Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  liggande tacka  (läst 2443 gånger)

kärvsåsen

liggande tacka
« skrivet: 11 mar-08 kl 23:07 »
hejsan.

jag har en tacka som inte ska lamma än på kanske 3 veckor, hon har lagt sig och kan inte komma upp, har haft distriktarn här i lördags, hon fick kalk intravenöst, tackan blev piggare, precis som hon brukar vara annars, men hon ligger ff, vi har försökt få upp henne på benen, hållt henne en stund för att se om hon orkar stå själv på benen, men inte. vi har masserat benen och kroppen, hjälper inte.
innan distriktarn kom orkade hon ta sig upp på frambenen och "släpade" runt bakdelen, efter hon fått kalken så var det tvärtom, fick upp bakdelen men inte fram längre..
idag när jag vände på henne så försökte hon komma upp på frambenen men bakbenen orkade inte följa med. jag vänder henne flera ggr per dag, hon får hö som hon småäter av, äter inte som förut innan hon blev dålig men äter dock lite, hon dricker vatten när jag "serverar" hinken åt henne.

hon är dräktig, har kanske 3 lamm, jag har funderingar på om att hon ska få leva tills lammen är ute för att sen se om hon blir bättre, hon verkar inte lida, pustandas fast inte riktigt pustandas heller, man hör att det är besvärligt, hon blir anfådd när vi försöker få upp henne, märks att det tar på krafterna.
ögonen är pigga.

vad kan det vara hon har fått???
och hur ska jag göra, avliva eller vänta och se????

/monica.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: liggande tacka
« Svar #1 skrivet: 12 mar-08 kl 01:47 »
Vad har din veterinär sagt, skulle han behandla tackan en gång till för Hypokalcemi eller vad kom ni överens om?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

kärvsåsen

« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 12:51 »
hej.

vet sa att om hon inte blev bättre på nga timmar så kunde dom inte göra nått, hon tyckte att hon skulle avlivas om hon led.
men jag tycker inte att det verkar som att hon lider, klart att det inte är normalt för henne att ligga hela tiden, men hon äter, dricker, har ingen feber, hon verkar må bra.

men jag är nybörjare på får, endast 2:a året jag håller på, så jag rådfrågar er som är mer erfarna.

/monica.

Henning

« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 17:11 »
På din beskrivning verkade kalken göra en viss nytta. Om hon äter, lider hon sannolikt inte av kvarstående kalkbrist. Annars är det ju vanligast att man följer upp med flera behandlingar. Det är vanligt att djurägaren ger de upföljande behandlingarna genom att spruta ca 100 ml under huden.

Andra problem kan vara muskelbristning, fogavlossning eller nervskador. Så länge hon är pigg och äter tycker jag att du kan se tiden an.

Jag har haft äldre tackor som inte kommit upp på bakbenen och som har blivit mycket bättre och rest sig i samband med lamningen.

Monica, hur gammal är din tacka?
« Senast ändrad: 15 mar-08 kl 09:54 av Henning »

kärvsåsen

« Svar #4 skrivet: 14 mar-08 kl 21:29 »
hej henning.

tackan är 9 år, hon har lammat nu, 1 döfödd tacka och 1 nästan död bagge kom ut, baggen dog under natten, han hade inga sugreflexer så vi förstod att han skulle dö, jag försökte mata han med att spruta in römjölken i munnen och masera hals och käke så han skulle svälja men han ville inte.

tackan ligger ff, jag hoppades på att hon skulle resa sig efter lammningen, men inte. jag har ringt nödslakt så de kommer på måndag och hämtar henne, hon äter och dricker vatten ff hon är pigg på ögonen, jag vänder på henne fl ggr per dag så hon inte ska få liggsår, hon verkar pigg och verkar inte lida, skulle jag märka att hon lider så ringer jag jägaren direkt.
det är ju inte normalt att ligga hela tiden men om hon inte lider så kanske hon kan leva till bilen hämtar henne..
vi har inte så många får så det känns lite jobbigt, 2 döda lamm och sen tackan också, dom träffas nog i fårhimmlen iaf.

/monica.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 22:29 »
HAde ni även behandlat tacka med enegibalans... ?

ibland kan tackorna få acidios o kalk brist mer eller mindre på engång...
o symptomen kan vara likadan... liggande tacka... men hon blir inte bra fast hon fått kalk...

går de tållräckligt långt så kan man bli tvungen att ge tackan en abbort spruta så hon kastar fostrena för att rädda tackans liv...

nu har hon ju lammat... så de är ju avklarat...

men jag hade en tacka en gång som  behandlades för både ock... men hon blev iallafall bra...  jag slapp ge henne abort sprutan.. och lammade efter någon vecka...

tråkigt med din tacka.. :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 16 mar-08 kl 18:52 »
Om det känns som en liten tröst, Monica, så finns här en till som deppar....

En av mina tre "gamlingar", nio år, som jag envisats med att betäcka en sista gång för att kunna rekrytera från (är så nöjd med deras avkommor förut...) dog för mig imorse.

Hon lammade i förrgår, fick tre lamm varav det ena ganska litet - de andra två stora och pigga. Lamningen gick bra, men redan innan hade hon en förkärlek till att sitta och vila. Efter lamningen var hon lite trött, ville gärna ligga men gick upp så de fick dia, och hon åt. Igår morse ville hon inte äta upp allt kraftfodret, men såg OK ut annars. Under dagen hade jag "lammvakt" som rapporterade "allt lugnt", men när jag kom sent på kvällen så såg hon rejält hängig ut. Jag observerade också att det hängde rester av efterbörden i bak, trots att jag tyckte hon fått ur sig allt dagen innan. Misstänkte livmoderinflammation och ringde jourveterinären (JÄTTEbilligt  ::)) som kom och hjälpte mig att plocka ur det hon kunde - inte lätt, livmodern var i princip stängd. Hon fick Metacam och penicillin. Eftersom hon dock inte hade någon temp, utan snarare var kall på öronen och i munnen, så misstänkte vet. kalbrist dessutom så hon fick en puckel med kalk och sockerlösning, plus en extra kalk.

Imorse var hon likadan, trött och kall. Jag gav henne ett par timmar till innan jag tänkte ringa vet. igen, men så somnade hon bara. Ringde vet. och bad om remiss till Analycen, också körde jag dit henne. Bäst att utnyttja medlemskapet i fårhälsovården.....

Det lilla lammet dog igårkväll, de andra har kunnat dia henne ändå, och är nu flyttade till lammbaren som de äter friskt från. Alltid något.

Förlåt att jag invaderar din tråd, men såg en chans att skriva av mig frustrationen - ska aaaaldrig mer betäcka mina gamlingar!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

kärvsåsen

« Svar #7 skrivet: 19 mar-08 kl 22:41 »
hejsan.

svekhult-ia:  jag tycker inte att det gör nått att du "skriver av dej" i tråden.
jag "lyssnar" gärna.
jag har också bestämt mej för att aldrig betäcka en 9 årig tacka igen.

vilken ålder tycker ni man bör ta bort tackorna?
jag har bara kött/ull får inga mjölkfår.

hoppas jag kommer få bättre lammningar framöver nu, förra året hade jag 5 flasklamm som jag gick ut till på nätterna och matade, kallt som tusan var det ute och nyvaken som jag var så höll jag på att få en chock av kylan, satt i halmen och flaskmatade de små en efter en, somnade in lite då och då tror jag, när de första veckorna gått, när de ska ha varm näring, så var det som en befrielse att kunna ge dom kall näring i lammbaren, sen i år började det inte så bra heller, första tackan som lammade först måste blitt betäckt av nått bagglamm vi hade, innan vi slaktade dom. det lammet blev en bagge och han är stor!!! nu, han kom ensam. sen nu denna tacka som vi tog nödslakten på hon fick ett dödfött tacklamm och ett nästan dött bagglamm som kvickna till när jag drog ut honom fast han dog under natten, nä nu får det va nog med trubbel....

ha de gott allihopa och lycka till med alla lammningar framöver.
/monica.

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 20 mar-08 kl 07:46 »
Hej!
Vad tråkigt med din gamla tacka  :'(
Det är ju ofta så svårt att veta vad de blir dåliga av men jag får lite tankar om resten av det du skriver.
Om du inte har gett upp att ha fler lamningar så skaffa dig en sond och använd den! Risken att man hamnar i fel strupe är mycket liten och det är det bästa sättet att rädda små svaga lamm; ta risken för de dör med stor sannolikhet i alla fall om de inte dricker från flaska. Jag häller i vätskan i sondbehållaren och låter det rinna ner av sig själv i magen. Vissa sondar är har en spruta som man trycker ner men jag tycker det är svårt - både att göra rent praktiskt och att veta hur fort det ska i. När det får rinna ner själv så går det ganska fort.
När det gäller flasklamm så kan lamm dricka lammnäring direkt men de har störst förutsättningar för att växa upp friska om de får råmjölk. Så i med råmjölk, gärna ett dygn om man har så mycket, och sedan lammnäring om inte annat finns. Ibland lånar jag lite råmjölk här och där för att få ihop till en unge.
Jag brukar aldrig mata flasklammen på natten. De har värmelampa och får sista målet vid ca 23.00 och första vid ca 5.30. Men då får de alltid dricka sig mätta vid alla mål. Då blir de fina och inte så stressade. Sen vänjer jag ofta på dem direkt på hinken, ibland är de bara några dagar gamla. Då kan de gå och dricka när de vill och det gör inget att näringen är kall för då dricker de mindre mängder än när man kommer med flaskan.

Nu blev det långt ::) men jag vill bara säga lite om åldern. De mest radikala tar bort alla när de är 6 år, många tar dem vid 7 år och jag tror egentligen inte att de ska vara kvar efter 8 år för sen börjar problemen smyga sig på. Det finns alltid många som lammar stora kullar till de är hundra år men många reder inte ut den sista lamningen och det är ju så sorgligt.

Hoppas det går bättre framöver!

kärvsåsen

« Svar #9 skrivet: 20 mar-08 kl 08:51 »
hejsan ulla krull.

det där med sondmatning har inte slagit mej tidigare, det ska jag prova om det blir fler komplicerade lammningar, tackar för tipset.

jag ska börja bli hårdare, ska ta bort tackorna vid 6 års ålder.

min tanke med får var att jag börjar med 5 tackor och utökar succesivt iom att de lammar och får tacklamm, så sparar jag tacklammen och slaktar bagglammen, men som läget är nu så har jag bara 6 tackor kvar trots att det blev tacklamm förra året....  fast jag slaktade av de äldsta tackorna i höstas, men jag hoppas på att få måååånga tacklamm i år, så jag kan få till en större besättning, skulle vilja ha upp emot 20 tackor (fast det vet inte gubben här hemma om)....   :-)   besättningen ska liksom bara bli större utan att han ens tänker på att det är så många kvar, om ni förstår vad jag menar  ;-)

hade gott allihopa.
/monica

GLAD PÅSK på er.

Dela detta:

* Inloggade just nu

28 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser