Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja borra för bättre skördar!  (läst 2580 gånger)

Lotta22

Börja borra för bättre skördar!
« skrivet: 15 mar-08 kl 22:52 »
Här är ett tips inför våren: locka solitära bin till trädgården eller balkongen! De är snälla och sticks inte men är duktiga pollinerare. Jag har just borrat massa hål i en gammal björkstubbe som jag har på uteplatsen, så nu är det bara att vänta på värmen och de första bina. Jag återkommer med bilder på stubben om och när den blivit bebodd...

Här kan man beställa gratisnummer av Natur & Trädgård:
http://www.naturochtradgard.se

Bildtext: Bibatteri för solitära bin
Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08. Foto: Lotta Flodén

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Börja borra för bättre skördar!
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 09:25 »
Vill du vara lite extra snäll mot bina, humlorna och fjärilarna så köper du också en påse frö till honungsört. Och kanske gurkört. Och sår ett par omgångar tidig vår, tidig sommar och sen sommar. Barn, katter (och jag) tycker att det är väldigt kul att sticka in huvudet i ett tätt bestånd honungsört under sommaren. Det brummar, surrar och fladdrar och är en väldigt fart där inne. Himla kul.

A.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-08 kl 10:40 »
När och hur ska honungsörten sås?
Jag har provat något år, men det kom inte upp några plantor.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-08 kl 15:12 »
Den kan sås nästan när som helst. Men man måste så på öppen hyfsat ogräsfri jord. Sår du i rad kan du ogräsrensa en gång, sedan tar honungsörten nog snabbt över. Det går inte att så in i en gräsmatta. I början gäller det att det är fuktigt. Gärna en fiberduk om du är väldigt tidigt ute. Men detta gäller ju det mesta så det är inget konstigt med det.

Går att så hela våren, sommaren och på hösten. Tål kyla bra. Ger massor med bladmassa till komposten om man slår det innan det börjar blomma på allvar. Då kommer det oftast tillbaka igen och man kan slå en gång till. Eller låta det blomma till insekternas fromma.

Honungsört är väldigt robust sedan den väl grott och etablerat sig. Kan användas för att kväva annat ogräs, om det inte är alltför illa. Blomsterlin kan vara väldigt fint ihop med honungsört. Honungsörten får blomsterlinet att sträcka fint på sig. Karmosinrött, himmelsblått och frodigt grönt. Längtar...

Det går utmärkt att ta utsäde till nästa år. Eller låt det bara fröa av sig så kommer det igen nästa år på samma plats. Men det är inga större problem att rensa bort plantor om man vill odla något annat där.

A.

Lotta22

« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 15:44 »
Alla typer av Salix, särskilt de som blommar tidigt, är bra för vårtrötta och hungriga humlor och bin. Jag brukar spara massor med fjolårsskott över vintern på min pilspaljé, så att de får blomma innan jag vårbeskär.
Jag har också ett stort bestånd med vanliga, perenna malvor som brukar vara fulla med humle- och bisurr hela sommaren.

Foto: Lotta Flodén

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 15:52 »
Den kan sås nästan när som helst. Men man måste så på öppen hyfsat ogräsfri jord. Sår du i rad kan du ogräsrensa en gång, sedan tar honungsörten nog snabbt över. Det går inte att så in i en gräsmatta. I början gäller det att det är fuktigt. Gärna en fiberduk om du är väldigt tidigt ute. Men detta gäller ju det mesta så det är inget konstigt med det.

Går att så hela våren, sommaren och på hösten. Tål kyla bra. Ger massor med bladmassa till komposten om man slår det innan det börjar blomma på allvar. Då kommer det oftast tillbaka igen och man kan slå en gång till. Eller låta det blomma till insekternas fromma.

Honungsört är väldigt robust sedan den väl grott och etablerat sig. Kan användas för att kväva annat ogräs, om det inte är alltför illa. Blomsterlin kan vara väldigt fint ihop med honungsört. Honungsörten får blomsterlinet att sträcka fint på sig. Karmosinrött, himmelsblått och frodigt grönt. Längtar...

Det går utmärkt att ta utsäde till nästa år. Eller låt det bara fröa av sig så kommer det igen nästa år på samma plats. Men det är inga större problem att rensa bort plantor om man vill odla något annat där.

A.
Jo, det hade jag tänkt, att den skulle kväva annat t ex kirskål som jag har för mycket av.
När jag kollar i Impectas katalog, så finns det flera olika phaceliasorter. Jag antar att du menar honungsfacelia och inte klockfacelia, rosenfacelia eller huvudfacelia.
Får väl göra ett nytt försök i år.

Lotta22

« Svar #6 skrivet: 15 maj-08 kl 22:21 »
Nu är stubben bebodd!
Ett rött murarbi har nu lagt ägg och pluggat igen sju hål. :)
Det gula som syns i det ena hålet är pollen som larven ska leva på innan den förpuppas.

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 maj-08 kl 15:29 »
Tack, snälla Lotta för tipset!  :D Vi borrade hål i en stubbe vi hade och la upp den på en trave tegelstenar, som väntar på att muras upp till uterummet. Förra helgen blev den bebodd! 4 hål är igenpluggade här!  :D
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser