Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sugga som hellre sover i snön än i sitt hus  (läst 1139 gånger)

louise

• Gäst
sugga som hellre sover i snön än i sitt hus
« skrivet: 17 mar-08 kl 20:17 »
Under dagen har min ena sugga bäddat ner sig bredvid en blöt halmbal i hagen istället för sitt hus där hon alltid ligger. Fattar inte vad hon håller på med. Kändes ju inte så himla bra att hon plötsligt i snöovädret skulle ligga där.

Tänkte att hon kanske är sjuk, men hon kommer vid fodring och äter som vanligt. Sen tänkte jag att hon kanske inte vill vara ensam i sitt hus i "ovädret" utan försöker vara så nära den andra suggan (som än så länge bor i en egen liten hage bredvid).

Nån annan rimlig gissning?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: sugga som hellre sover i snön än i sitt hus
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 20:58 »
Mina grisar brukar också sova ute mitt i vintern i nån halmhög eller hö hög. Våra grisar har flera hus att välja mellan och när jag varit uppe sent har de oftast gått in i ett hus och lagt sig. Grisar har hög kroppsvärme och klarar att sova ute även om det är smällkallt.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 21:06 »
Jo, hon tål det nog. Det var mest att hon ändrade beteende så plötsligt. Jag har haft henne i 2,5 månader och hon har aldrig frivilligt lagt sig ute istället för i huset. Jag fattar inte vad som påverkat henne just nu.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 21:29 »
Dom kan få för sig rätt märkliga saker, kan vara nån liten detalj som inte passade..Jag har tre ute nu som har en vagn att gå in i, men så hade dom sönder en bräda på uppfarten, och då kunde man ju inte gå in där längre utan ligger istället i en hög i snön ::) Men nu lagade jag brädan i kväll, så får se om dom går in i natt...
Men det kan också vara som du var inne på att hon söker sig till den andra, varför släpper du inte ihop dom?, dom gillar ju att ligga tätt tillsammans för att hålla värmen, och nu ska det ju bli en kall vecka ...

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 21:54 »
Aha.. hon kanske inte gillar att jag börjat bygga på Fort Nox inför grisningen:) Runt hennes hus ska bli en extremt rymningssäker hage så att småkultingarna håller sig på plats. (Den här byn har fått nog av mina rymmargrisar..)

Grisarna går inte ihop mest för att min nya sugga som skulle bli hennes sällskap är hälften så stor som jag hade räknat med, och stängslet är inte rymningssäkert för en sån liten syrk. Klurar på en lösning som är enkel och billig men har inte kunnat bestämma mig. Fler eltrådar hade ju gått fort och tråd har jag hemma, men är det lönt med el så nära marken? Det kommer ligga mot gräset och jag är också trött på elstaket utan el..

MILLA

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 13:24 »
Ett tips när det gäller elstängsel. Jag har elstängsel i alla mina hagar och jag är ganska trött på att dom bökar upp jord på undertråden. Så den sista hagen som jag stängslade satte jag mittentråden (ca40 cm från marken) på en distansisolator. Det fungerade perfekt, dom håller ett avstånd till staketet som gör att ingen jord hamnar på undertråden.
Camilla

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 19:43 »
Hm.. distansisolator, är det såna som sticker ut? Men jag har plaststolpar, finns det nåt smart tillbehör till dem?

MILLA

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 20 mar-08 kl 13:36 »
Ja det är såna som sticker ut, dom jag använde är ca 20 cm långa. Vet inte om det finns som tillbehör till plaststolpar, men det går kanske att använda vanliga om man borrar i plasten innan man skruvar i dom.
Camilla 

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser