Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få igång vintervilande pelargoner * tips önskas  (läst 13130 gånger)

Lotus

• Ångermanland
Få igång vintervilande pelargoner * tips önskas
« skrivet: 18 feb-08 kl 22:09 »
Farmor slänger sina årligt inköpta pelargoner på hösten. Jag lider varje gång jag hört om hennes "slakt" och förra året tog jag hem sju stycken och lovade att de skulle övervintra hos mig OCH att de sedan skulle väckas och bli minst lika fina som de var förra året  ;)

Vet inte om jag lovat för mycket, har själv aldrig övervintrat pelargoner men jag antar att det är dags att väcka de torra pinnarna snart, men hur sjutton går jag tillväga??

Vurre

SV: Få igång vintervilande pelargoner * tips önskas
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 21:57 »
Består dina pelargoner av torra pinnar är det nog inte mycket att hoppas på.  Hur har du skött dem över vintern med vattning, tempratur och ljus?
snus? vad är priset på en pris?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-08 kl 12:20 »
 :o Vad säger du? Jag som trodde att pelargoner var odödliga, dvs att man kan få liv även i till synes döda pinnar  :o

Några hade utskjutande skott (eller vad jag iallafall tror är något levande) men de flesta är pinnar som ser helt livlösa ut... De har stått i pannrummet utan dagsljus och i några graders värme. De har inte fått vatten  :-[

Så du tror att återupplivningsförsök blir svårt? Har planterat om farmors sju och ställt upp i ljuset men det finns massa fler därnere...

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #3 skrivet: 21 feb-08 kl 23:06 »
Det är nog kört, tyvärr... Pelargoner vill ha torrt, svalt och ljust under vintervilan. Mellan 5-10 grader är idealiskt. Bör vattnas ca varannan vecka, en liten skvätt bara. Ta sen sticklingar i februari, låt plantan vila ett par veckor och plantera sedan om.

Men är det bara pinnar kvar så... hm, nej...  :-\
Höns, stickning och pelargoner

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 15:36 »
...och även om du lyckats så skulle dina pelargonier troligen sett lite annorlunda ut. De köpta är ofta behandlade med preparat, som har hormonliknande effekter, för att av sig själva bli lite mera kompakta och buskiga. Kul va? :-X Sådan man själv driver fram sträcker oftast mera på sig och man måste hålla på och toppa dom "manuellt" under våren om man vill ha dom kompakta.

Fast jag gillar långa och stolta pelargonier...  ;D

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 17:15 »
Jag har alltid övervintrat pelargoner och jag har fått slängt någon enstaka, även pinnarna har fått liv igen efter en omplantering. Jag ställer dom i det kallaste förrådet i källaren och glömmer bort dom tills det är dags att ta fram dom igen.  Vatten har dom i bästa fall fått en eller ett par gånger. Idag har jag ställt upp dom i köksfönstret där dom får stå tills jag har masat mig till affären och köpt jord då ska jag plantera om dom.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Vurre

« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 13:20 »
Hur rangliga pelargoner  blir är delvis sortberoende. För det mesta kan man få till knubbiga plantor om de får tillräckligt med ljus. Jag har haft stora plantor som inte alls har behövts tuktas, men de stod ute i stora krukor i full sol - sommartid. På vintern hade jag dem i ett söderfönster i källaren i ca 5 graders värme. En skvätt vatten några gånger per vinter.

Testa och vattna dina plantor försiktigt och ställ dem framförallt ljust. Det kan gå!
snus? vad är priset på en pris?

Assistenten

• Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 19:14 »
Jag skulle vilja tillägga att - vattna bara på fatet! stammen är känslig mot vatten i början....... ;D
och vänta någon vecka med näring tills du ser att pelargonen "kommer igång".

Att använda Atamon i vattnet fungerar jättebra! ca 1 kapsyl per liter vatten.  (bara ett litet tips till   ;D)

//Alvin

Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Crappy

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 08:55 »
Jag övervintrar min pelargoner i matkällaren dvs svalt i totalt mörker och utan vatten. Varje år 1 feb  tar jag fram dem tar bort döda blad och stjälkar, planterar om och vattnar med ascorbinsyra. Sedan efter någon vecka när jag ser att plantan är igång börjar jag gödsla genom vattnet. I slutet av feb dvs nu tar jag de sticklingar jag behöver. Visst jag vet genom erfarenhet att denna chockterapi fungerar med zonalpellar och rent av dåligt med känsliga sorter.

Mina moder plantor fyller 6 år i år :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 18:43 »
Mina moder plantor fyller 6 år i år :)

Vad kul! Jag har ett praktexemplar av dvärgpelargonen Friesdorf som överlevt två vintrar nu, och dess döttrar också som jag tog sticklingar på hösten -06. Helt fantastiskt, så livskraftiga. Sen har jag pellisar som har tvärdött, t ex alla mina änglapelargoner...  :'(   De är vedartade, är det någon som vet hur man ska göra med vedartade pelargoner, egentligen?  ???

Anna af skogen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 mar-08 kl 20:30 »
 Jag ska ta skott på mina pelargonier nu, men vad är bäst? att ställa skotten i vatten innan plantering, eller att bara sätta dom direkt i jorden. Och är det nån som har erfarenhet av sånt där pulver man doppar sticklingar i, å vad är det igentlgen?
Hoppas du får igång dina pelargonier Lotus! Jag har fått igång "slaktade" pelargonier förr :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #11 skrivet: 02 mar-08 kl 20:49 »
Sätt sticklingarna i såjord direkt. Att sätta dem i vatten först är helt onödigt, tar bara extra lång tid innan de kommer igång. Däremot kan man ju sätta sticklingar i vatten om man inte har tid att plantera dem just då, om ett skott går av från moderplantan t ex. Pulvret du skriver om är antagligen rotningsmedel, rätt onödigt för pellisar, de tar sig så bra ändå.  :)

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 04 mar-08 kl 16:21 »
jag gör som hemmamamman. och till synes döda har återuppstått. sällan jag fått kasta någon...jo de jag kasta ner i jordkällaren ute...de möglade  8)
ibland klipper jag ner dom lite...beroende på hur jag vill att de ska se ut...vissa vill man ju ha som en stam och vissa buskiga.
och "billiga"(zonal?) de får övervintra de också..
och övervintringen är olika för flera här...vissa får stå i det andra huset ljust och ca 15 grader...andra mörkt ca 10 grader eller lägre...vissa i arbetsrummet 15-20 grader ljust...
bara vattna på försiktigt...ta fram efter ett tag...vattna försiktigt.ta bort lite döa blad..vattna och evklippa ner lite och ny jord så är de nog ståtliga i vår.
ha inte för bråttom bara med vatten och framtagning.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-08 kl 13:55 »
Tack för alla tips och råd!

Verkar råda delade meningar om huruvida man kan väcka liv i pinnarna eller inte. Nu står de iallafall i söderfönster men jag undrar om jag gått för hårt fram med vattningen? De är nästan "svampiga" ::) Vet inte heller hur länge jag ska försöka med dem, rör det sig om veckor eller månader? Måste säga att det känns rätt hopplöst just nu iallafall...

Suzniz

« Svar #14 skrivet: 09 mar-08 kl 23:55 »
Fick  efter min mormor när hon dog en pelagon som inte tappar blommorna när de vissnat så de skräpar ner överallt. Underbart även om jag inte gillar doften av pelagoner. Varje vinter ställer jag min planta på garderoben som har bara någon plusglad och fönster ihop med änglatrumperterna och för ungefär tre veckorsedan tog jag fram den. (Vattnar den kanska två-tre gångerb tidigare) Den hade satt nya skott jättefint. Sedan klippte jag ner den till första skotten och sen har den stått och växt till sig i två veckor. Imorgon ska den få ny jord har jag tänkt mig. Gjorde så förra vintern och våren och det var den finaste pelagonen jag haft förra sommaren. Underbart. Stå på dig. I år har jag gjort samma sak med en våreld. Den kommer saktare men verkar bli fin den med. Våreld som de flest också bara slänger... /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser