktig  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

fungilla

« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 14:01 »
Jag har tittat på min linderödare och ser ut som det finns lite skorv på henne. Hon var också i dåligt skick när hon kom men börjara återhämta sig. Måste man ha vetrinärhjälp eller finns det medel mankan köpa.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 18:55 »
När vi har svartskorv på våra grisar brukar vi göra så här:
Först tvättar vi dom med jodopax, sen smörjer vi dem med helosansalva (smörjer gör vi varje dag tills grisen är frisk), vi behandlar också med antibiotika.
Man kan också ha jodopax eller virkon S i en sprayflaska och spraya grisen ett par gånger om dagen har vår veterinär sagt.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 18:56 »
Jag fick Streptocillin salva utskrivet av veterinär på telefon..

Jag skrubbade grisarna med rotborste och såpvatten först..sköljde av dom med vatten..torkade dom med handduk och smorde in dom med salvan blandat med rapsolja.. ska smörjas två ggr med 3dagars mellanrum..
Det blev bra..skulle det inte ha blivit de..så hade de behövt pencillinspruta av veterinären.. eller så kan vet skriva ut det så man kan spruta själv om man kan..

Är det väldigt lite kan du börja med att smörja dom med mat/raps olja.. det gjorde jag på de grisar som inte var drabbade..

Lycka till  :) / Ewa

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 19:00 »
Såg att du fick ett annat tips samtidigt som jag skrev..

Jag ville undvika antibiotika om det gick.. och min veterinär höll med mig om detta..

Men olika veterinärer har olika åsikter naturligtvis.. nu har du iaf två alternativ att välja på..det är alltid bra att vara lite påläst innan man kontaktar veterinären.. / Ewa

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 19:19 »
Javisst håller jag med om att man ska undvika antibiotikan om man kan, sålänge inte djuret blir sämre och mår dåligt av det kan man ju prova med olja, helosan eller jodopax.

Själv tycker jag att helosansalvan är bäst, grisarna har ju en tendens att bli väldigt torra i huden vid svartskorv så det är bra med lite extra "hudfett" och helosanen är ju samtidigt bakteriedödande.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 19:31 »
Ja vi använde ju antibiotika salva istället då.. och våra grisar mådde på inget sätt dåligt.. Självklart använder jag antibiotika om det är kris..

Helosan är som du säger kanonbra till djur.. eftersom det är bakteriedödande.. och när man ska behandla sår och liknande på djur är det ju inte alltid man kan hålla riktigt rent runtikring om man håller på utomhus tex..
Helosanet har en given plats tillsammans med Jodopaxen i stallet..

Vi köpte en stor pumpspruta på trädgårdsbutiken förra veckan.. som man kan spruta rapsolja eller liknande med.. så att dom inte blir torra..  :)

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 19 mar-08 kl 09:07 »
Ville bara berätta att skorven inte blivit helt bra efter behandling med streptocillin så idag kommer Vet och sprutar med antibiotika..

Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser