Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid?  (läst 1216 gånger)

Pedgren

Hur lång tid?
« skrivet: 10 mar-08 kl 09:55 »
Vi har två dräktiga getter som ska killa när som helst. Då vi har getterna av enbart sociala skäl så kommer vi ju vilja låta barnen gå ut med killingarna och så. Min fråga är: Hur lång tid bör man vänta innan man kan skilja på mamma get och killing någon timme?

Mvh Peter
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 10:45 av Pedgren »

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Hur lång tid?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 21:05 »
Jag tycker nog att getterna och killingarnas behov bör gå före barnens vilja att ut och vandra med getterna. Jag skulle inte skilt mina killingar från deras mammor så länge de första veckorna
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 11 mar-08 kl 00:05 »
Putta in människobarnen i gethagen. Eller ta med alla på promenad. Även gamla getkäringar behöver röra på sig.

Pedgren

« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 08:44 »
Jag tycker nog att getterna och killingarnas behov bör gå före barnens vilja att ut och vandra med getterna.

Om jag inte brydde mig om killingarnas behov så skulle jag ju inte behöva fråga  :P

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 09:26 »
Vi har inte skilt på dem alls. Nu är killingarna snart ett år, och så fort vi kommer hem öppnar vi för dem så de kan ströva fritt. Jag tycker det kan vara svårt att gå på promenad UTAN getter ;D Och getterna är gärna där barnen är och leker. Vet inte om du menar att ni vill ha dem i koppel kanske? Men som Gruff sa: låt barnen vara inne hos getterna till att börja med så får alla vänja sig vid varandra och så har ni snart en hög med barn och getter som är bästisar!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Pedgren

« Svar #5 skrivet: 11 mar-08 kl 10:22 »
Vi har nog tänkt att vara så mycket som möjligt inne hos getterna. Problemet har varit att våra barn är lite rädda. Ett par små känns ju kanske inte så skräckinjagande. Det var med koppel det var tänkt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 11 mar-08 kl 11:22 »
Problemet har varit att våra barn är lite rädda.

Putta in människorbarnen i gethagen varje dag då. Gärna med fickorna fulla med knäckebröd  :)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 12 mar-08 kl 10:47 »
Eller gör som vi.
Sätt in fikabordet i gethagen ;D.
Vare sig getter eller barnen kan motstå lite fika och vips så är de vänner hela bunten och rädslan är som bortblåst :D

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Pedgren

« Svar #8 skrivet: 12 mar-08 kl 12:45 »
Ska testa det!

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #9 skrivet: 12 mar-08 kl 12:54 »
min syster hade en get/ killing när vi var små. Hon hade den i koppel som en hund och den hoppade hinder och sprang ibland lös på gården med sin syster, (getsystern var inte vår och det var ju synd att de inte alltid hade getsällskap).

Jag antar att killingen var ca 3 mån när vi tog hem den och sprang ute och lekte med den i koppel. Avvänjningsålder. Fast det kan ju va svårt att få den att följa med om mamman står och ropar i hagen...
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser