Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladkaktus  (läst 4959 gånger)

Sanna95

Bladkaktus
« skrivet: 20 mar-08 kl 17:15 »
Någon som kan hjälpa mig med vad denna kaktus kan ha för namn?
 Hon som jag fick skottet av kalllade den för sågbladskaktus!?
Efter att den blommat så blir det som frökapslar där blomman suttit (ca 5 cm. i diameter)
Finns det frö där i som man kan sätta? Har inte kollat själv än.

tolle

• live and let live
SV: Bladkaktus
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 19:04 »
Det svenska namnet är sågbladskaktus, Cryptocereus imitans på latin. Ska stå ljust men ej i direkt sol. Behöver bara lite vatten på vintern. Fröna kan man så men det är nog enklare att föröka med sticklingar.
Hellre mångfald än enfald.

Sanna95

« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 19:25 »
Ja så är det nog att det går fortare med stickling.
Den har blommat flera gånger men jag kan inte minnas att det har blivit några "bollar" på den då! Men jag kanske har varit för snabb att plocka bort blomman eller tagit bort för mycket. Ska studera den närmare nästa gång den tänker blomma!

Vurre

« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 20:44 »
Går det att äta frukterna?
snus? vad är priset på en pris?

Sanna95

« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 11:21 »
Hm.. det var en bra fråga. Det vore intressant att få veta. Iså fall hur vet man att den är mogen?
Jag tycker inte den ser speciellt aptitlig ut men å andra sidan har jag inte öppnat den så jag vet inte hur den ser ut inuti.
Någon som fått sådana "frukter" på sin kaktus?? Och har ni gjort något med dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser