Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aloevera som blommar?  (läst 6883 gånger)

hustran

Aloevera som blommar?
« skrivet: 07 mar-08 kl 15:48 »
Jag har tydligen 2st. olika typer av Aloevera. Min bjässe ca.5 år är grov och grågrön, har aldrig sett tecken på knopp hos den. De andra lite "tunnare" och fortfarande efter ca.3 år prickiga. De växer dessutom på lite olika sätt och nu har en satt knopp! Är inte de äkta. Är de inte användbara till sårskador mm.? ???

Mirami

SV: Aloevera som blommar?
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 00:10 »
Åååh!!! Va kul att den blommar! :D
En äkta Aloe vera kan blomma ...men mina har aldrig gjort det..

En äldre planta har inte de där fläckiga bladen...som kännetecknar en
äkta Aloe vera...

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 17:05 »
Aloe vera kan blomma om man glömmer att vattna den på vintern, då kan den blomma nu framöver.
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 17:07 av hildegard »

Suzniz

« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 23:46 »
Vad häftigt. Den aloe varen som används mest i produkter har gula blommor (Barbadensis miller) men vad jag hört blommar mest om den får stå ute på sommaren. Men det finns ju så många olika sorter. Jag har flera olika men har inte fått en enda att blomma, men de stor trivs utomhus på sommaren. Bästa sättet att se om de fungerar medicinskt är att bränna sig och smörja på och se om det hjälper  :D. Då är de medicinskt verksamma... Jag jobbar på att få mina att blomma oxå... Får väl sluta vattna mina över vintern, låter rimligt då många växter får blommor då de håller på att tyna en aning för att kunna fortleva med nya frön. Behöver dock inte dö för det.  /Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser