Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Parasiter  (läst 1367 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Parasiter
« skrivet: 14 mar-08 kl 14:24 »
Hur är det egentligen med de olika parasiterna? Är de aktiva även under vintern om det är milt? Vi har ju inte haft någon tjäle här i vinter och endast minusgrader några gånger. Jag hade problem med parasiter och diaréer här i höstas men, då avmaskades alla fåren och det blev bättre. Men, nu tycker jag inte att ungtackorna växer som de borde, varken på höjden eller bredden. Kan det vara parasiter som spökar? Fåren går på lösdrift och har gjort hela vintern. Visserligen äter de vuxna tackorna ihop med de unga och det kan säkert spela in en del men, ifjol var ungtackorna inte alls så tunna. Jag ska öka kraftfodergivan nu och tänkte att jag tar in ungtackorna för sig så att de kan få mer kraftfoder och kan äta det i lugn och ro. Inbillar mig även att ullen växt långsamt på dem? Kan det vara för att vi inte haft så kallt tro?

Tillägg, de ska lamma i slutet av april.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Parasiter
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 20:44 »
Inbillar mig även att ullen växt långsamt på dem? Kan det vara för att vi inte haft så kallt tro? 

Ullens tillväxt (längd) påverkas av proteintillgång. Kanske det varit för lite protein i foderstaten för ungtackorna ?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 15 mar-08 kl 13:47 »
Ullens tillväxt (längd) påverkas av proteintillgång. Kanske det varit för lite protein i foderstaten för ungtackorna ?

Mvh Rosa

Ja, det kan det nog vara. Hösilaget har lite för dåligt med protein (i alla fall med tanke på ungtackorna) och jag har därför kompletterat med kraftfoder men, kanske har inte de små fått i sig den ransonen de behöver. Tänkte inte att även längden påverkades av protein (i och för sig logiskt) men, har ju läst att de kan tappa ull vid proteinbrist.  Kanske är det för lite protein som gjort att de är lite tunna och inte parasiter.

Henning

« Svar #3 skrivet: 15 mar-08 kl 15:28 »
Den milda vintern i södra Sverige med plusgrader mest hela tiden kommer nog att förbättra parasitläget för fåren i sommar. Dock inte i rasthagar och liknande där det finns får under vintern. Där kan det mycket väl bli parasitcirkulation när temperaturen kommer över 5-7 grader.

Ullen växer normalt långsammare under vintern även om man ser skillnad mellan icke dräktiga tackor och tackor som ska lamma.

Det är inte ovanligt att tacklammen får ett proteinunderskott. De växer fortfarande och fostren suger en hel del. Dessutom äter de långsammare än äldre tackor vilket missgynnar dem om man inte har dem separat.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-08 kl 16:24 »
Hej Henning!
Menar du att den milda vintern kan vara bra ur parasitsynpunkt? Jag som gått och oroat mig för att det inte varit tillräckligt kallt, och därmed att parasitläget skulle bli värre nästa år! (Tänk vad man kan gå och oroa sig för konstiga saker ;-), jag vet).
Förklara lite mer är du snäll, behöver lära mig mera om detta med parasitbekämpning!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 15 mar-08 kl 17:45 »
Hej Henning!
Menar du att den milda vintern kan vara bra ur parasitsynpunkt?

Det hade ju verkligen varit en tröst i bedrövelsen!!

Henning

« Svar #6 skrivet: 15 mar-08 kl 20:17 »
När temperaturen sjunker ner mot nollpunkten går parasiterna in i ett vilostadium och kan överleva en hel vinter på betet. Är det däremot milt så vaknar de och förbrukar energi. Det är då mindre risk att de övervintrar.

Wisteria

« Svar #7 skrivet: 15 mar-08 kl 21:16 »
Men är det ändå inte parasiter? Det slår ju hårdast mot ungtackor vanligtvis, har de parasiter så kan de väl inte ta tillvara proteinet? Hur ser pälsen ut?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-08 kl 09:11 »
Henning: Jippie!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 16 mar-08 kl 13:26 »
Men är det ändå inte parasiter? Det slår ju hårdast mot ungtackor vanligtvis, har de parasiter så kan de väl inte ta tillvara proteinet? Hur ser pälsen ut?

På de vuxna tackorna ser den ut som vanligt men, på de små är den nog lite mer "luddig" tycker jag nog. Vi har ju haft över 10 grader i ett par omgångar och rasthagen är så pass stor att de betar där också. Hade tänkt att använda vårens träckprov till tackorna lite senare i vår. Men, kan kanske lika gärna göra det nu? Fast tanken är väl att de ska avmaskas innan de ska ut på nytt bete eller hur var det nu?  ??? För att göra saker och ting ännu roligare så har fästingarna vaknat till liv ordentligt nu. Har plockat både på hästarna och hundarna nu i veckan. Har inte kännt igenom fåren ordentligt men, tänkte göra det idag. Så det är dags för Flytix igen.  :P

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 29 mar-08 kl 17:34 »
När temperaturen sjunker ner mot nollpunkten går parasiterna in i ett vilostadium och kan överleva en hel vinter på betet. Är det däremot milt så vaknar de och förbrukar energi. Det är då mindre risk att de övervintrar.

Och det här gäller beteshagar som inte används under vintern, eller hur?
Anledningen till att jag tjatar om det här är att det stod en artikel i en hästtidning häromdan hur det här milda klimatet påverkar hästhållningen, och bla nämndes ett ökat parasittryck. (Men det stod inget mer än så.) Jag skulle vilja skicka dem ett mail, om det nu faktiskt inte är så just när det gäller betet .
Finns det någon trevlig avhandling/forskning jag kan hänvisa till?

Dela detta:

* Inloggade just nu

92 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser