Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänlig bil! Vilken väljer man?  (läst 4627 gånger)

Krusmynta

Miljövänlig bil! Vilken väljer man?
« skrivet: 05 apr-05 kl 22:06 »
Jag är bra sugen på att i framtiden byta ut min iofs rara Opel, men ack så bensinslurkande, och nu med extra saftiga soppapriser oxå!!
Jag pendlar totalt 10 mil fram och åter till jobbet 4 dagar i veckan. Men alltså, vad ska man välja för sort?? Är det nån som har erfarenhet, goda som onda, om miljöbilar som alternativ till vanliga bensinbilar? Det måste vara en som är pålitlig och alltid startar, även mitt i vintern etc.

???

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Miljövänlig bil! Vilken väljer man?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-05 kl 22:37 »
fråga ett, vad har du för opel idag? Modell, årsmodell, motorstorlek.
fråga två, vad har du för budget för bilbyte.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Krusmynta

« Svar #2 skrivet: 07 apr-05 kl 18:35 »
Hej!

I dag har jag en Opel Astra kombi 1,6
årsmodell 1996.
Jag vet inte riktigt budget, men jag köper helst ingen sproilans, utan en beg. och jag kanske kan hosta upp en sisådär 70-80´.

Linda

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 08 apr-05 kl 03:49 »
Om du trivs med den bil du har så tycker jag att du ska konvertera den till E85 drift istället.
Det är en ganska enkel operation som du förmodligen skulle klara själv, men som det annars finns folk som kan ordna åt dig.
Ta en titt på www.etanol.nu
Det som i princip behöver göras för att kunna köra på enbart E85 är att höja bränsletrycket, vilket man lämpligast gör genom att byta till en justerbar bränsletrycksregulator.
Vill du köpa en begagnad miljövänlig bil så är mina tips att titta på en Ford focus FFV, eller en Toyota Prius (som är en bensindriven hybridbil)
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Krusmynta

« Svar #4 skrivet: 08 apr-05 kl 19:08 »
Hej!

Aha! stort tack för svaren, alla de alternativ som du nämde, dvs att göra om bilen jag har, och de andra bilmärkena, låter som bra alternativ!

tack för hjälpen! :)

GengasWerner

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 apr-05 kl 23:57 »
Jag har kört med gengas aktivt i stort sett varje dag! så om du vill sänka dina driftkostnader med 90% och köra miljövänligt!så är GENGAS det enda alternativet! billigare kan man inte ta sig fram! har man rätt dimension på aggregatet för motorstorleken och körsätt! så tar inte starten mer tid än runt 2minuter! medans man fläktar kan man skrapa rutorna ! dricka morgonkaffet ! stoppa pipan! eller pussa tanten hejdå! det tar inte mer tid i anspråk att starta när man gör det på rätt sätt!!
 Gengas går att montera på alla motorfordon allt mellan moppe till  långtradare! gå in på gengas.tk eller gengas.nu så kan du få mer uppslag!!!  / Werner

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 11 apr-05 kl 00:26 »
Jag har kört med gengas aktivt i stort sett varje dag! så om du vill sänka dina driftkostnader med 90% och köra miljövänligt!så är GENGAS det enda alternativet! billigare kan man inte ta sig fram! har man rätt dimension på aggregatet för motorstorleken och körsätt! så tar inte starten mer tid än runt 2minuter! medans man fläktar kan man skrapa rutorna ! dricka morgonkaffet ! stoppa pipan! eller pussa tanten hejdå! det tar inte mer tid i anspråk att starta när man gör det på rätt sätt!!
 Gengas går att montera på alla motorfordon allt mellan moppe till  långtradare! gå in på gengas.tk eller gengas.nu så kan du få mer uppslag!!!  / Werner

Men är det rätt drivmedel för Krusmynta?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Krusmynta

« Svar #7 skrivet: 14 apr-05 kl 12:02 »
Hej!

Hihi, gengas, det låter skojigt, men det kanske är jättebra!

Måste nog läsa på, om hur det funkar, och vad det är, och var man "tankar"!

Tack för uppslaget!

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 sep-05 kl 21:22 »
Kör du Ferarri, står folk och glor när du passerar, men vilken bil som helst med gengasdrift väcker mer uppmärksamhet.
Det är billigt att köra, och eftersom de flesta biltjyvar knappast har en susning om hur man startar är den tämligen stöldsäker och lätt att ge singnalement på.

Hade jag inte haft en diesel, så skulle jag försöka med gengas, billigt, häftigt och kanske rent av sexigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Humle_o_Dumle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-05 kl 22:04 »
Citera
Hade jag inte haft en diesel, så skulle jag försöka med gengas, billigt, häftigt och kanske rent av sexigt.
Gengas - det verkar vara flera som brukar det här (på forumet). Kan ni inte beskriva hur ni konverterat och hur det fungerar. Kanske kan skicka med länk till mer beskrivande sajt med bilder etc.
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 22:08 av Humle_o_Dumle »

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 sep-05 kl 10:36 »
Det är bara att läsa lite här på forumet!
Ifall du har bommat ta tex gengas.nu

Den typ som brinner från topp, är den redigaste grejen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #11 skrivet: 10 okt-05 kl 21:39 »
så om du vill sänka dina driftkostnader med 90% och köra miljövänligt!

och om man har en fyr (Krusmynta...) måste det väl gå att framställa etanol där till en mycket billig kostnad  
« Senast ändrad: 10 dec-05 kl 04:31 av Chaan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

izmxl
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 14:32]

ifhqv
i Frukt & bär
[09 mar-25 kl 11:51]

rxmmx
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 20:25]

kqloy
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 18:59]

ivusa
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 16:19]

fnhvd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 12:05]

lebyt
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 09:27]

ibaoj
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 06:39]

pvhgd
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 04:07]

wnfld
i Frukt & bär
[08 mar-25 kl 02:06]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser