Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV -status?  (läst 2307 gånger)

Gräbban

• -
MV -status?
« skrivet: 18 mar-08 kl 09:06 »
Oki, nu har jag fixat den förenklade kontrollen och där var dom "fria". Om man nu skulle vilja gå vidare till MV 1 så måste man väl ha ett visst antal djur över en viss ålder? Hur många djur och vilken ålder?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sano

• Bohuslän
SV: MV -status?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 09:16 »
Vad kostade den förenklade kontrollen?
Vad gjorde de?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 09:44 »
Du måste ha minst 5djur över 36 månader..och inte tagit in några nya utan status..
Det kostade 1800kr när jag testade 9 får förra året.. men då tog det väldigt lång tid för vetrinärerna.. :-\
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 09:52 »
Man kan "gå ihop" flera st om man bor i närheten och inte har så många får. Då kan man dela på grundavgiften och dessutom betalar var och en för proven på sina tackor. Det är något som Fårhälsovården accepterar. Vi gjorde så, vi var fem stycken. Vi har klippt tillsammans och även "delat" bagge. Det blir ju mycket skjutsande av får men om man inte bor så långt bort så går det bra.
Åsenfår, hundar och katter

Fordson

« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 09:53 »
Vad gäller för den förenklade kontrollen då?

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 11:48 »
För den förenklade kontollen gäller bara att en vet kommer ut och tar blodprov. Man får ingen MV status. Jag vet inte vad det kostar än, för räkningen från vet har inte kommit, men man får väl 500 kr i bidrag för vet kostnaderna har jag för mig.
Då blir det ingen vidare MV provtagning för mig då! :P
Har för få får i den åldern, och om en eller två av de gamla kolar så har jag ännu färre!
Men det var ju skönt att veta att inget hittades.. :D
Fast det är ju ingen garanti för att det inte finns, men det är det inte i en MV3 besättning heller! ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 12:55 »
Vad gäller för den förenklade kontrollen då?

Förenklad MV så tar dom prov på de djur man har över 1 år.. vi tog som sagt på 9st och det kostade 1800kr..
Resan är ju en stor del av den pengen oxå o vi bor 4 mil från Vet station..
Vi fick tillbaka 400kr..

Man måste först beställa provrör själv innan Vet kommer och raka djuren på halsen..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 19 mar-08 kl 20:39 »
Det kostade 1800kr när jag testade 9 får förra året.. men då tog det väldigt lång tid för vetrinärerna.. :-\
Skojar du med mig! Vi tog MV-blodprov på 115 tackor och träckprov på 10 st för pratuberkulos (ingen misstanke bara statistik  ;)) och det kostade 1580 kr + moms. Ok, då behöver veterinären bara åka en mil från stationen och hit men ändå...1800kr!!!!
Det kanske är dags att begära in offerter innan provtagningen?

fungilla

« Svar #8 skrivet: 19 mar-08 kl 21:37 »
Varför fick ni tillbaka 400:- är det för att man tar prov
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 19 mar-08 kl 22:37 »
Jag betalade inte alls för MV-provtagningen. Kan jag fått det betalt genom Fårhälsovården? Minns inte över ett år sedan ju.  ::) :-[
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 19 mar-08 kl 23:09 »
Citera
och även "delat" bagge/
Hur går det ihop med att man inte får ha tagit in några nya utan status?
« Senast ändrad: 19 mar-08 kl 23:11 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 19 mar-08 kl 23:35 »
Hur går det ihop med att man inte får ha tagit in några nya utan status?

Som jag förstod det så har alla som gått ihop samma status och således även baggen som de delar på. Djur med rätt M-status kan man ju alltid ta in.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 20 mar-08 kl 00:59 »
Skojar du med mig! Vi tog MV-blodprov på 115 tackor och träckprov på 10 st för pratuberkulos (ingen misstanke bara statistik  ;)) och det kostade 1580 kr + moms. Ok, då behöver veterinären bara åka en mil från stationen och hit men ändå...1800kr!!!!
Det kanske är dags att begära in offerter innan provtagningen?

Det var Distriktsveterinärerna som kom.. men jag tror dom bara sett får på vykort..
Det tog tre timmar för dom att ta proverna och många tomma rör.....
Den veterinären (+hans praktikant) kommer inte till våran gård igen.. :-\

Ulla Krull

« Svar #13 skrivet: 20 mar-08 kl 07:28 »
Det är fullständigt orimligt med tre timmar på 9 får!
Förvisso hänger det en hel del på fårägaren att man har sina saker i ordning och tillräckligt med händer för att hantera djuren rationellt för att det ska gå snabbt.
Ibland kan det vara så att rören har blivit dåliga och då kan det vara en hel låda som inte fungerar och de blir då tomma. Men olika veterinärer är olika snabba och olika djur är olika svåra att hitta på. Fåren behöver inte vara rakade (som man ibland ser att det påstås) men en kortklippt ull är att föredra.
Om du känner att du har varit effektiv i framtagandet och fasthållningen av djuren och att det var veterinärens fel att det tog så lång tid, så tycker jag att du ska ringa Åsa eller Göran på Maedi-programmet och berätta detta. Det är ju klart att folk drar sig för att ansluta sig om det kostar 200 kr per djur för veterinären...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 07:57 »
Som jag förstod det så har alla som gått ihop samma status och således även baggen som de delar på. Djur med rätt M-status kan man ju alltid ta in.

Precis, så var det. En bagge, och även några tackor, köptes in från en gård, som hade M3-status.
Åsenfår, hundar och katter

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 20 mar-08 kl 09:53 »
Citera

Precis, så var det. En bagge, och även några tackor, köptes in från en gård, som hade M3-status.

Aha, men det skulle väl inte gå om man inte hade någon status eller ses fåren från de olika besättningrna då som en enkelt besättning.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #16 skrivet: 20 mar-08 kl 11:17 »
Varför fick ni tillbaka 400:- är det för att man tar prov

Du får ett papper att skicka in från Fårhälsovården tillsammans med provrören..

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #17 skrivet: 20 mar-08 kl 11:25 »
Det är fullständigt orimligt med tre timmar på 9 får!
Förvisso hänger det en hel del på fårägaren att man har sina saker i ordning och tillräckligt med händer för att hantera djuren rationellt för att det ska gå snabbt.
Ibland kan det vara så att rören har blivit dåliga och då kan det vara en hel låda som inte fungerar och de blir då tomma. Men olika veterinärer är olika snabba och olika djur är olika svåra att hitta på. Fåren behöver inte vara rakade (som man ibland ser att det påstås) men en kortklippt ull är att föredra.
Om du känner att du har varit effektiv i framtagandet och fasthållningen av djuren och att det var veterinärens fel att det tog så lång tid, så tycker jag att du ska ringa Åsa eller Göran på Maedi-programmet och berätta detta. Det är ju klart att folk drar sig för att ansluta sig om det kostar 200 kr per djur för veterinären...

Till en viss del vårt fel att det tog lite extra tid med insamlandet.. men tiden per djur var alldeles för lång..
De klarade inte av att hitta var de skulle sätta nålen så fåren var alldeles sönderstuckna..visste inte hur rören fungerade.. och var rädda för gutarna som hade horn.. ::)
Dessutom förstod han inte riktigt vad jag sa och kunde inte förklara sig riktigt på det svenska språket..

Men det vi hade mest roligt åt var att de hade finskor och märkesjackor och de frös.. det var nästan 30grader kallt den dan..
Dessutom kom de så sent på em att det hade hunnit mörkna (pga att han inte förstod min vägbeskrivning och hade kört fel) fast jag berättat att vi hade djuren ute och inte så bra belysning vid det ena stallet..

Jaja..som jag sa..nästa gång får dom skicka nån annan..eller så får dom stå bredvid och kontrollera och vi gör jobbet.. :)
Tyckte synd om fåren..

Vi ska snart ta MV1 proverna.. hoppas det går bättre denna gång.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

10 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser