Fröer har ofta en inbyggd groningsvila, som kräver en viss vilotid och för många växter även vissa betingelser för att brytas. Först därefter kan de gro.
Anledningen att stratifiering kan behövas är, såvitt jag förstår, att många växter är anpassade till att fröet ska vila en vinter innan det gror. Naturens mening med detta lär vara att fröet ska gro på våren, inte på senhösten eller vintern.
Växter som behöver stratifieras är troligen anpassade till att fröet faller till marken på hösten och gror tidigast nästa vår. Därför krävs en kombination av fukt och köld. Om de som sålde fröet vore mer naturligt inriktade kanske de skulle skriva "höstsås" istället för "stratifieras"? Eller "höstsås, alternativt stratifieras för den som har bråttom och vill så annan tid".
Jag har dock mycket begränsad erfarenhet av att så träd och buskar. Jag har sått valnöt som enligt uppgift skulle behöva kyla, men inte nödvändigtvis fukt, så jag lät dem tillbringa vintern i ett kallrum där det var torrt och ibland minusgrader. Sen sådde jag dem på våren med gott resultat. Med ledning av detta gissar jag att valnötterna tillbringar vintern i trädet och faller till marken på våren, d v s att de är anpassade till en relativt torr och kall vinter. Men jag vet inte. Jag har sett för lite av vuxna valnötsträd.
Anders