Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappade färgen i ansiktet, "kurade" och blundade?  (läst 1238 gånger)

annste

tappade färgen i ansiktet, "kurade" och blundade?
« skrivet: 20 feb-08 kl 15:55 »
Vad är det för en sjukdom som våra hönor drabbats av?
I höstas insjuknade en. Hon blev allmänt hängig, tappade färgen i ansiktet och satt mest och "kurade" och blundade. Drygt en vecka gick och sen dog hon. Nu, för en vecka sedan upptäckte jag samma symptom hos en annan av hönorna. Jag misstänker att även denna går en säker död till mötes och jag skulle vilja veta vad det kan vara dom har drabbats av innan jag gör lidandet kortare för henne....
Läste om Lymfoid Leukos som verkade stämma rätt bra på beskrivningen, i alla fall det om att dom blir bleka och svaga. Nån som har en teori? Hur ska jag göra för att skydda resten av flocken?

rina

• Gäst
SV: tappade färgen i ansiktet, "kurade" och blundade?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 16:08 »
Har du kollat hönshuset om du har röda hönslöss ? Dom visar sig endast nattetid det man kan göra är att lägga typ wellpapp på ställen där hönsen sitter nattetid. Då kan du kolla dan efter om lössen gömt sig i luftkanalerna. Kolla också efter vanliga löss för det kan ta kål på dom också...
Är dom lätta och har tappat vikt kan du försöka ge dom Esbetree i vattnet höns kan vintertid drabbas av parastier som kan ta död på dom. Hoppas du får ordning på eländet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: tappade färgen i ansiktet, "kurade" och blundade?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 23:43 »
Vad är det för en sjukdom som våra hönor drabbats av?
I höstas insjuknade en. Hon blev allmänt hängig, tappade färgen i ansiktet och satt mest och "kurade" och blundade. Drygt en vecka gick och sen dog hon.

Diarre? färg? Drack o åt hon? Ålder på hönorna? Lät hon eller var heltyst?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser