Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdsdags.  (läst 1032 gånger)

februaribarn

• Gäst
Trädgårdsdags.
« skrivet: 24 feb-08 kl 18:11 »

Det börjar bli dags att fixa i trädgården nu. Våren är ju här, det är knopp i både påsklilja och gullviva :o. Tänkte börja planera lite för vad jag ska göra åt mina rabatter... jag har i nuläget endast två utmed husväggen på framsidan, och tror att jag tänker låta det förbli då. Där finns nämnda blommor, samt ormbunkar, tulpaner, "trädgårdblåklint" (vet inte vad dom heter) olika perenna astrar, klematis och lite annat smått och gått, men behöver fyllas ut. Själv vill jag gärna så stockrosor, men någon påstår att de inte blommar första året, stämmer det?

Andra tips på vad jag kan så? Så att jag har en härligt blommande rabatt från vår-höst, gärna sånt som rådjuren ogillar ::) men som drar till sig fjärilar och humlor :)... lättskött och som håller undan ogräs. Finns det något man kan plantera redan nu vore det ju kul förstås!

Tipsa en nybörjare :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Trädgårdsdags.
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 19:11 »
Honungsört (faecelia) är sensationellt bra för att locka till sig bin och humlor och annat brummande. Bra om du har lite mark över som du inte vill sköta så noga, men inte heller vill skall växa igen. Gurkört är ett annat tips. Båda dessa självsår sig gärna om du låter dom gå i frö. Men det blir inte några speciellt otäcka ogräs, utan de är ganska lätta att hålla undan om du vill odla där de stod innan. Så gärna i omgångar tidig vår, sen vår, sommar och höst.

Palsternacka som får gå i blom är också väldigt insektsdragande, upptäckte jag i fjol.  :-[ Men det blir mest små insekter.

Vill du ha fjärilar skall du se till att också ha ett rejält nässel-snår i närheten. Gärna där det är lite kväverikt, kanske där utedasset stod förr i tiden, eller vid gamla gödselstacken? Bra för tidig nässelsoppa också.

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser