Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT hur testar man ?  (läst 4564 gånger)

fjäderfän

ILT hur testar man ?
« skrivet: 21 feb-08 kl 17:27 »
Hur vet man att det är ILT en höns har fått och inte någon förkylning av nått slag??

och vad gör man med dom hönsen som inte visar någon symton??
och vad ska man göra med dom som visar symtom??

om det nu är ILT vad är det för regler med kycklingar och ägg??

sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

rina

• Gäst
SV: ILT hur testar man ?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-08 kl 18:22 »
Misstänker man att man har ILT kan man skicka in djur eller ägg. Sen kan du kolla på SVA´s hemsida vilka regler som gäller "om man har ILT" förr var man tvungen avliva som jag fick göra idag är jag osäker men kolla där.  http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/infektios-laryngotrakeit-ILT/
Lycka till

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #2 skrivet: 22 feb-08 kl 06:50 »
Ring SVA och få hem kartong till att skicka döda djur i. Avliva sedan den som har tydligast symptom,(akut skede) rosslig andning, slem i halsen, ev blod i näbben...invänta svar. Finns mycket att läsa på SVA´s sida om ILT. Vänligen Anna-Karin
Den som har en lever får se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 10:12 »
Tror man kan skicka ägg också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 10:52 »
Tror man kan skicka ägg också.

Men ILT överförs ju inte via ägg?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 13:22 »
Citera
Men ILT överförs ju inte via ägg?
Nej men man kan (i äggen) se om de har antikroppar mot ILT och om de har det så betyder det att de blivit utsatta för smittan.
Gotlandskaniner, genbank.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 09:02 »
Man kan kläcka ägg från ILT smittade hönor utan att sprida smittan vidare men man måste desinficera äggen innnan man lägger in dem i kläckaren. För även om inte smittan kan komma in i äggen så kan den sitta på utsidan ägget och smitta ner kycklingen när den har kläckts. Men ILT virus är lättdödat med tex Virkon S. För bästa resultat desinficerar man först när man plockar äggen och sen en gång till innan de läggs in i kläckaren eller under höna.

Lika är det viktigt att desinficera inköpta ägg från vaccinerade djur och då särskilt om man tänker lägga dem under en ruvhöna eller blanda dem med andra ägg i kläckaren.

Fast det bästa är att göra det till en god vana att alltid deisinficera inköpta ägg och de man tänker sälja vidare.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 27 maj-08 kl 21:50 »
ILT kvävs dom av om man har otur och har du en som har det får du det garanterat på alla.

när dom har ILT i akutskede så gurglardom och hostar typ blod.

så enda sättet att få veta är att nacka och skicka till SVA.

Gå in på hemsidan www.sva.se så får du mer info.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

murdoc

• Västmanland
    • Alyose AB
« Svar #8 skrivet: 06 jun-08 kl 11:04 »
Upplysningsvis kan jag ju då påpeka att jag har redan varit i kontakt med veterinär i ärendet.  ILT är ett herpes virus som ter sig i olika former, akut, subakut, kronisk mild form och subklinisk. I Hedvig's fall var det Akut och det är oftast bara akuta fall som kommer till känna.

Tyvärr så fins det inga siffror på hur stor andel av hobbyhönsen som bär på smittan. Lindriga fall av ILT utbrott ter sig som vanliga förkylningar och SVA har fått åtskilliga samtal där sjukdoms förloppet liknat ILT men de har inte kunnat fast ställa diagnos. Så enligt deras utsago är det som kommer in till SVA bara toppen på ett isberg. Och hur många här på forumet har inte frågar om luftvägsinfektioner hos höns?

Och mot herpes virus finns det inget bot, bara hjälpmedel till att ta bort sekundära infektioner orsakade av bakterier. Vilket det ofta är just det de dör av. Nu finns det vaccin mot ILT, tyvärr bara levande vaccin, vilket gör att den vaccinerade hönan kan bli smittbärare av ILT.

Så vad gör man? SVA's rekommendationer Lyder som följer.

För utställare som köper många levande hönsfåglar från olika håll eller för flockar som har kontakt med ILT-smittade besättningar kan däremot vaccination förhindra akuta ILT-utbrott
För besättningar som har begränsad kontakt med andra flockar, egen rekrytering eller köper kläckägg istället för levande hönsfåglar finns knappast någon anledning att införa vaccination eftersom smittrisken är liten.
För vissa djurägare kan det av olika skäl finnas anledning att försöka leva med smittan istället för att aktivt förebygga utbrott.

Så i mitt fall tänker jag inte slå ihjäl en höna som jag precis räddat livet på bara för att fastställa om det är ILT eller inte. Jag förutsätter att det är ILT och vidtar åtgärder efter detta dvs kutar inte omkring i andras hönsgårdar med mina stalls kläder och behåller mina höns för mej själv.

/anna

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #9 skrivet: 06 jun-08 kl 11:15 »
ILT kan tydligen även förutsägas via inskickade ägg - finns ILT går det att spåra i äggen ;)
Sjukdomar finns överallt i de bästa flockar, runt om i landet i alla grupperingar. Mörkertalet är stort - jag gissar på enormt-men att ta reda på så mycket man kan, via obduktion, tfn-konsultation mm är i mitt tycke ett steg i rätt riktning. Att dessutom dela med sig av sina erfarenheter som Murdoc gör här är hedrande :)
Lycka till!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Bifrost

« Svar #10 skrivet: 28 jun-08 kl 04:13 »
Man behöver inte slå ihjäl en höna för att kolla om hon har antikroppar mot ILT, det går utmärkt att sända in blodprover tagna av veterinär till SVA.

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jun-08 kl 09:21 »
Denna mening måste jag få kommentera (För utställare som köper många levande hönsfåglar från olika håll )Det är inte vi utställare som köper fjäderfä från olika håll, vi föder upp dem själva. Man köper ju inte in andras djur och ställer ut då har ju inte avelsarbetet någon betydelse.  :-X
Nej, det är ofta andra som är nybörjare eller någon som vill ha en ny ras som köper nya höns. Det viktigaste är att se sig omkring hos  den man köper av, att där är rent, ordning och reda och titta på föräldradjuren att de ser friska och sunda ut. ILT kan man ju inte se utanpå om det inte brytit ut så ha alltid nya individer i karantän de närmsta 2-3 veckorna.

rina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 jun-08 kl 12:43 »
Jag hade för några år sen ILT på min besättning HEMSKT var det.... då var rekomenderade dom avliva djuren....... det var i då dom tog bort lagen om avlivning men jag menade att om jag spar djuren som överlevde ILT och sen vill ruva fram kycklingar ?? Var hönan smittbärare skulle detta elände fortsätta med sjuka djur eller? Därför valde jag avliva alla djuren efter jag sparat avelsägg som jag doppade i hett virkonvatten. Hårt var det mådde fruktansvärt dåligt ...men mitt val då. Gudskelov finns nu vaccinet annars hade jag nog slutat med höns. Nu funkar allt bra.

Bifrost

« Svar #13 skrivet: 07 jul-08 kl 21:10 »
Om du inte har skickat in blodprover till SVA från dina höns så vet du inte om besättningen bär på ILT fortfarande eller inte, iom att äggen kan innehålla antikroppar så är ev foster redan smittade. Annars skulle det ju inte vara någon mening med att skicka in ägg för analys, det är ju inte skalen som analyseras utan innehållet. Det hjälper mao inte att desinficera äggen, har man otur så är kycklingarna redan smittade även om det inte varit något utbrott. Enda sättet att vara säker på att man inte har ILT är alltså att sända in blodprover för analys, i annat fall kan man ha en flock smittbärare utan att man vet om det. :P

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 10 jul-08 kl 08:52 »
Om du inte har skickat in blodprover till SVA från dina höns så vet du inte om besättningen bär på ILT fortfarande eller inte, iom att äggen kan innehålla antikroppar så är ev foster redan smittade. Annars skulle det ju inte vara någon mening med att skicka in ägg för analys, det är ju inte skalen som analyseras utan innehållet. Det hjälper mao inte att desinficera äggen, har man otur så är kycklingarna redan smittade även om det inte varit något utbrott. Enda sättet att vara säker på att man inte har ILT är alltså att sända in blodprover för analys, i annat fall kan man ha en flock smittbärare utan att man vet om det. :P

En höna som har haft eller träffat på ILT-virus kan sprida det vidare men INTE i ägget utan bara utanpå det. Det man söker efter i äggen när man skickar in dem till SVA är antikroppar mot ILT. Antikroppar är ju kroppens skydd mot en sjukdom och de kan inte smitta ner fostret med sjukdomen bara skydda den mot sjukdom. Men virus kan mycket väl sitta utanpå ägget varför man alltid bör desinficera ägg man köper in eller om man har fått in sjukdom själv och vill ha fram friska kycklingar. Detta gäller även om man köper in ägg från vaccinerade flockar.

Bifrost

« Svar #15 skrivet: 15 jul-08 kl 02:41 »
En höna som har haft eller träffat på ILT-virus kan sprida det vidare men INTE i ägget utan bara utanpå det. Det man söker efter i äggen när man skickar in dem till SVA är antikroppar mot ILT. Antikroppar är ju kroppens skydd mot en sjukdom och de kan inte smitta ner fostret med sjukdomen bara skydda den mot sjukdom.
Kroppen utvecklar antikroppar när den varit utsatt för smitta, det är så man kontrollerar om smitta finns i en besättning eller inte, antikroppar bildas inte utan smitta. ILT är ett herpesvirus som redan påtalats, det kan ligga i åratal och lura för att sedan få ett utbrott i en till synes helt frisk besättning.   

Enda sättet att säkert veta att man inte har ILT i sin besättning är skicka in blodprover för analys. Finns det antikroppar så finns även smittan oavsett om det är maskinkläckta djur eller inte. Har man inte en blodanalys så kan man inte heller garantera att det inte finns ILT i besättningen. 8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jul-08 kl 08:08 »
Det Nettis skriver är alldeles rätt, ILT-virus överförs inte i ägg. De antikroppar man kan hitta i ägget kommer från hönan. Därför är en säker metod att hindra spridning av ILT att bara köpa och sälja kläckägg som desinficeras innan de läggs i kläckare eller under en höna.

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #17 skrivet: 15 jul-08 kl 09:36 »
Tack Ulric och Nettis... för osviklig kunskap och information gällande ILT.

Man blir skraj........... huvva...  :-\ :o
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser